• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

سخنگوي دولت از تصويب پروتكل الحاقي در مجلس جهت تغيير شرايط روابط ايران با امريكا و اروپا سخن گفت

بن‌بست‌شكني در مسير تحقق برجام

نشست هفتگي هيات دولت روز چهارشنبه در غياب حسن روحاني، به رياست اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري برگزار شد. در اين جلسه اساسنامه صندوق‌هاي بازنشستگي، پس‌انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت با اصلاحاتي به تصويب رسيد. اسحاق جهانگيري نيز پيش از بررسي دستوركار هيات وزيران ضمن گراميداشت خاطره شهدا و ايثارگران دفاع مقدس گفت: «از دفاع مقدس مي‌توان درس‌ها و عبرت‌هاي زيادي گرفت؛ لذا امروز هم با الگو گرفتن از 8 سال دفاع مي‌توانيم در جنگ اقتصادي پيروز شويم.» او همچنين تاكيد كرد كه در جنگ اقتصادي امروز كه عليه جمهوري اسلامي به راه افتاده، نبايد مديران اقتصادي را تضعيف كرد.

پس از پايان جلسه هيات وزيران، علي ربيعي سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران به توضيح و تبيين مصوبات دولت پرداخت. ربيعي در ادامه به پرسشي مبني بر فشار زياد بر روحاني براي ديدار با ترامپ در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل پاسخ داد. او توضيح داد كه «پيغام و پسغام‌هاي زيادي» از كشورهاي مختلف حتي كشورهاي «منطقه و آسيا» در مورد مذاكره با امريكا رسيده اما جمهوري اسلامي حاضر نيست «به‌ خاطر فضاي داخلي امريكا، منافع داخلي خود را هدر دهد.» او بار ديگر تاكيد كرد كه «اگر آنها همين امروز تحريم‌ها را متوقف كنند و به شرايط معاهده بازگردند، فرصت براي مذاكره در قالب 1+5 فراهم مي‌شود و چيزي غير از اين هم اتفاق نمي‌افتد.»

ربيعي در خلال صحبت‌هاي خود، به اين موضوع اشاره كرده‌ بود كه ايران حاضر است در راستاي بن‌بست‌شكني تغييرات جزيي در برجام ايجاد كند اما مشروط بر اينكه همه كشورها به مذاكره در قالب 1+5 بازگشته و همه تحريم‌ها را متوقف كنند. اين صحبت‌ها اما زمينه‌ساز گمانه‌زني‌ها و ايجاد موج جديد حملات به دولت شد. دفتر سخنگوي دولت پس از ايجاد شائبه‌ها در مورد اظهارات ربيعي تاكيد كرد كه منظور سخنگو «طرح پيشنهادي مبني بر تغييرات جزيي در دل برجام ناظر به تصويب زودتر پروتكل الحاقي در مجلس شوراي اسلامي از سوي جمهوري اسلامي ايران است كه در برجام سال 2023 تعيين شده، به شرط آنكه امريكا هم برجام را به‌ همراه لغو كليه تحريم‌ها در كنگره به تصويب برساند.» كشورهاي عضو ان.پي.تي (معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي) در سال 1997 معاهده‌اي تحت‌ عنوان پروتل الحاقي را در راستاي جلوگيري از اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي امضا كردند كه اختيارات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را افزايش مي‌داد. ايران در سال 2003 به اين معاهده پيوست، اما پروتكل الحاقي هنوز در مجلس به تصويب نرسيده و بنابراين ملزم به اجراي مفاد آن نيست. در واقع ربيعي به تصويب پروتكل الحاقي در مجلس ايران اشاره كرده اما به شرط اينكه همه ‌چيز به نقطه پيش از حضور ترامپ بر مسند رياست‌جمهوري بازگردد.

ربيعي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در واكنش به حمله به دولت به بهانه حضور در مقر سازمان ملل و مذاكره با كشورهاي اروپايي گفت: «آنچه ما دنبال مي‌كنيم، براي امروز و آينده ايران است و نمي‌خواهيم افراد غيرمسوول به ما حمله كرده و ما عقب‌نشيني كنيم بايد در برابر نسل‌هاي آينده پاسخگو باشيم. كاري كه ما دنبال مي‌كنيم بر اساس اتفاق نظر داخلي است.» سخنگوي دولت، همچنين بيانيه 3 كشور انگليس، فرانسه و آلمان عليه ايران را محكوم و تاكيد كرد اين كشورها تحت تاثير امريكا هستند اما از طرفي در ملاقات‌ها با روحاني بر ادامه برجام اصرار دارند.

 

آذري‌جهرمي و ماجراي 200 لپ‌تاپ اهدايي

شايد مهم‌ترين پرسشي كه ديروز وزير جوان به آن واكنش نشان داد، ماجراي 200 لپ‌تاپي بود كه ظاهرا، آذري‌جهرمي دستور خريد آن را صادر كرده است. او در پاسخ به پرسشي در اين مورد گفت: «يادم نمي‌آيد كه ۲۰۰ لپ‌تاپ هديه داده باشم.» آذري‌جهرمي همچنين با كنايه ادامه داد: «من يادم نمي‌آيد كه به نهاد رياست‌جمهوري يا جاي ديگري لپ‌تاپ هديه داده باشم. اما به آن برادري كه از مشهد به تهران آمده و اخيرا اين فعاليت‌ها را مي‌كند، مي‌گويم كه اگر اين موضوع را به ياد نمي‌آورم، يادم مي‌آيد كه در سال ۸۸ مخابرات را به ثمن بخس واگذار كردند و از محل درآمدهاي خودش قسط‌هايش را دادند. يادم مي‌آيد كه هنوز پنج هزار ميليارد تومان از سهام و ودايع مردم آنجاست و هنوز تعيين تكليف نشده؛ اگر موضوعاتي بايد بررسي شود، هنوز اينهاست. البته من از دفترم خواسته‌ام اين موضوع را پيگيري كند و گزارشش را به من بدهد.»

پايگاه اطلاع‌رساني «نماينده» نزديك به غلامعلي حدادعادل روز سه‌شنبه با انتشار عكسي از برگه درخواست مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات و امنيت نهاد رياست‌جمهوري مدعي شد «وزير ارتباطات درخواست ۲۰۰ دستگاه لپ‌تاپ از جانب مسوول مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت نهاد رياست‌جمهوري، خطاب به مديرعامل شركت ارتباطات سيار دستور اقدام در راستاي انجام اين كار را داده است.»

 

مسير قانوني توليد فيلم مولانا

همچنين در حاشيه هيات دولت ديروز سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در واكنش به برخي حواشي ايجاد شده پيرامون توليد و نمايش فيلم سينمايي «مست عشق» كه درباره بخش‌هايي از زندگي شمس و مولاناست، گفت: «به‌طور طبيعي مسير استفتاء از مراجع تقليد مسير كسب نظر آنهاست و طبعا اين نظرات نيز قابل احترام است، اما قوانين كشور مسير خود را طي مي‌كند.»

رضا اردكانيان، وزير نيرو نيز خبر داد كه صادرات خدمات فني و مهندسي به سوريه پس از پايان جنگ آغاز شده است. همچنين محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش نيز گفت: تعمير مدارسي كه در مناطق سيل‌زده در استان‌هاي گلستان، لرستان و خوزستان هستند، تكميل شده و بخشي از مدارس تخريبي نيز بازسازي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون