• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

پيدا و پنهان

دلواپسي هندي‌ها از فروش برنج به ايران

هياتي از صادركنندگان برنج باسماتي هند كه هفته گذشته از تهران بازگشتند، چندان درباره صادرات خوش‌بين نيستند و انتظار دارند ايران تنها ۴۰۰ هزار تن برنج باسماتي وارد كند. آشوك ستي، مدير انجمن صادركنندگان باسماتي اظهار كرد: ما بسيار نگران هستيم و تنها حدس مي‌زنيم ايران چه ميزان برنج باسماتي خريداري خواهد كرد. هيچ تعهد صادراتي از سوي ايران وجود نداشته با اين حال آنها ممكن است براي مقداري برنج كيفيت بالا كه در پنجاب توليد مي‌شود، سفارش خريد دهند.

قيمت بنزين و گازوييل در ۳كشور همسايه ايران چقدر است؟

گزارش‌ها نشان مي‌دهد، نرخ بنزين و گازوييل در كشورهاي همسايه ايران عجيب است. به عنوان مثال قيمت هر ليتر بنزين در ارمنستان برابر با يك دلار و ۱۸ سنت است. يعني در ارمنستان قيمت بنزين ۱۵ هزار و ۹۳۰ تومان و قيمت گازوييل ۱۴ هزار و ۷۱۵ تومان (۱.۰۹ دلار) به فروش مي‌رسد. همچنين در پاكستان، ديگر كشور همسايه ايران، قيمت بنزين ۹۴۵۰ تومان (۰.۷ دلار) و قيمت گازوييل ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان (۰.۸ دلار) برآورد شده است. در آذربايجان نيز قيمت بنزين ۶۳۴۵ تومان (۰.۴۷ دلار) و قيمت گازوييل ۴۷۲۵ تومان (۰.۳۵ دلار) اعلام شده است. حسين آقايان، كارشناس اقتصادي افزود: قيمت بنزين در ايران بسيار ناچيز است. اگر بنزين را هر تن ۶۰۰ دلار محاسبه كنيم، در هر ليتر ۴۵۰۰ تومان در فوب خليج فارس خريد و فروش مي‌شود كه اين مساله به معناي اين است كه در ايران تنها يك‌چهارم پول بنزين اخذ مي‌شود. البته هزينه توليد بنزين در ايران بالاست.

هپكو رسما به دولت بازگشت

شركت فرابورس ايران با صدور اطلاعيه‌اي در خصوص مجوز انتقال سهام شركت توليد تجهيزات سنگين هپكو از شركت هيدرواطلس به دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه با اين اقدام موافقت شده است. انتقال سهام شركت توليد تجهيزات سنگين هپكو در حالي رسما اتفاق افتاده است كه مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي با بيان اينكه هپكو دولتي نشده است، در اين رابطه اظهار داشته، سازمان خصوصي‌سازي با وكالت بلاعزل از سوي سهامدار قبلي فرآيند قانوني واگذاري شركت را طي مي‌كند.

هيچ طرحي درباره حذف يارانه‌ پنهان در مجلس نهايي نشده است

معصومه آقاپور، عضو كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: بررسي‌ها درباره يارانه‌هاي پنهان آغاز شده اما هنوز هيچ طرحي در رابطه با آن نهايي نشده است. با توجه به اينكه يارانه پنهان، به اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي نيز مرتبط مي‌شود، بايد براي تصميم‌گيري در اين زمينه تمام شرايط را بررسي كرد. به گفته او مجلس و دولت در اين زمينه بررسي‌ها را ادامه خواهند داد تا اگر بناست تصميمي گرفته شود، ‌با لحاظ كردن تمام جوانب باشد. نظرهاي موافق با تغيير در ساختار پرداخت يارانه‌ها در طول ماه‌هاي گذشته از سوي ديگر نمايندگان نيز مطرح شده است.

 

در بهار 98 چند شغل ايجاد شد؟

بررسي داده‌هاي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد تعداد كل شاغلان كشور از ۲۲ ميليون و ۶۰۴ هزار نفر در بهار سال ۹۵ به ۲۳ ميليون و ۳۱۳ هزار نفر در زمستان ۹۷ رسيده بود كه اين ميزان در بهار سال ۹۸ به حدود ۲۴ ميليون و ۴۶۲ هزار نفر و در تابستان نيز به حدود ۲۴ ميليون و ۷۵۱ هزار نفر رسيده است. بر اين اساس در سه ماهه بهار سال جاري با وجود اينكه نرخ رشد اقتصادي سال ۹۷ نيز منفي بوده، يك ميليون و ۱۴۸ هزار و ۸۸۵ شغل در كشور ايجاد شده كه باور آن كمي سخت است.

 

بازگشت 33 ميليارد پول كلاهبرداري شده به مردم

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از بازگرداندن ۳۳ميليارد پول كلاهبرداري شده در خدمات ارزش افزوده اپراتورهاي تلفن همراه به مردم خبر داده است. به گفته آذري‌جهرمي دامنه كلاهبرداري خدمات ارزش افزوده بسيار گسترده است و ما تنها در يك پرونده ۳۳ميليارد كه كلاهبرداري شده بود را به مردم برگردانديم.

منطقه‌اي كردن دستمزد به نفع كارگران است؟

هادي ابوي، دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران درباره «منطقه‌اي كردن مزد كارگران» مي‌گويد: مزد منطقه‌اي آيتم‌هاي مختلفي دارد و حداقل‌هاي قانون كار بايد رعايت شود ولي چون اين آيتم‌ها رعايت نمي‌شود نگران تضييع حقوق كارگران و سوءاستفاده‌هاي احتمالي آن هستيم. اين تصور كه در شهرهاي كوچك هزينه‌ها كمتر است، اشتباه است چون همه كشور به يك اندازه شرايط اقتصادي و تورم را تحمل مي‌كنند.

 

معافيت مالياتي مناطق آزاد حاصلي جز فساد و فرار مالياتي نداشت

هادي سبحانيان، كارشناس اقتصادي با بيان اينكه ماليات بر ارزش افزوده هيچ گونه اصابتي بر توليدكننده ندارد، افزود: اين حرف غلط است كه مناطق آزاد را از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف كنيم و بگوييم كه به دنبال حمايت از توليدكننده هستيم. گوينده چنين حرفي با نظام ماليات بر ارزش افزوده آشنايي ندارد يعني هدفي را دنبال مي‌كند كه اگرچه هدف خوبي است اما براي آن ابزار خوبي را انتخاب نكرده است؛ اعطاي معافيت ماليات بر ارزش افزوده براي مناطق آزاد نه تنها منطبق با مباني نظري اين ماليات نيست، بلكه پيامدها و تبعاتي را براي اقتصاد كشور دارد كه فساد و فرار مالياتي و تبعيض بخشي از آنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون