• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

ادامه واكنش‌ نمايندگان امضاكننده طرح رفع انحصار از زبان انگليسي

قصد حذف نداريم

گروه اجتماعي| طرح «رفع انحصار از زبان انگليسي در نظام آموزش همگاني‌ كشور» كه در متن خود در عمل آموزش زبان را به موسسه‌هاي آزاد آموزش زبان واگذار مي‌كند، در روزهاي گذشته مورد توجه رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. واكنش‌هاي نمايندگان مجلس به نام و محتواي طرح همچنان ادامه دارد. روز 21 مهر حمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و از امضاكنندگان طرح به «اعتماد» گفت: « من خودم مخالف محتوا هستم اما عنوان را قبول دارم چون اين عنوان باعث مي‌شود كه بحث اصل 15 قانون اساسي را باز كنيم و بگوييم 40 سال از انقلاب گذشته و هنوز براي بحث زبان‌هاي بومي و محلي جايي باز نكرده‌ايم. بايد فرصت بدهيم كه زبان‌هاي مختلف در مدارس باشند. همه زبان علم هم كه يك زبان خاص نيست، زبان‌هايي مثل فرانسه، آلماني، روسي، چيني هم هستند به اضافه زبان‌هاي بومي و محلي ما كه كشورهاي همسايه هم به آن زبان‌ها تكلم مي‌كنند. حالا دوستاني هم اين وسط محتوا نوشته‌اند كه معلم زبان در مدرسه نباشد و اينها را اصلا قبول ندارم و فكر مي‌كنم.» يك روز قبل‌تر عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش‌وتحقيقات مجلس كه امضاي او هم در پاي طرح ديده مي‌شد به تسنيم گفته بود كه اين طرح ارايه شد تا آموزش زبان منحصر به مدارس دولتي نباشد و به معناي حذف زبان انگليسي از مدارس نيست: «اين طرح هنوز مصوب نشده است و فعلا فقط در‌ حد يك ايده است و بايد به كميسيون آموزش مجلس بيايد و در آنجا چكش‌كاري شود علت ارايه طرح رفع انحصار از زبان انگليسي نيز به خاطر آن است كه به نظر مي‌رسد فرآيند آموزش زبان در مدارس ضعيف است و دانش‌آموزان حدود 7 سال زبان انگليسي مي‌خوانند اما پس از آن مهارت لازم را براي مكالمه در حد چند جمله ندارند و علت اين ضعف نيز به مسائل مختلفي مربوط است.»روز گذشته نوبت به يكي ديگر از امضاكنندگان طرح رسيد؛ حسين مقصودي، عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس با اشاره به انتقاداتي كه از 57 نماينده امضاكننده اين طرح شده است به خانه ملت گفت: « طرح حذف انحصاري شدن زبان انگليسي يك ايده بوده است كه مخالفان و منتقدان تفاسير متعددي از آن برداشت كرده‌اند؛ نمايندگان تصميمي براي حذف درس زبان انگليسي ندارند؛ يكي از اهداف اين طرح هدفمند كردن تدريس درس زبان انگليسي در مدارس است؛ متاسفانه امروز با دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي روبه‌رو هستيم كه بعد از كلي آموزش در به كارگيري زبان انگليسي بسيار با مشكل مواجه هستند. سالانه سي هزار ميليارد تومان پول به بهانه كنكور توسط مافياي كنكور از جوانان گرفته مي‌شود ما در تلاش هستيم تا مافياي كنكور را حذف كرده و كلاف سردرگم كنكور را سر و سامان دهيم؛ پس دليلي بر حذف درس زبان انگليسي و ارجاع دادن دانش‌آموزان به آموزشگاه‌ها نمي‌بينيم.» از ميان نمايندگان امضاكننده اين طرح كه در روزهاي گذشته تلاش دارند بگويند كه قصدي بر واگذاري دروس آموزش و پرورش به بخش خصوصي وجود ندارد و قرار نيست زبان انگليسي حذف شود، هيچ‌يك به مواد طرحي كه امضا كرده‌اند، اشاره نمي‌كنند. ماده سوم طرح مي‌گويد: «از تاريخ تصويب اين قانون آموزش و پرورش مكلف خواهد بود، آموزش زبان‌هاي موضوع اين قانون و زبان انگليسي را صرفا از طريق آموزشگاه‌هاي آزاد تحت نظارت آن وزارت و حداكثر معادل سه سال تحصيلي منحصرا براي دانش‌آموزان مقطع دبيرستان ارايه كند.» و پاسخي كه نمايندگان داده‌اند، اشاره‌اي به اين بخش از محتواي طرح مذكور ندارد.

 


ايران در معرض 34 مخاطره طبيعي

اطلس نقشه‌هاي ملي مخاطرات زمين‌شناسي در ايران رونمايي شد. با رونمايي از اين اطلس نظام مديريت بحران در ايران مي‌تواند دقيق‌تر و علمي‌تر عمل كند. اطلس نقشه‌هاي ملي موضوعي مخاطرات زمين‌شناسي شامل نقشه‌هاي فرونشست، گرد و غبار، زمين لغزش، سيل، لرزه و... است كه از سوي كارشناسان بخش مخاطرات سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات ‌معدني كشور آماده شده است. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط‌عمومي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور، عليرضا شهيدي؛ رييس اين سازمان درباره وضعيت ايران در حوزه مخاطرات طبيعي گفت: ايران در كمربند مخاطرات دنيا قرار دارد، به گونه‌اي كه از ۴۳ مخاطره، ۳۴ مورد آن در ايران رخ مي‌دهد. داده‌ها به ما نشان مي‌دهند كه ۷.۵ درصد از GDP كشور در حوزه مخاطرات هزينه مي‌شود و سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات ‌معدني كشور در تلاش است تا با پايش‌هايي كه انجام مي‌دهد اين هزينه‌ها را كاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون