• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

تاكيد وزير بهداشت بر اهميت توجه به بيماري‌هاي واگيردار

گروه اجتماعي| وزير بهداشت با اشاره به جايگاه ايران به عنوان الگوي توسعه براي كشورهاي جهان به‌ويژه كشورهاي در حال توسعه، اين ارتقاي جايگاه را متوجه ارايه‌دهندگان خدمات سلامت ظرف دهه‌هاي گذشته دانست و از دريافت گواهي ريشه‌كني مالاريا در منطقه در روزهاي آتي خبر داد. سعيد نمكي ديروز و در همايش پوشش همگاني سلامت با اشاره به برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي كنترل بيماري‌هاي واگيردار در مناطق پرخطر كشور گفت: «ما كشوري نيستيم كه فقط بيماري‌هاي غيرواگير تهديدمان كند، بلكه به اندازه گستردگي اقليم و تنوع آب و هوا با تنوع بيماري‌هاي واگيردار و غيرواگير هم مواجهيم، بنابراين نبايد از بيماري‌هاي واگيردار غافل شويم. خوشبختانه در هفته‌هاي گذشته توانستيم گواهينامه حذف سرخك را دريافت كنيم و پرداختن به بهداشت دهان و دندان هم يك شاخص مورد مطالبه كشور و در حال پيگيري است.»

ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت هم در اين همايش با اشاره به پوشش ۷۱.۷درصدي خدمات سلامت در كشور، اعلام كرد: «نظام بيمه سلامت كشور ايران هم‌اكنون بيش از ۹۱درصد تمام جمعيت و شامل تعداد زيادي از مهاجران و پناهندگان را زير پوشش چتر فعال خود دارد. با وجود كاهش سرانه توليد ناخالص ملي در سال‌هاي اخير، افزايش سهم سلامت از توليد ناخالص ملي و كاهش پرداختي از جيب بعد از اجراي طرح تحول سلامت به خوبي مشخص است.»

همچنين پيروز حناچي، شهردار تهران با تاكيد بر لزوم همكاري بيشتر وزارت بهداشت براي كنترل پسماندهاي بيمارستاني گفت: تلاش زيادي براي كنترل پسماندهاي بيمارستاني شده اما كافي نيست. در اين زمينه نيازمند همكاري‌هاي بيشتري از سوي وزارت بهداشت هستيم.

به گزارش ايسنا، حناچي در اين باره افزود: موضوع پسماند در شهر تهران بسيار مهم است. در پايتخت به طور متوسط حدود 7 هزار تن زباله عمومي را حمل مي‌كرديم كه به 6 هزار و 500 تن به واسطه ايستگاه‌هاي تفكيك زباله‌اي كه در مناطق تهران تعبيه شده، كاهش يافته است. خوشبختانه هفته گذشته دولت هم براي پروژه‌هايي مانند توليد برق از پسماند مصوبه‌اي داشت و قرار شد براي بخش خصوصي قيمت واقعي‌تري در اين زمينه ديده شود.

حناچي همچنين گفت: امروز اتفاق خوبي افتاد و حدود ۷۰ درصد يكي از بزرگ‌ترين پادگان‌هاي شهر تهران را در شوراي عالي شهرسازي در يكي از ارزشمندترين نقاط شهر با حمايت نيروهاي مسلح براي شهر تهران گرفتيم كه خبر بسيار مهمي است.

او در اين باره افزود: در روند كيفيت هواي تهران بين سال‌هاي ۹۰ تا ۹۷ با اقداماتي كه انجام شد، تعداد روزهاي خطرناك از نظر هوا در تهران كاهش يافت. تعداد روزهاي ناسالم براي گروه‌هاي حساس هم كمتر شد. تعداد روزهاي تعطيل به علت آلودگي هوا هم تقريبا به صفر رسيد. اين دستاورد نتيجه چند موضوع مهم است؛ اول نزولات جوي، دوم زحمات همكاران‌مان در حوزه نفت كه كيفيت سوخت تحويلي به تهران را بالا بردند و سوم تلاش عزيزان‌مان در حوزه حمل و نقل و ترافيكي راهور كه كليه مبادي ورودي شهر را به دوربين‌هاي كنترل‌كننده معاينه فني مجهز كرده بودند.حناچي ادامه داد: به طوري كه سال قبل بيش از دو ميليون معاينه فني در تهران داشتيم كه در كنترل ذرات معلق بسيار موثر بود.

حناچي با اشاره به اينكه حدود چهار ميليون و ۲۰۰ هزار وسيله نقليه در تهران داريم، اظهار كرد: ۸۰ درصد آنها يعني بالغ بر سه ميليون و ۳۷۰ هزار خودرو سبك هستند و ۱۸ درصد هم مربوط به موتوسيكلت است. بايد توجه كرد كه موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري تاثير بسيار زيادي روي آلودگي هوا دارند همچنين در تهران ۲۲ درصد از وانت‌ها، ۹ درصد از خودروهاي مسافري و 5 درصد از تاكسي‌ها داراي موتور كاربراتوري هستند كه در آلايندگي تهران تاثيرگذارتر هستند.

شهردار تهران با بيان اينكه ما آلودگي صوتي شهر تهران را هم تحت كنترل داريم، گفت: در روز ۵۵ دِسي‌بل و شب ۴۵ دسي‌بل به‌طور متوسط آلودگي صوتي در تهران داريم كه در حاشيه بزرگراه‌ها به ۷۰ تا ۸۰ دسي‌بل افزايش مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون