• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

از توهين نژادپرستانه تا مسخره كردن سقوط هواپيما

سكوت فوتبال ايتاليا در قبال فاشيسم

علي كربلايي

 

 

توهين‌هاي نژادپرستانه و تمسخر اتفاقات تلخ در فوتبال ايتاليا به سطح غيرقابل باوري رسيده و فدراسيون فوتبال اين كشور همچنان در قبال اتفاقاتي كه در حال رخ دادن است، منفعل عمل مي‌كند و اين آش به قدري شور شده كه باشگاه‌ها در غياب اراده‌اي از سوي فدراسيون براي محروميت هواداران، خودشان وارد عمل شده و هواداران خاطي را جريمه مي‌كنند.

اولترافن‌ها يا همان هواداران افراطي باشگاه‌هاي فوتبال در ايتاليا اغلب عقايد فاشيستي و تشكل‌هايي زيرزميني براي فعاليت‌هاي‌شان دارند. حضور افراد خلافكار در اين دست تشكل‌ها امري معمول است و اغلب اين هواداران سابقه زندان رفتن هم دارند و چندي پيش رهبر اولتراهاي باشگاه آ.اس رم كه از موادفروش‌هاي معروف پايتخت ايتاليا هم بود، طي درگيري با ديگر گروه‌هاي فروش مواد در يكي از پارك‌هاي شهر رم كشته شد.

ماجراي تمسخر كوليبالي، مدافع ناپولي بسيار معروف شده و مگان رپينو در سخنراني توفاني‌اش بعد از دريافت جايزه بهترين فوتباليست زن دنيا، در كنار ديگر اتفاقات تلخ فوتبال در چند وقت اخير به ماجراي توهين به او اشاره كرد و گفت: چنين چيزهايي مايه تاسف است و بايد براي تغيير تلاش كنيم. يك روز بعد از اينكه رپينو اين حرف‌ها را در تالار مشهور شهر ميلان ايتاليا زد، هواداران فوتبال در همان كشور سطح جديدي از توهين‌ها را به نمايش گذاشتند. در برشا و در جريان بازي تيم‌هاي برشا و يوونتوس، بعد از اينكه ميرالم پيانيچ گل دوم و برتري يووه در اين بازي را به ثمر رساند، هواداران رقيب او را «كولي» خطاب كردند. پيانيچ اهل كشور بوسني و هرزگوين است. او متولد توزلا در يوگسلاوي سابق است و فاشيست‌هاي ايتاليايي افرادي كه از بالكان مي‌آيند را «كولي» خطاب مي‌كنند. پيانيچ در كودكي بعد از جنگ بوسني به لوكزامبورگ رفت، خانواده مسلمان او در خطر كشته شدن قرار داشتند.

جالب است بدانيد كه در طول آن جنگ هم گروه‌هايي از هواداران افراطي كروات كه معروف‌ترين‌شان «ببرهاي آركان» بودند، در كشتار بي‌رحمانه آن جنگ نقش داشتند. گويا فوتبال ميدان بسيار خوبي براي رشد عقايد دست راستي و افراطي است و بر اساس سابقه اين دست گروه‌ها، مي‌دانيم كه ممكن است تا چه حد خطرناك بشود. از آغاز فصل 20-2019 فرانك كسيه در ورونا، روملو لوكاكو در ساردين و حتي در ورزشگاه خانگي تيمش توسط هواداران خودي و دالبرت در پارما (توسط طرفداران آتالانتا) مورد توهين‌هاي نژادپرستانه قرار گرفته‌اند.

اوضاع به حدي خراب است كه جاني اينفانتينو رييس فيفا در مراسم انتخاب بهترين‌هاي سال بعد از اهداي جايزه لئو مسي ابراز اميدواري كرد كه اين مساله در فوتبال ايتاليا ريشه‌كن و راه‌حلي اساسي براي آن ارايه شود. همزمان با اين حرف‌هاي اينفانتينو، جيوواني مالاگو، رييس كميته المپيك ايتاليا با نظرات خود درباره توهين‌هاي نژادپرستانه در فوتبال اين كشور، جنجال‌هاي زيادي را برانگيخته. مالاگو با وجود تقبيح اين رفتار طرفداران، شبيه‌سازي را مشكل بزرگ‌تري براي فوتبال ايتاليا خوانده است. او در اين خصوص به راديو 24 گفت: «توهين تماشاگران به بازيكنان سياه‌پوست زشت است، اما زشت‌تر از آن بازيكناني هستند كه سالي 3 ميليون يورو حقوق مي‌گيرند و در محوطه جريمه شيرجه مي‌زنند تا بتوانند پنالتي بگيرند و بابت كار خود خوشحال هم هستند.»

البته كه قرباني رفتارهاي ناشايست هواداران افراطي در فوتبال ايتاليا فقط غيرخودي‌ها نيستند. ايتاليايي‌ها هم از اين رفتارهاي غيراخلاقي مصون نيستند و آنها هم هر يك به روش خود آزار مي‌بينند. در آخرين اقدام، در جريان ديدار تيم‌هاي سمپدوريا و تورينو، تعداد اندكي از هواداران سمپدوريا با نشان دادن ژست هواپيما به باشگاه تورينو اهانت كردند. وب‌سايت طرفداري در اين مورد نوشته: «اين ژست به فاجعه سوپرگا در سال 1949 مربوط مي‌شود كه هواپيماي تورينو سقوط كرد. تورينوي بزرگ كه در آن مقطع پس از جنگ جهاني دوم، غول بي‌رقيب فوتبال ايتاليا بود و دايما فاتح اسكودتو مي‌شد، پس از حادثه سقوط هواپيما هرگز قدرت سابق را به دست نياورد. در جريان برد 1-0 شاگردان دي فرانچسكو مقابل تورينو، تعداد انگشت‌شماري از هواداران سمپدوريا با نشان دادن ژست هواپيما، قصد توهين به گراناتا را داشتند. به نقل از كالچو مركاتو؛ اگرچه سازمان ليگ سري آ، برنامه‌اي براي جريمه كردن سمپدوريا ندارد اما باشگاه سمپدوريا مي‌خواهد با هواداران خاطي برخورد كند. اين باشگاه با استفاده از دوربين‌هاي ورزشگاه و كمك پليس به دنبال اين افراد است تا آنها را از حضور در استاديوم محروم كند.»

معلوم نيست سكوت مسوولان فوتبال ايتاليا تا كجا ادامه خواهد داشت و اين فجايع بايد تا چه حد پيش بروند كه مقامات فوتبال اين كشور وادار به واكنش جدي بشوند. تقريبا هيچ بازيكن و باشگاهي از گزند اين هواداران افراطي در امان نيست و در قلب اروپا، فاشيست‌ها اينچنين آزادانه مي‌توانند به آزار ديگران بپردازند. همزمان با چنين اتفاقاتي، احزاب دست راستي هم در ايتاليا در حال قدرت گرفتن هستند و شايد ارتباط نزديكي بين افزايش توهين‌هاي نژادپرستانه و راي آوردن سياستمداران ضدمهاجر وجود داشته باشد. فوتبال ايتاليا تبديل به جهنمي شده كه هيچ كس در آن آسايش ندارد. شايد با اين روند جذب بازيكنان رنگين‌پوست و غير اروپايي براي تيم‌هاي ايتاليايي سخت‌تر از پيش بشود و اين بازيكنان ميل كمتري براي حضور در اين كشور داشته باشند. هر چند كه توهين‌هاي نژادپرستانه محدود به ايتاليا نمي‌شود و در انگليس هم شاهد چنين اتفاقاتي هستيم، اما كثرت توهين‌ها و شدت آن در ايتاليا بسيار بيشتر و اوضاع بسيار آشفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون