• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

در دومين روز اجلاس مجلس خبرگان مطرح شد

مردم مشكل دارند، مسوولان مقصرند

روز دوم از هفتمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري در دوره پنجم، روز گذشته در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. اين اجلاسيه كه روز سه‌شنبه هفته جاري با سخنان آيت‌الله جنتي افتتاح شده بود، با سخنراني حجت‌الاسلام رييسي در خصوص اقدامات قوه قضاييه در راستاي مبارزه با فساد و البته تني چند از ديگر اعضاي مجلس خبرگان ادامه يافت و حالا در روز دوم، تعدادي ديگر از خبرگان به ايراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.

بر اين اساس، نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در جلسات صبح و بعدازظهر ديروز به موضوعاتي همچون تغيير سبك زندگي مردم و مشكلات اقتصادي و معيشتي شهروندان پرداختند. البته يكي از مهم‌ترين مهمانان روز دوم اجلاس مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه بود كه بر اساس اعلام برنامه‌ها از جانب سخنگوي هيات رييسه مجلس خبرگان، در اين جلسه حاضر شد و درباره مساله «نفوذ»، به پرسش‌هاي اعضاي خبرگان پاسخ داد. هرچند درنهايت و پس از سخنراني طائب، جز همين اشارات كلي، خبري منتشر نشد و عملا جزيياتي از محتواي پرسش‌هاي خبرگان و پاسخ‌هاي طائب در دست نيست.از فحواي سخنان افتتاحيه و حجت‌الاسلام رييسي در روز اول اما مي‌توان دريافت كه موضوع مهم مدنظر رييس قوه قضاييه در اين سخنراني، مبارزه با فساد اقتصادي و نحوه مديريت كشور بوده است. چنان كه جمله كليدي آيت‌الله جنتي در سخنان افتتاحيه اين دور از اجلاس مجلس خبرگان، اين بود كه «بي‌تعارف من به مديران فعلي هيچ اميدي ندارم. ما براي روزي كار مي‌كنيم كه اينها با مديران جوان و انقلابي جايگزين شوند. تا از اين خفت و گرفتاري كه دچارش شده‌ايم رها شويم.» هرچند كه بخش مياني آن، در رسانه‌ها بازتاب فراواني داشت اما بخش نخست و همچنين قسمت پاياني آن، گوياي نقد آيت‌الله جنتي نسبت به مديريت امروز كشور بود. به نظر مي‌رسد اگر اين رويكرد انتقادي نسبت به وضعيت كنوني كشور را به آن بخش از گفته آيت‌الله جنتي كه بر اميدواري‌اش نسبت به مديران آينده و جديد اضافه كنيم، بتوان نتيجه گرفت كه اشاره اصلي سخن دبير شوراي نگهبان و رييس مجلس خبرگان به انتخابات آتي مجلس و رياست‌جمهوري است.

مشكلات اقتصادي و نقد مديران

از ميان سخنرانان روز دوم اين اجلاس، مي‌توان به سخنان حجت‌الاسلام اسلامي، نماينده مردم استان قزوين در مجلس خبرگان اشاره داشت كه با اشاره‌اي تاريخي به تغيير وضعيت زندگي شهر مدينه پس از پيامبر، به مساله تغيير سبك زندگي امروز پرداخت و در رابطه با علت اين تغيير و تحول گفت: «دشمنان با 2 روش مخالفت صريح با دين و تحريف مفاهيم ديني، سبك زندگي مسلمانان را تغيير مي‌دهند.» او در ادامه به پيشرفت‌هاي امروز كشور در حوزه مختلف اشاره كرد و گفت: «ما بايد شكرگزار نعمت‌هاي ارزشمندي چون رهبري باهوش و با درايت و جوانان مبتكر در كشور باشيم.» اسلامي، در انتها با نقدي بر مجلس دهم شوراي اسلامي از شوراي نگهبان خواست تا با نظارتي دقيق بر صلاحيت كانديداها، مانع حضور افراد ناشايست در مجلس يازدهم شود. سخني كه شايد به‌نحوي واكنشي بود به اظهارات قبل آيت‌الله جنتي.

فقر و ناهنجاري‌هاي فرهنگي

حجت‌الاسلام پروايي، نماينده استان گيلان در مجلس خبرگان نيز در اجلاسيه روز دوم سخنراني كرد و با اشاره به بيانيه گام دوم و يادآوري مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، تغيير سبك زندگي ايرانيان را ناشي از همين مشكلات دانست. پروايي بهترين راه مقابله با اين مشكلات را تقويت روحيه جهادي، انقلابي و اسلامي در ميان مردم و به‌ويژه جوانان دانست. آيت‌الله حسيني‌اشكوري، ديگر نماينده استان گيلان در مجلس خبرگان نيز سخنان خود را با اشاره به موضوع عاشورا شروع كرد و گفت كه بررسي اين واقعه نشان مي‌دهد كه محور اساسي آن بر 2 كلمه امر به معروف و نهي از منكر در سطح كلان است. او در ادامه به مفاسد اقتصادي و برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي اشاره كرد و گفت: «مساله معيشت مردم و گراني‌هاي سرسام‌آور موجب سختي براي مردم شده است و تاثير فراوان بر ناهنجاري‌هاي فرهنگي دارد.»

ديگر عضو مجلس خبرگان كه روز دوم سخنراني كرد، حجت‌الاسلام حسيني‌خراساني بود. او با اشاره به اين جمله امام خميني(ره) مبني بر اينكه «يك لحظه از گذشته خود پشيمان نيستيم»، گفت: «براين باوريم كه در آينده ايران اسلامي قله‌هاي بزرگ موفقيت را فتح خواهد كرد.» حسيني‌خراساني البته بلافاصله تاكيد كرد: «البته نسبت به وضعيت فعلي كشور گلايه‌مند هستيم و اين گلايه از مردم نيست، زيرا ما به مردم مديون هستيم، بلكه گلايه از مسوولان است و اين گلايه‌مندي به معناي نااميدي نيست، زيرا به آينده كشور اميدواريم.» به نظر مي‌رسد بخش انتهايي سخنان حسيني‌خراساني نيز واكنشي مثبت بوده به آن بخش از صحبت‌هاي آيت‌الله جنتي كه پيش‌تر اشاره شد.

سودِ افشاي اطلاعات

محسن اسماعيلي، ازجمله جوان‌ترين اعضاي مجلس خبرگان كه برخلاف اكثريت قريب به اتفاق اعضاي اين مجلس، مكلاست نيز در اجلاسيه ديروز سخنراني كرد و نسبت به افشاي بي‌حساب و كتاب اطلاعات هشدار داد. نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان گفت: فرض كنيم برخي نقدها وارد و صحيح هم باشد، اما از كشاندن آن به تريبون‌هاي عمومي و نگران ساختن مردم و افشاي اطلاعات نظام چه سودي مي‌بريم؟!

حجت‌الاسلام تلخابي، نماينده استان قزوين از ديگر سخنرانان اين اجلاسيه بود كه با اشاره به جايگاه مهم مجلس خبرگان گفت: «اين مجلس مورد توجه است و انتظار مي‌رود در مطالبه‌گري از مسوولان كشور جدي‌تر عمل كند و با مطالبه‌گري از مسوولان كشور، اميد را در دل مردم زنده كند.» اين عضو مجلس خبرگان رهبري همچنين در ادامه به وضعيت اقتصادي و فرهنگي كشور پرداخت و گفت: «متاسفانه احساس مي‌شود مسوولان در هر دو عرصه از تحرك كافي برخوردار نيستند.» تلخابي در پايان با اشاره به برخي اقدامات قوه قضاييه در مبارزه با فساد، از عملكرد اين قوه تمجيد كرد و مسير ريشه‌كن شدن فشار اقتصادي را حمايت از اقدامات دستگاه قضا دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون