• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4480 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

تهرانگردي مسجدجامعي و شهردار

گروه اجتماعي| روز جمعه، تهرانگردي احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران در حالي انجام شد كه مقارن بود با شروع هفته تهران و گردشگري. او كه در ابتداي تهرانگردي اين هفته خود به ارتفاعات تهران و مجموعه تله‌كابين تهران رفته بود با بيان اينكه به دنبال ثبت ميراث طبيعي تهران هستيم، گفت: متاسفانه طي سال‌هاي اخير ميراث طبيعي تهران فراموش شده است كه بايد احيا شود. او با اشاره به اينكه پيش‌تر پيشنهاد داده بوديم كه خيابان وليعصر به علت ميراث طبيعي‌اش ثبت شود، اظهاركرد: حالا به دنبال ثبت ميراث طبيعي توچال هستيم. مسجدجامعي با بيان اينكه توچال داراي 4هزار متر ارتفاع است، گفت: در دنيا نادر است كه يك شهري در كنارش كوه‌هاي با ارتفاع 4هزار متر باشد و به همين دليل معتقديم كه بايد اين كوه ثبت شود. اين عضو شوراي شهر تهران افزود: توچال در معرض آسيب قرار دارد. ساخت و سازهاي انجام‌شده در اين منطقه ديد آن را كور كرده و متاسفانه تابلوهاي شهري نيز در مبادي ورودي اين كوه به‌شدت افزايش داشته است؛ به گونه‌اي كه در وهله اول به جاي اينكه كوه را ببينيم تابلوهاي تبليغاتي چشم‌مان را مي‌گيرد.

مسجدجامعي همچنين در ادامه تهرانگردي خود به خانه تاريخي متعلق به انيس‌الدوله- همسر ناصرالدين‌شاه- رفت و از اين خانه تاريخي كه در اختيار اتحاديه گوشت‌فروشان است، بازديد كرد. او در جريان اين بازديد با بيان اينكه اين خانه متعلق به ۱۵۰ سال قبل است و داراي ويژگي‌هاي ارزشمند ميراثي است، گفت: اين خانه بايد به عنوان بناي ميراثي تهران حفظ شود و شهردار تهران نيز قول داده است كه نسبت به تملك اين خانه و تبديل آن به يك فضاي عمومي اقدام كند اين در حالي است كه اتحاديه گوشت‌فروشان نيز در اين مدت از اين خانه به خوبي مراقبت كرده‌ است اما بايد اين خانه در اختيار مردم شهر باشد. به گزارش ايسنا، در ادامه مسجدجامعي به خانه در حال مرمت «مينايي» رفت و اظهار كرد: خانه مينايي‌ها متعلق به دوره پهلوي اول است و معماري آن نيز نشانه‌هايي از معماري روسي دارد كه خوشبختانه در سال ۹۶ توسط شهرداري تملك شد. اما اين پايان مقصد تهرانگردي مسجدجامعي نبود او سپس به موزه مقدم رفت و از اسناد به جا مانده از محمد‌تقي‌خان احتساب‌الملك- اولين شهردار تهران- بازديد و موزه احتساب‌الملك را افتتاح كرد. او با بيان اينكه احتساب‌الملك پدر استاد مقدم بود، گفت: احتساب‌الملك از درباريان بود كه با حكم پادشاه قاجار به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. امروز از دستنوشته‌هاي او و ۵۴ قطعه عكس باقيمانده از تهران قديم رونمايي كرديم.

ديروز اما علاوه بر تهرانگردي مسجد‌جامعي، پيروز حناچي نيز به مناسبت آغاز هفته تهران از بخش‌هاي مختلف پروژه پهنه رودكي بازديد كرد و در جريان آخرين وضعيت ايجاد پهنه رودكي قرار گرفت.

شهردار تهران در ادامه به يكي از كافه‌هاي قديمي پهنه رودكي رفت كه پيش از اين به انبار تبديل شده بود و با اشاره به تجربه موفق تبديل اين خانه قديمي به كافه گفت: در منطقه شش، ۱۱ و ۱۲ خانه‌هاي قديمي واجد خصيصه‌هاي ميراثي وجود دارند كه از پتانسيل فرهنگي بالايي برخوردار هستند. سياست شورا و شهرداري در زمينه اقتصادي و فرهنگي مبتني بر اين است كه خانه‌ها و ساختمان‌هاي قديمي كه ارزش ميراثي دارند تبديل به كافه، موزه و گالري شوند. با اين اقدام، تحركي در حوزه اقتصاد فرهنگي ايجاد مي‌شود چراكه اين اماكن قابليت بالايي در جذب گردشگر دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون