• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4488 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۲ مهر

پيدا و پنهان

بهترين زمان براي افزايش قيمت بنزين از دست رفت

داوود سوري، استاد دانشگاه شريف گفت: در دوره ركود اقتصادي، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي جاي سوال دارد. صحبت‌هاي خود مسوولان نشان از افزايش قيمت نيست كه بتواند يارانه‌هاي پنهان را كم كند. سهميه‌بندي و تغييرات جزيي قيمت كافي نيست كه يارانه پنهان را پوشش دهد. اين حوزه نيازمند تغيير اساسي در قيمت انرژي است. نه اقتصاد ايران آماده انجام چنين شوكي است و نه اراده دولتمردان ما نشان از اين همت دارد. دولت بهترين زمان‌ها را از دست ‌داده و بعيد است كه چنين اتفاقي رخ دهد.

كاهش 60درصدي توليد خودروهاي تجاري

بررسي جديدترين گزارش وزارت صمت نشان مي‌دهد در ۵ ماهه سال جاري توليد خودروهاي سواري ۴۰ درصد و توليد خودروهاي تجاري بيش از ۶۰ درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نشان مي‌دهد. همچنين در ۵ ماهه سال جاري توليد اقلام وابسته به خودروسازي همچون لاستيك و روغن موتور نيز با كاهش توليد ۱۶ درصدي مواجه بوده‌اند.

شرايط نابرابر صادراتي ايران با روسيه و آذربايجان

بهروز پورسليمان، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران و اردبيل معتقد است: براي افزايش صادرات نياز به ديپلماسي قوي داريم، همزمان تشكل‌ها و شركت‌هايي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند بايد تقويت شوند. به گفته او اكنون روسيه و تركيه كه اصلي‌ترين رقباي ما در بازار آذربايجان هستند، توانستند با استفاده از ظرفيت ديپلماسي خود تعرفه‌هاي ترجيحي با اين كشور برقرار كنند در حالي كه كالاهاي ايران بايد ۳۶ درصد عوارض بدهند.

خريداران سكه چقدر ضرر كردند؟

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در روزهاي پاياني خردادماه قيمت دلار و سكه كاهش يافت و در نخستين روز تير ماه، هر سكه طرح جديد به قيمت چهار ميليون و ۶۴۵ هزار تومان و طرح قديم چهار ميليون و ۴۵۰ هزار تومان رسيد. قيمت نيم سكه در اين روز دو ميليون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سكه يك ميليون و ۵۸۰ هزار تومان بود. بنابراين يك سرمايه‌گذاري سه ماهه در بازار سكه در سه ماه نخست سال جاري عملا سودي عايد خريداران سكه نكرده و ارزش دارايي آنها نه بيشتر و نه كمتر شد.

قيمت نان نبايد گران شود

طيبه سياوشي، نماينده مردم تهران گفت: در هدفمندي يارانه‌ها به برخي كالاها يارانه پرداخت مي‌شود كه نان يكي از كالاهاي يارانه‌بگير است، نان يك كالاي استراتژيك و غذاي اصلي مردم كشور است و نبايد قيمت آن افزايش پيدا كند. او افزوده است: در 10 سالي كه پرداخت يارانه‌ها برقرار شده قرار بود، يارانه‌ها هدفمند تعلق بگيرد كه متاسفانه به عنوان يارانه نقدي در آمده و كساني كه در دهك‌هاي پايين جامعه قرار دارند با وجود پولي كه دريافت مي‌كنند، بي‌بهره‌ترين طبقه جامعه از اين يارانه‌ها هستند.

درس‌هاي اقتصاد نوظهور كامبوج براي ما

وب‌سايت «عصر ايران‌» در يادداشتي به شكست 14 بر صفر تيم فوتبال كامبوج از ايران اشاره كرده و افزوده است: كامبوج توانسته است با تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي، پيشينه فرهنگي قوي، همياري با همسايگان قدرتمندي مانند چين و ويتنام، رشد اقتصادي مستمري را در پيش بگيرد. كامبوجي‌ها اگر چه در فوتبال به ما باختند اما به نظر مي‌رسد اقتصاد نوظهورشان درس‌هاي زيادي براي ما داشته باشد.

كارشناس امريكايى: ايران در حال توسعه بندر جاسك است

جارير الاس، تحليلگر انرژي امريكا در گزارش تحقيقاتي نوشت: جمهوري اسلامي ايران برنامه و پروژه وسيعي براي توسعه بندر جاسك دارد تا از اين طريق بتواند به صادرات نفت بدون نياز به عبور از تنگه هرمز ادامه دهد. به نوشته الاس، ايران در تلاش است تا بخش قابل توجهي از صادرات نفت خام خود را به دور از تنگه هرمز انجام دهد و اين برنامه‌ها به طور بالقوه به تهران اجازه مي‌دهد تا برخلاف همسايگان خليج‌فارس كه وابستگي شديدي به تنگه هرمز براي صادرات نفتي دارند، هيچ نيازي به عبور محموله‌هاي نفتي از تنگه هرمز نداشته باشد.

قانون از «كجا آورده‌اي؟» روي ميز ۲۵۰هزار مدير

سايت اصولگراي «الف» با بيان اينكه پس از نزديك به 4دهه، مسوولان موظف شدند ليست دارايي‌هاي خود و خانواده‌شان را قبل و بعد از تصدي مسووليت اعلام كنند، افزوده است: با گذشت حدود سه هفته تاكنون كمتر مسوولي بوده كه اعلام كرده اموال و دارايي خود را بر اساس اين قانون ثبت كرده باشد. البته در چند سال اخير شفاف‌سازي آراي نمايندگان و شفاف‌سازي حقوق مديران كه در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده بود به نتيجه خاصي منجر نشد. بايد منتظر ماند و مشاهده كرد اين‌بار شفاف‌سازي اموال و دارايي مسوولان كه طبق آمار تعداد آنها به 250 هزار نفر نيز مي‌رسد مطابق برنامه پيش خواهد رفت يا خير و مهم‌تر اينكه چه تاثير عيني و عملي به همراه دارد و تا چه ميزان در افزايش اعتماد مردم نقش دارد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون