• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

هيات نظارت فيفا به تهران سفر مي‌كند

ژوركائف در آزادي

علي ولي‌اللهي

 

 

با نزديك شدن به تاريخ بازي ايران و كامبوج در مرحله انتخابي جام جهاني 2022 قطر، نحوه حضور زنان در ورزشگاه آزادي مورد بحث قرار گرفته است. بعد از اينكه حضور زنان تماشاچي براي نخستين‌بار در آزادي قطعي شد، آنچه باقي ماند كيفيت حضور هواداراني بود كه بالاخره بعد از سال‌ها مي‌توانستند بازي تيم ملي فوتبال كشورشان را از نزديك ببينند. در ابتدا گفته شد با توجه به استقبال اندك احتمالي تماشاچيان، تنها 1600 صندلي در اختيار زنان قرار خواهد گرفت. انتشار اين خبر توسط فدراسيون فوتبال موجي از انتقادات را در رسانه‌ها به راه انداخت كه همگي روي يك نكته تاكيد داشتند: چرا وقتي قرار است استاديوم خالي باشد، زنان بيشتري نتوانند در آزادي حضور داشته باشند كه هم تعداد تماشاچي‌ها بيشتر شود و هم به خاطر جو آرام بازي مسوولان بتوانند باگ‌هاي كاري كه تازه در ابتدايش هستند را شناسايي كنند؟

بعد از حضور هيات فيفا در تهران و ملاقات اين افراد با رييس فدراسيون و وزير ورزش و بازديد از زيرساخت‌هاي آزادي، مشخص شد كه فيفا قصد فشار حداكثري بر فدراسيون فوتبال ايران براي حضور زنان در استاديوم را ندارد. جمله كليدي «ما به قوانين داخلي كشورها احترام مي‌گذاريم» بسياري از طرفداران فوتبال را به اين فكر واداشت كه نكند قرار است دوباره حضور زنان در استاديوم جنبه نمايشي داشته باشد؟ تعداد صندلي‌هاي اندك در نظر گرفته شده براي تماشاچيان زن كه پيش از اين مطرح شده بود نيز شائبه گزينشي بودن تماشاچيان را دوباره سر زبان‌ها انداخت. ماجرا به سمتي رفت كه اين تصور به وجود آمد كه مصالحه‌اي بين فيفا و مقامات ورزش و فدراسيون فوتبال ايران رقم خورده است؛ مصالحه‌اي نه چندان اميدوار‌كننده براي چرخيدن در بر همان پاشنه سابق.

با اين حال چند روز قبل وزير ورزش و جوانان اعلام كرد كه تمامي زيرساخت‌ها و امكانات ورزشگاه آزادي براي ورود زنان كامل شده و هواداران زن مي‌توانند در بازي ايران مقابل كامبوج در تاريخ 18 مهر در ورزشگاه حاضر شوند. همچنين گفته شد كه 4600 صندلي براي حضور زنان در اين بازي در نظر گرفته شده است و هيچ گزينشي نيز در كار نخواهد بود. در كنار اظهارات مسعود سلطاني‌فر، ديروز خبري از فيفا نيز منتشر شد كه اين نهاد قرار است ناظراني كه در بين آنها نام يوري ژوركائف ستاره سابق تيم ملي فرانسه هم ديده مي‌شود را در تاريخ بازي ايران و كامبوج به تهران بفرستد تا بر نحوه حضور زنان در استاديوم نظارت كنند. طبق اخبار رسانه‌هاي بين‌المللي اعزام اين ناظران از طرف فيفا جهت برقراري اطمينان از حضور آزاد و بي‌قيد و شرط زنان در ورزشگاه است. يوري ژوركائف كه هم‌اكنون به عنوان مدير فيفا فاونديشن، بنيادي كه هدفش دسترسي بيشتر زنان خاورميانه به فوتبال عنوان شده، مشغول به كار است دو روز قبل به فرانس‌پرس در مورد سفرش به ايران گفت: «ايران موضوع داغي است. من در حال آماده‌ كردن برنامه‌هايم هستم تا براي روز 10 اكتبر در ايران حضور داشته باشم. حضور هياتي از فيفا در تهران مهم خواهد بود تا نشان دهد كه فيفا در اين موضوع ثابت‌قدم است.»

با اين حساب، بر اساس گفته‌هاي سلطاني‌فر و پيگيري‌هاي فيفا بعيد است كه مشكلي براي حضور زنان در استاديوم آزادي در روز بازي ايران و كامبوج وجود داشته باشد. بدون شك اگر محدوديتي غير از تعداد صندلي و حضور در جايگاه خاص براي هواداران زن در روز 18 مهر اعمال شود از ديد فيفا و ژوركائف دور نخواهد ماند و ممكن است فيفا را وادار به تصميمات جدي عليه فوتبال ايران كند؛ نهادي كه تا اين لحظه سعي كرده در موضوع حضور زنان در ورزشگاه كنار فدراسيون فوتبال ايران قرار بگيرد و نه در مقابلش.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون