• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

سازمان ملل خبر داد: آغاز مذاكرات «سوري» در سوييس

ايران به ژنو 3 دعوت مي‌شود

تلاش‌هاي يكساله استفان
دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه در حال به ثمر نشستن است. بر اساس گزارش سخنگوي سازمان ملل، دي ميستورا از دولت سوري و گروه‌هاي مخالف براي شركت در مذاكرات جداگانه‌اي در ژنو در ماه آينده ميلادي براي پايان دادن به جنگ داخلي در اين كشور دعوت كرده است.
بر اساس خبري كه احمد فوزي، سخنگوي سازمان ملل داده است، نماينده سازمان ملل در امور سوريه پس از قريب يك سال سفرهاي دوره‌اي به سوريه، همسايگان، حالا قصد دارد با هر يك از طرف‌هاي اصلي سوري مذاكرات جداگانه‌اي را ظرف چهار تا شش هفته در سوييس داشته باشد. گفته مي‌شود قدرت‌هاي اصلي و نقش آفرينان منطقه‌اي به استثناي داعش يا جبهه نصرت كه نام‌شان در سازمان‌هاي تروريستي طبقه‌بندي شده است، به اين مذاكرات دعوت شده‌اند.
دي ميستورا قبلا در نشست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل خواستار حمايت بين‌المللي براي حل بحران سوريه از طريق راهكاري سياسي شده بود.
جان كري وزير خارجه امريكا نيز قبلا از تغيير رويكرد امريكا به بحران سوريه و تمايل كاخ سفيد به استفاده از راه‌حل سياسي براي بحران پنج ساله  سوريه خبر داده بود.
بر اساس گزارش‌ها، هدف از اين رايزني‌هاي جديد در ژنو بررسي اوضاع حدود سه سال بعد از تصويب بيانيه ژنو در 30 ژوئن 2012 است. مناقشه سوريه در چهار سال به كشته شدن بيش از 220 هزار نفر و آواره شدن بيش از 11 ميليون و 200 هزار نفر منجر شده است. برخي از ناظران گمانه زني مي‌كنند كه نماينده سازمان ملل در سوريه تلاش مي‌كند مفاد كامل طرح تصويب شده در جريان نخستين نشست بين‌المللي بحران سوريه را اجرايي كند. اين طرح موسوم به «ژنو يك» از حمايت اكثر طرف‌هاي بحران سوريه برخوردار است.
ناظران بر اين باورند اين طرح در صورت به اجرا درآمدن مي‌تواند عامل كليدي در مسير پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه باشد. طرح پيشنهادي سازمان ملل شامل شكل‌گيري دولت انتقالي متشكل از اعضاي دولت فعلي و مخالفان دولت و ديگر احزاب با قدرت اجرايي كامل در سوريه است. گزارش‌ها حاكي از آن هستند كه نماينده سازمان ملل از ايران نيز براي حضور در مذاكرات جديد ژنو دعوت كرده است. آخرين كنفرانس آشتي سوريه تحت حمايت سازمان ملل موسوم به ژنو 2 در فوريه 2014 برگزار شد كه نتيجه ملموسي نداشت. بعد از آن در اواخر ماه مه 2014 يعني قريب به يك سال پيش دي ميستورا جايگزين
اخضر ابراهيمي  شد.
پيش‌تر دولت سوريه و گروهي از مخالفان سوري به رهبري قدري جميل، دبير شوراي حزب اراده مردمي در مسكو دو دور مذاكره برگزار كرده‌اند. استفان
دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه ضمن حمايت از تلاش‌هاي روسيه در حل بحران سوريه خواستار حمايت مسكو از مذاكرات جديد در ژنو شده است. اخيرا رمزي عزالدين رمزي، معاون نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در سوريه با گنادي گاتيلوف معاون وزير امور خارجه روسيه ديدار داشته و در اين‌باره رايزني كرده است.
مذاكرات چهار روزه سوري - سوري با حضور نمايندگان دولت سوريه و گروه‌هاي سياسي مخالف، اوايل ماه جاري ميلادي در مسكو برگزار شد. اين دومين نشست سياسي دولت سوريه و گروه‌هاي مخالف در مسكو بود. نخستين نشست در اين خصوص در مسكو به مدت پنج روز در نيمه دوم ماه ژانويه گذشته برگزار شد و طرف‌هاي شركت‌كننده در آن سند نهايي 10 ماده‌اي را امضا كردند. در اين سند تاكيد شده بود كه بحران سوريه بايد از راه‌هاي سياسي و با توجه به اصول توافقنامه سي‌ام ژوئن ژنو حل و فصل شود.

 

ايران در ژنو3

خبرگزاري رويترز به نقل از احمد فوزي، سخنگوي سازمان ملل گزارش داد ايران نيز جزو كشورهايي است كه «استفان دي‌ميستورا»، نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه از آن براي شركت در رايزني‌هاي ژنو دعوت به‌عمل خواهد آورد. اين منابع افزودند: «دي‌ميستورا دعوتنامه‌هاي جداگانه‌اي به طرف‌هاي داخلي و خارجي ذي‌ربط در بحران سوريه جهت حضور در ژنو، از اواسط ماه آينده ارسال خواهد كرد.»
«بان كي‌مون»، دبيركل سازمان ملل متحد، در ژانويه ۲۰۱۴، از ايران براي حضور در مذاكرات صلح سوريه كه در سوييس برگزار مي‌شد، دعوت به‌عمل آورد ولي در پي فشارهاي برخي كشورها، اين دعوت به اين بهانه كه تهران از بيانيه ژنو حمايت نمي‌كند، پس گرفته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون