• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

اسكاتلند و بازي با انتخابات بريتانيا


تنها 12 روز به انتخابات سراسري در بريتانيا باقي مانده است و سرنوشت انتخابات

لحظه به لحظه پيچيده‌تر مي‌شود. رقابت تنگاتنگ ميان دو حزب كارگر و حزب محافظه‌كار باعث شده است تا اين انتخابات از حساسيت ويژه‌اي برخوردار شود. از سوي ديگر نيز ساير احزاب شرايطي را به وجود آورده‌اند كه شرايط دولت آينده را بيش از هر زمان ديگري مبهم كرده است. شايد در انتخابات سال 2010 يك حزب ليبرال دموكرات مي‌توانست تكليف انتخابات را براي تشكيل دولت آينده معلوم كند. اما حالا احزاب مختلف از جمله يوكيپ، ليبرال دموكرات و سبزها، از جمله احزابي هستند كه مي‌توانند آينده دولت بريتانيا را تعيين كنند. آخرين نظرسنجي‌ها برخلاف نظرسنجي گذشته نشان از اين دارد كه دوباره حزب كارگر از رقيب خود حزب محافظه‌كار عقب افتاده است و برخي نظرسنجي‌ها نشان از آن دارد كه براي نخستين بار محبوبيت حزب كارگر به پايين‌ترين حد خود يعني 29 درصد رسيده است. اما نظرسنجي‌اي كه نشريه تلگراف روز گذشته منتشر كرد حاكي از آن بود كه كه حزب محافظه‌كار توانسته 36 درصد آرا را كسب كند و حزب كارگر توانسته 32 درصد آرا را در اختيار داشته باشد. رقابت به حدي نزديك است كه براي نخستين‌بار احزاب كوچك و ملي گرا نيز به‌شدت نتايج‌شان براي دولت آينده حايز اهميت شده است.

انتقاد شديد ميليبند از كامرون

حزب كارگر قصد دارد كه پس از پنج سال دوري از ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ به اين ساختمان باز گردد اما اين‌بار با اد ميليبند. وي نيز مي‌داند كه اگر در اين انتخابات شكست بخورد نه تنها آرزوهاي خود، بلكه حزب را براي رسيدن به خيابان داونينگ از دست خواهد داد. از همين رو از آنجايي كه بيش از هر زمان ديگري خود را نزديك به ساختمان شماره 10 مي‌داند از هيچ كوششي فروگذار نمي‌كند. اد ميليبند در آخرين سخنراني خود ديويد كامرون را متهم كرد كه بريتانيا را به سمت يك سياست خارجي منزوي سوق داده است. او مدعي شد كه بريتانيا نفوذ خود را در دوره حكومت حزب محافظه‌كار در دنيا از دست داده است. او حتي غرق شدن قايق پناهندگان در مديترانه را يك تراژدي عظيم خواند و از اين طريق نيز به نوعي به سياست خارجي كامرون تاخت. ميليبند در سخنان خود مجموعه‌اي از اقدامات نظامي و غيرنظامي را عليه داعش شرح داد كه آن را در حال حاضر بزرگ‌ترين تهديد بين‌المللي براي بريتانيا مي‌داند. ميليبند همچنين بارديگر در مقابل وعده محافظه‌كارها براي همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا به‌شدت انتقاد كرد و گفت كه من هيچگاه منافع ملي را با اين كار در معرض خطر قرار نخواهم داد. او با اشاره به كامرون گفت كه ديدگاه حزب محافظه‌كار موقعيت ما را در خارج از كشور به‌شدت تهديد مي‌كند و مارا به سمت انزواطلبي سوق داده و جهان را نسبت به ما بدبين كرده است كه اين موضوع مي‌تواند ملت ما را در آينده تضعيف كند.ميليبند همچنين در سخنراني خود گفت كه بريتانيا تا زماني كه حزب كارگر در راس آن قرار داشته باشد در اقتدار است. او در پايان سخنان خود تاكيد كرد كه من مي‌خواهم به شركاي خود يك پيام روشن بدهم كه دولت تحت رهبري من كار جدي و اصلاحات در اتحاديه اروپا را به‌شدت دنبال خواهد كرد.
 
تلاش كامرون براي كسب آراي اسكاتلندي‌ها

سال گذشته زماني كه اسكاتلندي‌ها به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و با جدايي اسكاتلند از بريتانيا موافقت نكردند، ديويد كامرون وعده‌هاي فراواني براي دادن استقلال بيشتر براي اسكاتلندي‌ها، ولزي‌ها و ايرلندي‌ها داد. او تاكيد كرد كه قدرت بيشتري به مجالس داخلي اين مناطق خواهد داد. كامرون حالا در آخرين سخنراني خود بار ديگر آنها را مخاطب قرار داده و وعده داد كه در صورت پيروزي در انتخابات لايحه‌اي را به مجلس خواهد برد كه به وعده‌هاي خود جنبه اجرايي ببخشد. كامرون وعده داد اختيار جمع‌آوري و هزينه‌هاي مالياتي را به خود آنها واگذار مي‌كند تا رضايت راي‌دهندگان ولزي، اسكاتلندي و ايرلندي را نيز جلب كند. او تاكيد كرد راي‌دهندگان ما مستحق يك قوانين و سند روشن و مشخص در اين خصوص هستند كه ما به زودي آن را پس از انتخابات ارايه خواهيم داد. رهبر حزب محافظه‌كار بريتانيا همچنين عنوان داشت كه از اين پس نمايندگان انگليسي حق تصميم‌گيري براي ماليات بر درآمدهاي مردم آبردين، ادينبورگ را خواهند داشت و نمايندگان مجلس اسكاتلند نيز قادر به تصميم‌گيري در خصوص ماليات مردم اسكاتلند خواهند بود. به نظر مي‌رسد كامرون مي‌داند كه اگر در انتخابات نيز پيروز شود نياز به راي حزب ملي‌گراي اسكاتلند در مجلس دارد از همين رو به دنبال جلب حمايت هرچه بيشتر آنها در اين انتخابات است كه موضع‌گيري‌هاي اخير آنها نشاني از تعامل با حزب محافظه‌كار ندارد. ديويد كامرون و حزب محافظه‌كار در تلاش براي تنظيم قانوني است كه اختيارات بيشتري به مردم ولز، اسكاتلند و ايرلند شمالي خواهد داد در حالي كه حق وتو نيز در اختيار انگليس قرار خواهد گرفت.

ائتلاف با حزب كارگر

در حالي كه هنوز نزديك دو هفته به انتخابات زمان باقي مانده است رهبر حزب ملي اسكاتلند در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه قصد دارد با حزب كارگر ائتلاف كند. نيكولا استارگئون، رهبر حزب ملي اسكاتلند در مصاحبه‌اي تلويزيوني گفت كه اكثريت با حزب محافظه‌كار نخواهد بود و آنها نمي‌توانند دولت را تشكيل دهند. او براي چندمين بار تاكيد كرد در صورتي كه حزب كارگر نتواند اكثريت مطلق را در پارلمان به دست بياورد حاضر است براي رهايي از شر حزب محافظه‌كار با حزب كارگر ائتلاف كند. استارگئون
با   اشاره به آينده تاريكي كه با حضور كامرون در پست نخست‌وزيري ترسيم كرده، گفت: كامرون اقتصاد را به نابودي مي‌كشاند. گفتني است، حزب ملي اسكاتلند 50 كرسي پارلمان را در اختيار دارد، از همين رو مي‌تواند در آينده دولت بريتانيا تاثير بسزايي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون