شكوهي در نشست حزب اعتماد ملي:
با اجمالي ازحكومتداري، حكومت را در دست گرفتيم
سومين جلسه از سلسله نشستهاي جريانشناسي سياسي ايران معاصر ازسوي دفتر سياسي حزب اعتماد ملي برگزار شد. علي شكوهي، نويسنده و روزنامهنگار در جريان اين نشست به تبيين جريان نهضت تنباكو و مقايسه انديشه و عملكرد ميرزاي شيرازي و سيد جمالالدين اسدآبادي پرداخت. به گزارش پايگاه اطلاعرساني حزب اعتماد ملي؛ شكوهي در بخشي از سخنراني خود در مورد فقه حكومت در شيعه گفت: « برخورد روحانيت همواره سلبي و انتقادي بوده و نظام ساز نبوده است. فقه حكومت در شيعه بسيار ضعيف است. حتي با اين تجربيات بعد از انقلاب هم نميتوانيم بگوييم فقه حكومت غني داريم. شوراي نگهبان با لوايحي مخالفت ميكند كه جزو بديهيات است و در كشورهاي ديگر تعجب ميكنند كه چنين لوايحي رد شود. چرا؟ چون برنامهاي براي حكومتداري نداشتيم. اوايل انقلاب براي ماليات گرفتن بايد چانه ميزديم. برخي علما ميگويند ما در اسلام ماليات نداريم. يا شيخ فضلالله در دوره مشروطه ميگويد قانون، دين خداست و قانون نياز نيست. بعد از انقلاب بانكداري اسلامي مطرح شد، اما بانكداري كفار يا اديان ديگر را ببينيد كه قطعا اسلاميتر و دينيتر است.» اين نويسنده با بيان اينكه از نظر تئوريك روحانيت شيعه تاخر نظري دارد، توضيح داد: «ما يك اجمالي از حكومتداري در ذهنمان بوده و با آن انقلاب كرديم و حكومت را در دست گرفتيم. شوراي نگهبان در سالهاي متعدد قوانيني را رد ميكرد و ميگفت اين قوانين از دل فقه و از دل دين بيرون نميآيد در حالي كه اين شورا بايد تنها به متعارض نبودن قانون با شرع اكتفا ميكرد نه تطابق آنها. اين وضعيت تاخر نظري هنوز هم موضوعيت دارد.»