• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

پيدا و پنهان

خروج همه منابع نفتي از لايحه بودجه دو‌ساله 1399 و 1400

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بدون انعكاس درآمدهاي نفتي در منابع بودجه خواهدبود. به عبارت ديگر، همه منابعي كه حاصل از فروش نفت است از اين لايحه خارج مي‌شود. رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: با حذف منابع نفتي از بودجه جاري، درآمدهاي نفتي كه در سال آينده داريم، با توجه به اينكه نوعي واگذاري سرمايه‌اي است به صورت تملك دارايي سرمايه‌اي براي طرح‌هاي عمراني اختصاص خواهيم داد.

واردات قطعات خودرو در انحصار ۵ يا ۶ نفر است

جواد حسيني كيا، عضو هيات رييسه كميسيون صنايع و معادن مجلس از انحصار واردات قطعات خودرو در ميان ۵ يا ۶ نفر خبر داده است؛ او البته به نامي اشاره نكرده است. به گفته اين نماينده مجلس، خودرو از حدود ۱۲۰۰ قطعه تشكيل شده است كه ۴۷۱ قطعه آن وارداتي است؛ اما در برخي موارد قطعه وارد كشور مي‌شود اما افراد از توزيع آن خودداري مي‌كنند.

واكنش پالايش و پخش به ناياب شدن بنزين سوپر

در پي انتشار گزارش‌هايي درباره كمبود و حذف بنزين سوپر در بعضي جايگاه‌هاي سوخت‌رساني، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به اين موضوع واكنش نشان داده است. اين شركت اعلام كرده كه طبق قانون مكلف به توليد و توزيع بنزين معمولي و بنزين با استاندارد يورو۴ است كه اين نوع بنزين نيز از لحاظ زيست‌محيطي به مراتب پاك‌تر از بنزين سوپر است؛ ضمن اينكه بنزين سوپر نيز در دو پالايشگاه امام خميني در شازند و اصفهان توليد و در كشور توزيع مي‌شود.

تراكنش بانكي ملاك حذف يارانه‌ نيست

سخنگوي ستاد اجراي تبصره (۱۴) قانون بودجه با بيان اينكه تاكنون بيش از يك ميليون نفر از خانوارهاي پردرآمد حذف شده‌اند، افزود: فقط در صورت اجازه كتبي كه افراد در دفاتر پيشخوان خدمات دولت به ستاد اجرايي مي‌دهند، اطلاعات بانكي خانوارها بررسي مي‌شود، بنابراين تراكنش بانكي ملاك حذف يارانه خانوارها نيست.

انتظار كاهش نرخ تورم سالانه

مركز آمار ايران گزارش داده كه طبق بررسي‌ها روند كاهش نرخ تورم نقطه‌اي از خرداد‌ماه ۹۸ آغاز شده و همچنان تداوم دارد به‌طوري‌كه با كاهش ۱۷.۱ واحد درصدي طي چهار ماه از ٥٢.١ درصد در ارديبهشت ٩٨ به ۳۵ درصد در شهريورماه رسيد.

پارادايم اقتصاد كشور صادرات محور نيست

سيدرضي حاجي آقاميري، عضو اتاق بازرگاني گفت: صدور بخشنامه‌هاي محدودكننده صادرات نشان از اين حقيقت دارد كه پارادايم حاكم بر اقتصاد كشور صادرات‌محور نيست و صادرات را تنها براي آنچه مازاد است مجاز مي‌شمارد و از ديگرسو مبين بي‌توجهي به صادركنندگان، بخشنامه‌هايي است كه به حقوق ابتدايي صادركنندگان در كشور توجهي نشان نمي‌دهد.

دريافت چك و سفته از كارگر به عنوان ضمانت غيرقانوني است

دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران گفت: قانون كار هيچ اشاره‌اي به اخذ ضمانت نكرده است. در قانون كار هم هيچ اشاره‌اي به اين موضوع نشده است كه كارفرما بخواهد بابت حسن انجام كار سفته يا چكي دريافت كند. از ديدگاه نمايندگان كارگران اين موضوع يك بحث غيرقانوني است و عمدتا در محاكم قضايي وقتي كارگر ادعا مي‌كند كه چك يا سفته‌اي تحت عنوان ضمانت از او گرفته‌اند، ابطال آن اعلام مي‌شود و كارفرما هم با اين مدارك نمي‌تواند كاري انجام دهد.

زنگنه: بيش از ۹۵ درصد ارز پتروشيمي‌ها به كشور بازمي‌گردد

بيژن زنگنه، وزير نفت گفت: به عنوان كسي كه از رييس‌جمهوري مسووليت كنترل نحوه بازگشت ارز شركت‌هاي پتروشيمي را بر عهده دارم، بايد بگويم؛ بيش از ۹۵درصد شركت‌هاي پتروشيمي‌ در بازگرداندن ارز بسيار خوب عمل مي‌كنند. تنها چند شركت به اصطلاح بازي در مي‌آورند كه براي پيگيري به دستگاه‌هاي نظارتي معرفي شده‌اند اما پتروشيمي‌هاي بزرگ و اصلي مانند هلدينگ خليج‌فارس، هلدينگ پارسيان و هلدينگ تاپيكو خيلي خوب عمل مي‌كنند.

ادغام بانك‌هاي نظامي بر اساس جدول زمان‌بندي

فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: ادغام بانك‌هاي نظامي با بانك سپه بر اساس توافقات صورت گرفته و بر اساس جدول زمان‌بندي انجام خواهد شد. او درباره معرفي كساني كه ارز حاصل از صادرات را به خزانه بازنگردانده‌اند به قوه قضاييه گفت كه اين كار بايد از سوي بانك مركزي انجام شود اما قرار شد يك رايزني با كمك اتاق بازرگاني صورت گيرد تا ارزها باز گردانده و مشكل حل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون