• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4488 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۲ مهر

بين‌الملل

«لير» باز هم ريخت

با گذشت حدود 5 روز از شروع حمله كشور تركيه به كشور سوريه، قيمت لير تركيه در بازار آزاد با افت 1.3 درصدي از حدود دو هزار تومان به 1970 تومان رسيد. علاوه بر اين، ارزش لير در برابر ديگر همتايان مهم خود نيز با كاهش محسوسي مواجه شد تا جايي كه هر يورو به ۶.۴۹۶۳ لير، هر پوند انگليس به ۷.۴۴۲۲ لير و هر فرانك سوييس به ۵.۹۰۲۱ لير افزايش يافتند.

نرخ تورم امريكا چقدر است؟

با وجود افزايش قيمت مواد غذايي، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترين اقتصاد جهان در 12 ماه منتهي به سپتامبر بدون تغيير نسبت به دوره مشابه منتهي به ماه قبل و در سطح ۱.۷ درصد باقي ماند. در بين بخش‌هاي مختلف، نرخ تورم مواد غذايي از ۱.۷ درصد در ماه آگوست به ۱.۸ درصد در ماه سپتامبر و مراقبت‌هاي درماني از ۴.۳ درصد به ۴.۴ درصد افزايش پيدا كرده است.

ثروتمندترين فرد اروپا در يك هفته ۵ ميليارد دلار پولدارتر شد

به دنبال افزايش ۱۷ درصدي فروش برند مشهور «لوئي ويتون» در 3 ماهه سوم سال، ثروت برنارد آرنو، مديرعامل فرانسوي آن به ۹۹.۲ ميليارد دلار رسيد كه حاكي از افزايش ۵.۶ درصدي ثروت او در مقايسه با هفته قبل آن است. لوئي ويتون يك هلدينگ بزرگ فعال در عرصه مد و لباس است كه ۷۵ زيرمجموعه بزرگ از جمله «كريستين ديور» را تحت مالكيت خود دارد.

كاهش چشمگير فقيران در سطح جهان

با وجود كاهش رشد اقتصادي و شوك قيمتي كالاها در سال ۲۰۱۶ روند فقرزدايي از جهان با سرعت خوبي به پيش رفته است. آن طور كه دپارتمان امور اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل در گزارش جديد خود اعلام كرده است در سال ۲۰۰۰ ميلادي ۲۸ درصد جمعيت جهان در فقر مطلق زندگي مي‌كرده‌اند كه اين رقم در سال ۲۰۱۸ با كاهشي چشمگير به ۸.۶ درصد كاهش پيدا كرده است.

روسيه از روبل و يورو به جاي دلار در صادرات انرژي استفاده مي‌كند

روسيه قصد دارد دلار را به نفع يورو و روبل براي پرداخت‌هاي ارزي در معاملات جهاني انرژي كنار بگذارد تا وابستگي خود را به اين ارز امريكايي به حداقل برساند. مكسيم اورشكين، وزير اقتصاد روسيه گفت: ما يك ارز بسيار خوب داريم كه ثابت است. چرا از آن براي مبادلات جهاني استفاده نكنيم؟ مشكل اين است كه نمي‌خواهيم با اين كار هزينه‌هاي اضافي باشيم ولي اگر يك زيرساخت مالي وسيع ايجاد شود و هزينه‌هاي اوليه بسيار پايين باشد، چرا اين كار را نكنيم؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون