• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

ويلموتس فهرست جديد تيم ملي را منتشر كرد

غيرمنتظره، قاطع و با چشم‌هاي باز

علي كربلايي

 

 

مارك ويلموتس روز گذشته فهرست بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران براي ديدار مقابل تيم‌هاي كامبوج و بحرين را منتشر كرد. مسابقه مقابل كامبوج از اين جهت اهميت پيدا كرده كه زنان ايراني براي اولين‌بار مي‌توانند يك مسابقه فوتبال را به صورت غيرگزينشي از نزديك ببينند و اگر اهميت اين مسابقه از اين جهت را ناديده بگيريم، از نظر فني مي‌توان به اين دو مسابقه به چشم مسابقات دوستانه براي محك زدن قدرت تيم ملي و تست كردن تركيب‌ها و بازيكنان جديد نگاه كرد. گويا مارك ويلموتس هم همين نگاه را داشته و ليستي كه اعلام كرده، به نظر ليست نهايي مدنظر او نيست. در اين ليست عليرضا بيرانوند (پرسپوليس)، محمدرشيد مظاهري (تراكتور) و پيام نيازمند (سپاهان) دروازه‌بان‌ها هستند و سيدمجيد حسيني (ترابزون اسپور)، حسين كنعاني‌زادگان (پرسپوليس)، مرتضي منصوري (سپاهان)، ميلاد محمدي (خنت بلژيك)، محمد نادري (پرسپوليس)، رامين رضاييان (الشحانيه)، مرتضي پورعلي گنجي (العربي) و سياوش يزداني (استقلال) مدافعان اين ليست را تشكيل مي‌دهند. در خط هافبك، مارك ويلموتس اميد ابراهيمي (يوپن)، احسان حاج‌صفي (تراكتور)، علي كريمي (استقلال)، احمد نوراللهي (پرسپوليس) و مسعود شجاعي (تراكتور) را دعوت كرده است. وحيد اميري (پرسپوليس)، كريم انصاري‌فرد (السيليه)، اشكان دژاگه (تراكتور)، مهرداد محمدي (آوس پرتغال)، محمد محبي (سپاهان)، سردار آزمون (زنيت روسيه) و مهدي طارمي (ريوآوه پرتغال) بازيكنان خط حمله تيم ملي براي اين دو ديدار هستند.

اين ليست حامل چندين پيام است؛ اول اينكه مارك ويلموتس به خوبي ليگ برتر و تمام بازيكنان ايراني در هر جاي دنيا را دنبال مي‌كند و تمام بازي‌ها را زيرنظر دارد. دوم اينكه او به دستياران ايراني‌اش مثل وحيد هاشميان كه اغلب بازي‌هاي ليگ برتر را از نزديك دنبال مي‌كند اعتماد كامل دارد و به گزارش‌هاي او از بازيكنان توجه ويژه نشان داده است. سوم اينكه هيچ بازيكني در ليست مارك ويلموتس، جايگاه تثبيت شده ندارد و هر كسي ممكن است جايگاهش را از دست بدهد. چهارم اينكه ويلموتس بازيكنان را براساس سبكي كه مدنظرش است انتخاب مي‌كند و برخي بازيكنان ممكن است هرگز جايگاهي در تيم او نداشته باشند.

اين ليست جامانده‌هاي بزرگي دارد. از پست دروازه‌باني شروع مي‌كنيم كه بازيكناني مثل سيدحسين حسيني و امير عابدزاده جا مانده‌هاي بزرگ ليست ويلموتس در سنگر دروازه هستند. عملكرد متزلزل سيدحسين حسيني در ليگ برتر از چشمان ويلموتس دور نمانده و دريافت 7 گل در 6 مسابقه، او را از تيم ملي دور كرده است. اما امير عابدزاده در ليگ پرتغال عملكرد خوبي داشته و نقش مهمي در امتيازات تيمش ايفا كرده است. عاملي كه او را از تيم ملي دور نگه داشته، درخشش بي‌سابقه پيام نيازمند و رشيد مظاهري است. هر دو دروازه‌بان در اين فصل ليگ برتر هيچ گلي دريافت نكرده‌اند و عملكردشان به مراتب از عليرضا بيرانوند هم بهتر بوده. بيرانوند 4 گل دريافت كرده و با وجود سيوهاي فوق‌العاده، يكي، دو گل بد هم دريافت كرده است. احتمال فيكس شدن مظاهري در بازي مقابل كامبوج، اصلا احتمال بعيد و دور از ذهني نيست.

در خط دفاعي كمترين حرف و حديث وجود دارد و بازيكناني مثل شجاع خليل‌زاده كه دعوت نشده‌اند، هرگز جايي در تيم ملي نداشته‌اند. اما تغيير پست وريا غفوري در سيستم جديد استراماچوني و افت او در چند هفته ابتدايي ليگ برتر جايگاه كاپيتان استقلال را در تيم ملي از او گرفت.

خط هافبك تيم ملي هميشه خط خورده‌هاي بزرگي داشته و بازيكنان باكيفيت زيادي در اين پست جا مي‌مانند. انتقادات از ويلموتس در ميانه ميدان از ساير پست‌ها بيشتر است. دعوت از اشكان دژاگه و مسعود شجاعي، يكي از عوامل اصلي انتقاد به مربي بلژيكي تيم ملي است. سن اين دو بازيكن بسيار بالا رفته و بعيد است تا دو سال آينده و بازي‌هاي سرنوشت‌ساز تيم ملي در مرحله پاياني انتخابي جام جهاني و حتي در زمان برگزاري جام جهاني، بتوانند به تيم ملي كمكي كنند و بهتر است مربي تيم ملي همين حالا آنها را با بازيكن‌هاي جوان‌تر جايگزين كند. شايد برگزاري يك بازي دوستانه با تيمي بزرگ، بتواند خداحافظي آبرومندانه‌اي براي اين دو كاپيتان تيم ملي رقم بزند. عملكرد ضعيف بازيكني در حد مهدي ترابي در هفته‌هاي ابتدايي ليگ برتر و البته پست جديد و عجيبي كه كالدرون براي او تعريف كرده، باعث شده يكي از مهم‌ترين ستاره‌هاي فوتبال ايران از ليست تيم ملي جا بماند. در مقابل بازيكني مثل فرشيد اسماعيلي بهترين عملكرد ممكن را از خودش به نمايش گذاشته و از عجيب‌ترين نكته‌هاي ليست ويلموتس غيبت اسماعيلي است. اگر قرار است فرشيد اسماعيلي با اين فرم آمادگي دعوت نشود، احتمالا او هرگز قرار نيست در تركيب ويلموتس جايي داشته باشد و او اعتقادي به استفاده از چنين بازيكني ندارد. دعوت علي كريمي هم از نكات عجيب خط هافبك تيم ملي است. علي كريمي يكي از بدترين بازيكنان استقلال در فصل جديد بوده و هواداران اين تيم انتقادات زيادي به او دارند. سعيد عزت‌اللهي هم كه از بند مصدوميت رها شده به تيم ملي دعوت نشده تا به اوج آمادگي برسد.

در خط حمله تيم ملي هم غيبت گران‌ترين بازيكن تاريخ فوتبال ايران توجهات را به خود جلب مي‌كند. عليرضا جهانبخش بعد از مدت‌ها سكونشيني در ليگ برتر و برايتون، تيم ملي را هم از دست داد. دعوت نشدن به تيم ملي مي‌تواند فرصتي مناسب براي جهانبخش باشد تا خودش را به سرمربي برايتون در تمرينات و تعطيلات فيفادي ثابت كند. البته وحيد اميري هم به اندازه مهدي ترابي در پرسپوليس بد بوده و نتوانسته با شرايط جديد خو بگيرد، اما احتمالا ويلموتس او را در شرايطي نديده كه شوكي در حد دعوت نشدن به تيم ملي را متحمل شود. دعوت از احسان محبي كه در جريان ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و سپاهان شاهكار كرد، يكي از نشانه‌هايي است كه نشان مي‌دهد درخشش در ليگ برتر از چشم مربي تيم ملي دور نمي‌ماند.‌ اللهيار صيادمنش كه اولين بازي و اولين گل ملي‌اش زيرنظر ويلموتس بود نيز به تيم ملي دعوت نشده است. در دوران كي‌روش بازيكنان لژيونر جايگاه ثابتي در تيم ملي داشتند و برخي ستارگان با هر عملكردي در باشگاه‌هاي‌شان و حتي زماني كه بدون باشگاه بودند، جايگاه‌شان در تيم ملي دست‌نيافتني به نظر مي‌رسيد. امروز اما شاهد اين هستيم كه ملاك دعوت بازيكنان، وضعيت فعلي آنها و نحوه بازي كردن و اثرگذاري‌شان در تيم‌هاي باشگاهي است.

دعوت نشدن برخي چهره‌هاي مهم و دعوت شدن برخي چهره‌هاي جديد، علاوه بر اينكه مي‌تواند پيام‌هاي مهمي داشته باشد، مي‌تواند به اين موضوع دلالت داشته باشد كه در فقدان بازي‌هاي دوستانه، ويلموتس از بازي‌هاي مرحله اول مقدماتي جام جهاني به عنوان ديدار دوستانه و محلي براي محك زدن بازيكنان جديد تيمش بهره مي‌برد و قصد دارد به تمرين تاكتيك‌هاي جديد تيم و فرصت دادن به جوان‌ها و چهره‌هاي جديد بپردازد. شايد تماشاگراني كه قصد ديدن اين بازي‌ها را دارند نااميد شوند، اما بازي مقابل كامبوج و بحرين، براي تيم ملي ايران ديدارهاي مهمي محسوب نمي‌شود و ايران با تيم دوم هم به راحتي از پس اين تيم‌ها برمي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون