• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4480 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

چگونه معلم جوان مي‌تواند آينده اين حرفه باشد؟

عبدالجليل كريم‌پور

پيام امسال يونسكو به مناسبت روز جهاني معلم تاكيد بر جوانگرايي در حرفه معلمي است كه آينده اين حرفه را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد. توجه به نسل جوان كارآمد، زمينه‌اي براي ورود اثربخشي به اين نهاد است. آنچه در همين ابتدا مي‌شود بدان پرداخت، تمركز بر نيروي موثر جوان در پيشبرد اهداف آموزشي است، نيروي جواني كه برخوردار از قابليت‌هاي علمي، آموزشي باشد. نيرويي كه تصميم داشته باشد با علاقه و انگيزه بالا حضوري موثر را در اين نهاد به ارمغان آورد. ما اگر بخواهيم متناسب با شعار يونسكو، پيش رويم بايد اين را بپذيريم كه توجه به نسل جوان مستلزم برنامه‌ريزي جدي و مبتني بر انديشه‌اي قوي است كه بتواند كارايي را به همراه داشته باشد.

اگر براي پذيرش معلمان، دوباره دوره دو ساله دانشسراها و تربيت معلم‌ها فعال شود و قواعد پذيرش بر اساس علاقه‌مندي و كارآمدي باشد و نيروي جوان از همان ابتدا دريابد كه توجه به اين قشر در اولويت برنامه‌هاي فرادستان است و نيروي مطلوب، قاعده‌هاي مطلوب مي‌خواهد و بداند كه نيروي نخبه جوان زماني پا به عرصه اين حرفه مي‌گذارد كه در اين وضعيت اقتصادي حاكم بر جامعه بتواند پاسخگويي جدي براي آينده خود باشد، آنگاه است كه مي‌توان اميدوار بود، حضور جوان علاقه‌مند و نخبه براي فرادستان مهم و منطبق با ايده‌هاي منطقي آموزشي است.

بي‌گمان نيروهاي نخبه جوان، وضعيت اقتصادي و اجتماعي معلمان را رصد مي‌كنند، از كم و كيف زندگي آنها آگاهند و اعتبار و جايگاه آنها را مي‌فهمند. بنابراين عقل سليم حكم مي‌كند كه حتي اگر علاقه‌اي هم باشد در زير اين وضعيت نابسامان اقتصادي گم مي‌شود. معلم جوان همه جوانب را مي‌سنجد. او مي‌داند كه ديگر با حلوا حلوا گفتن دهان شيرين نمي‌شود.

خوب مي‌دانيم كه اگر به دنبال جامعه‌اي سالم هستيم بايد هزينه پرداخت كنيم. نيروي جوان اثرگذار بايد از بين رشته‌هاي متنوع، معلمي را انتخاب كند. بايد انرژي‌اش را صرف كاري كند كه علاوه بر علاقه‌اي كه به آن دارد، بتواند گره‌گشاي زندگي او هم باشد. او مي‌بيند كه سيستم، جذب‌هايش غيراستاندارد است، پرداخت‌هايش غيراستاندارد است، نگاهش به معلم غيراستاندارد است.

پس ابتدا بايد خود مسوولان با جايگاه معلم كنار بيايند و سپس اين انديشه را دنبال كنند كه نيروي خبره جوان مي‌تواند تلنگري جدي و اثربخش به وضعيت آموزش ما بزند، آنگاه است كه مي‌توانيم اميدوار باشيم، متناسب با پيام يونسكو، آينده حرفه معلمي در جامعه ما هم به دست معلمان جوان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون