جهان معلمي و معلم جهاني
امريكا و انگليس كه قبلا از يونسكو خارج شده بودند در اين اجلاس حضور نداشتند. از ايران نيز هياتي به رياست محمدعلي نجفي در اين اجلاس شركت كرده بود. اعضاي هيات ايراني عبارت بودند از سيروس ناصري، غفراني، نادرقلي قورچيان، عباس صدري، محمود مهرمحمدي و حسين معيني. هيات ايراني به اين پيشنهاد راي مثبت داد. از سال 95 تاكنون اين روز با صدور اطلاعيه و چاپ پوستر و طرح شعارهاي جذاب در مورد معلمان جشن گرفته ميشود. امسال هم با شعار «معلمان جوان آيندهسازان جهان» اين روز گرامي داشته شده است. امري كه آموزش و پرورش ما بيش از هر جاي ديگر به آن نيازمند است هم نيازمند نيروهاي جوان هم ايدههاي جوان. ممكن است اين سوال مطرح شود كه چرا مخصوصا 5 اكتبر به عنوان روز جهاني معلمان انتخاب شد؟ تنها به اين دليل كه بيانيه مشترك يونسكو و سازمان بينالمللي كار پيرامون وضعيت آموزگاران روز 5 اكتبر 1966 امضا شده بود. در تاريخ 5 اكتبر 1966 ميلادي پس از كنفرانس ويژه مقام و منزلت معلم كه توسط يونسكو در شهر پاريس برگزار شد، توصيهنامهاي در 13 فصل و 146 بند تهيه و منتشر شد. اما اين جهان معلمي است كه از اين حرفه تصويري جهاني ميسازد چراكه معلمي هم خود داراي اهميت است هم ويژگيهاي اين حرفه خاص و مهم است چراكه انسانيترين حرفه است هم موضوع انسان و پرورش انسان است هم خدماتگيرنده و خدماتدهنده انسان هستند و اين ويژگيها از معلم، حرفهاي ساخته است به وسعت جهان و از دنياي معلمي گسترهاي ميسازد به تنوع و گستردگي بشر لذا وقتي از روز جهاني معلم سخن به ميان ميآيد بايد متمركز بر 5 شاخص جهانشمول معلم شد و به پاس معلماني كه اين شاخصها را عملي ساخته و متبلور كردهاند، تمامقد ايستاد چراكه جهان هر چه امروز دارد، دستاوردهاي معلم يا كساني است كه معلمانه زيستهاند. هنر معلمي، ويژگيهاي شخصيتي، دانش، مهارت و تجربه معلمي 5 شاخصي هستند كه در هر جاي جهان، معلمي اين 5 شاخص را به صورت مثبت در خود تجلي كرده باشد، معلم به معناي واقعي است يعني به ارمغان آورنده صلح و انسان دوستي و تحققبخش كشف و شكوفايي استعدادهاي انساني براي كيفيت بخشيدن به زندگي فردي و اجتماعي همان چيزي كه نخست از ذهنها بايد آغاز شود.