• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

دستگيري دو تن از نزديكان وكيل ترامپ

حلقه استيضاح تنگ‌تر مي‌شود

ميثم سليماني

 

 

هر چند بسياري بر اين باور بودند كه موضوع آغاز جنگ تركيه در سوريه و بحث خروج نيروهاي امريكايي از سوريه مي‌تواند تا حدي بحث استيضاح ترامپ را از صدر اخبار امريكا پايين بكشد، اما واقعيت آن است در اين مدت هم اقدامات استيضاح‌كنندگان جريان داشت و هم رسانه‌هاي امريكا روند را به سمتي مديريت كردند كه تب و تاب استيضاح فروكش نكند. دادستان‌هاي فدرال امريكا به تازگي اعلام كردند كه بازرگان مرتبط با رودي جولياني را دستگير كرده‌اند. اين افراد متهم هستند كه اقداماتي را در راستاي عزل سفير امريكا در اوكراين انجام دادند و قصد داشتند به شكل نامعلومي كمك‌هايي را از طريق اوكراين به حزب جمهوريخواه منتقل كنند.

كيفرخواستي كه عليه ليو پارناس و ايگور فرومن مطرح شده، ادعا مي‌كند كه آنها تلاش‌هاي فراواني براي بركناري ماري يوانوويچ از سمت سفيري امريكا در اوكراين انجام داده‌اند و گفته مي‌شود او يك سال زودتر از موعد مقرر از ماموريت خود به امريكا فراخوانده شده است. او از جمله سفرايي بوده است كه پيش از روي كار آمدن دونالد ترامپ به اين سمت گمارده شده است. به نظر مي‌رسد اين افراد بر اين عقيده بودند كه خانم يوانوويج مانعي براي پولشويي در راستاي ارسال كمك‌هاي خارجي به حزب جمهوريخواه و كمپين ترامپ بوده است و اين افراد لابي بسيار سنگيني براي بركناري وي انجام دادند. بسياري از تحليلگران بر اين عقيده هستند كه رودي جولياني در موقعيت بسيار نگران‌كننده‌اي قرار گرفته و هر لحظه ممكن است حكم بازداشت او نيز صادر شود و از طرفي محققان نشان دادند تا چه حد به اطرافيان ترامپ در اين پرونده نزديك شده‌اند.

نماينده پيشين كنگره امريكا پت سشن كه سال گذشته نتوانست بار ديگر به عنوان نماينده جمهوريخواه تگزاس به مجلس نمايندگان راه پيدا كند از جمله افرادي است كه گفته مي‌شود در اين پرونده درگير است و در كنار جولياني براي بركناري خانم يوانوويچ، لابي زيادي انجام داده است. هر چند سشن تاييد نكرد كه در اين پرونده درگير است، اما او هر گونه تخلف را نيز تكذيب كرد.

گفته مي‌شود موضوع توقف كمك 400 ميليون دلاري نظامي امريكا به اوكراين از جمله مباحث قابل توجهي است كه خانم يوانوويچ به خوبي در جريان آن قرار دارد. چرا او به شكل ناگهاني و بدون هيچ توضيحي در ماه مه ‌از سمت سفارت در اوكراين كنار گذاشته شد و گفته مي‌شود جولياني نقش عمده‌اي در اين موضوع ايفا كرده است. طبق برنامه بناست خانم يوانوويچ روز جمعه به وقت ايالات متحده امريكا در جلسه استماع كميته استيضاح دونالد ترامپ كه متشكل از سه كميته تخصصي مجلس نمايندگان است، شركت كند. تا لحظه‌اي كه خانم يوانوويچ در ساختمان كپيتول حاضر نشد، مشخص نبود كه آيا بتواند در اين جلسه حضور پيدا كند يا خير. چرا كه ممكن بود دولت دونالد ترامپ اجازه حضور وي براي شهادت را ندهد زيرا او هنوز كارمند وزارت خارجه محسوب مي‌شود. اما در صورت حضور خانم يوانوويج مي‌تواند اطلاعات قابل توجهي را از دلايل بلوكه شدن كمك‌هاي نظامي ايالات متحده به اوكراين ارايه دهد و از نقش رودي جولياني وكيل شخصي ترامپ در اين پرونده پرده‌برداري كند. چرا كه به نظر مي‌رسد اين كمك بلوكه شده از سوي امريكا اهرم فشاري براي آغاز پرونده تحقيقات در خصوص هانتر بايدن، پسر جو بايدن بوده است.

يوانوويچ در بهار امسال به طور غيرمنتظره‌اي از سمت خود كنار گذاشته شد. گفته مي‌شود بركناري خانم يوانوويچ به اين دليل انجام شد كه هشداري مبني بر سوءاستفاده دفتر رياست ‌جمهوري از موقعيت خود در راستاي مداخلات خارجي در انتخابات داخلي امريكا داده بود. جولياني در تلاش براي برداشتن يووانويچ نقش جدي داشته است و گفته مي‌شود جولياني مداركي را ارايه داده است تا نشان دهد او وفادار به رييس‌جمهور نيست.

دموكرات‌ها به ‌شدت مشتاق هستند كه صحبت‌هاي يوانوويچ در مورد زمان حضور در اوكراين بشنوند تا از دلايل متوقف شدن كمك‌هاي نظامي امريكا به اوكراين پرده‌برداري شده و مشخص شود او تحت چه شرايطي از سمت خود بركنار شده است. حال بايد ديد در جلسه‌اي كه بناست پشت درهاي بسته برگزار شود آيا صحبت قابل توجهي براي ارايه خواهد داشت يا خير. قرار بود سفير ايالات متحده در اتحاديه اروپا نيز بنا بود روز سه‌شنبه در اين جلسه حضور داشته باشد، اما وزارت امورخارجه به وي دستور داد كه در آن شركت نكند. او اكنون يك احضارنامه دريافت كرده است كه تا هفته آينده در اين جلسه حضور پيدا كند. وكيل گوردون سونلند اما روز گذشته اعلام كرد كه او هفته آينده در روز 17 اكتبر در جلسه استماع مجلس نمايندگان حضور پيدا خواهد كرد. ترامپ روز پنجشنبه عنوان كرده بود كه شايد او اجازه ندهد يوانوويچ شهادت دهد. تا پنجشنبه بعد از ظهر هيچ منعي براي حضور يوانوويچ براي شهادت به نيامد. اما اگر او شهادت دهد مي‌تواند بخش مهمي از تحقيقات براي استيضاح را تشكيل دهد. از طرفي ديگر روز گذشته سي‌ان ان گزارش داد كه مشاور ارشد مايك پمپئو وزيرخارجه ايالات متحده نيز از سمت خود كناره‌گيري كرده است. گفته مي‌شود، ميشاييل مك‌كينلي به‌شدت از عملكرد وزارت خارجه در مورد حمايت از ديپلمات‌هاي خود در بحث پرونده اوكراين و به خصوص خانم يووانوويچ ناراضي بوده و از مدت‌ها قبل نيز خواهان كناره‌گيري از سمت خود بوده كه به نظر مي‌رسد جمعه صبح به وقت امريكا سمت خود را رسما ترك كرده است. نكته قابل توجه اينجاست كه وزارت خارجه ايالات متحده نتوانست كمك خاصي به سفراي خود انجام دهد بلكه تنها با سياست كاخ سفيد همراهي كرد در صورتي كه به نظر مي‌توانست شخص مايك پمپئو پاسخگوي سوالات نمايندگان كنگره باشد يا به نحوي از سفرا و افرادي كه احضار شدند كه از سمت دولت و چه از سمت كاخ سفيد حمايت شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون