• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

اگر وزير نيرو قدرت ايستادگي ندارد، كنار برود

غلامعلي جعفرزاده

واقعيت اين است كه وزير نيرو و رييس سازمان محيط زيست در جلسات خصوصي و خفا اما با صراحت اعلام كرده‌اند كه با مساله انتقال آب از درياي خزر به ساير حوزه‌ها و شهرها مخالفند ولي در اين ميان ناگهان نمايندگان از دستوري در همين زمينه آگاه شدند. موضوع اما فراتر از صدور دستور بود و خبر آمد كه اقدامات اجرايي براي انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران آغاز شده است بنابراين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطابق وظيفه ذاتي خود پيگير موضوع شدند. پيگيري‌ها ادامه يافت تا اينكه مشخص شد تغييرات صورت‌گرفته ناشي از دستور شخص حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري بوده است. اين دستور به خودي خود عجيب بود ولي عجيب‌تر اينكه اين دستور از سوي رييس‌جمهوري صادر شده كه نه تنها با شعار زيست‌محيطي‌ترين دولت تاريخ جمهوري اسلامي روي كار آمد بلكه در اولين اقدام درياچه اروميه را احيا كرد. سخن ما ساده است. اگر وزير نيرو قدرت ايستادگي ندارد، بهتر است كنار برود و حداقل فردي جاي او را بگيرد كه يا بنابر اعتقاد خود به‌دنبال اجراي طرح‌هاي مختلف است يا حرف و نظر كارشناسي خود را به كرسي بنشاند. طرح انتقال آب بين حوزه‌اي از جهات مختلف داراي ايراد است و كارشناسان حتي مي‌گويند انتقال آب درياي خزر، به قدري تغييرات اقليمي در پي خواهد داشت كه نظام مهاجرت پرندگان اين منطقه را نيز با تغييرات قابل توجهي مواجه خواهد كرد. همچنين بر وضعيت جنگل‌هاي هيركاني اثر سو به‌جا گذاشته و اثرات مخربي به‌همراه خواهد داشت كه ظرف يك سال و 10 سال، قابل جبران نيست. اين طرح كاملا غيركارشناسي است و دولت بايد مطمئن باشد كه مجلس اجازه نمي‌دهد دست به چنين كاري بزنند. آنها مي‌خواهند 2600 متر آب را بالا ببرند و در 6 نقطه پمپاژ كنند. كدام آدم عاقلي اين كار را انجام مي‌دهد.

ازطرفي به نظر مي‌رسد دولت با انگيزه‌هاي تبليغاتي به‌دنبال اجراي اين طرح است. به هر حال امروز، 74 هزار پروژه نيمه‌كاره در كشور رها شده و اساسا بعيد است كه طرح انتقال آب نيز به سرانجامي مشخص برسد. آن هم طرحي با اين عظمت كه نيازمند بودجه سنگين و چندين هزار ميليارد توماني است. اين طرح كاملا‌ تبليغاتي است اما به شما اطمينان مي‌دهم كه استيضاح مجلس كاملا‌ جدي است.

نگارنده تاكنون در قامت نماينده مجلس شوراي اسلامي هرگز پاي استيضاح وزيري را امضا نكرده‌ام اما مساله انتقال آب از درياي خزر به فلات مركزي ايران به كلي متفاوت است. نه نگارنده و نه هيچ‌يك از امضا‌كنندگان طرح استيضاح وزير نيرو با مسوول و وزيري دعواي شخصي يا اصطلاحا پدركشتگي نداريم ولي اقدام غلط، غلط است و توقف آن ضروري.

در اين ميان شايد برخي بپرسند چرا تعداد امضاهاي اين طرح استيضاح در 20 عدد خلاصه شده است ولي در مقابل كافي‌ست نگارنده مشاهدات خود را يادآوري كند؛ اگر قصد افزايش امضاها را داشتيم حداقل به يكصد عدد رسيده بوديم ولي ما قلبا وزير نيرو را دوست داريم و او را فردي كاردان مي‌دانيم اما با اين حال جديت و مقابله با انجام طرح غير كارشناسي انتقال آب بين حوزه‌اي براي توقف استيضاح ضروري است و غيرقابل انكار.

نماينده مردم رشت در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون