• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

مقامات كاخ سفيد از رايزني‌هاي واشنگتن براي حل بحران يمن خبر دادند

دعوت امريكا از حوثي‌ها براي مذاكره

از آغاز حملات هوايي عربستان سعودي به يمن، بسياري از تحليل‌ها و گمانه زني‌ها درباره رويكرد امريكا به يمن مبتني بر يك نكته كلي بود و آن اينكه، واشنگتن با حمايت لفظي از رياض، به دنبال چانه‌زني سياسي- راهبردي با بازيگران ديگر منطقه به ويژه ايران است. حتي زماني كه رزم‌ناوهاي امريكايي راهي درياي عرب شدند، اين تحليل‌ها از نقش آنها در تضمين آتش بس احتمالي سخن مي‌گفتند. اكنون ظاهرا اين تحليل‌ها در حال اثبات هستند. در حالي كه حملات هوايي عربستان سعودي به يمن و مواضع حوثي‌ها ادامه دارد، شواهد حاكي از آن است كه امريكا به شكلي آشكار از تلاش‌ها براي يافتن راه‌حل سياسي براي بحران يمن خبر مي‌دهد.
 جان كري، وزير خارجه امريكا در اظهاراتي از حوثي‌ها و همپيمانانش خواسته است، با پذيرفتن راه‌حل مذاكره، به ناآرامي در اين كشور پايان دهند. كري در سخناني كه
در اين‌باره در حاشيه نشست كشورهاي عضو شمالگان (اقيانوس منجمد شمالي) در كانادا مي‌گفت، مدعي شد در حالي كه طرف سعودي در نبرد خود وارد فاز بشردوستانه شده است، حوثي‌ها و كساني كه بر حوثي‌ها تاثيرگذارند نيز بايد اطمينان بدهند كه آماده تلاش براي حركت به سمت ميز مذاكره هستند.
كري همچنين تاكيد كرد كه سازمان ملل نماينده‌اي را براي فراهم كردن زمينه مذاكرات تعيين كرده و به نظر مي‌رسد كه طرفين آماده بررسي مكاني براي گفت‌وگوهاي صلح هستند. وزير خارجه امريكا اظهار كرد كه مساله اصلي آغاز فوري و حركت سريع به سمت گفت‌وگوهاست زيرا راه‌حل سياسي يك ضرورت قطعي است. جان كري اعلام كرد كه اميدوار است در روزهاي آينده تنش‌ها بيش از اين كاهش يابد تا اينكه بتوانيم جايي براي برگزاري مذاكرات مشخص كنيم.
از سوي ديگر در حالي كه رسانه‌ها پيش‌تر از تماس تلفني جان كري، وزير خارجه امريكا با محمدجواد ظريف، وزيرخارجه ايران درباره يمن خبر داده بودند، اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در اظهاراتي درباره بحران يمن گفت كه واشنگتن براي حل بحران اين كشور با ايران از مسير ديپلماتيك در تماس است. وزير دفاع امريكا با استقبال از بازگشت كشتي‌هاي ايراني از نزديكي آب‌هاي يمن، گفت واشنگتن براي حل بحران، از طريق ديپلماتيك با ايران در تماس است. كارتر افزود كه امريكا در تلاش است همه طرفين و كشورهاي درگير در يمن و از جمله ايران را تشويق به مذاكره براي پايان بخشيدن به جنگ در يمن كند.
اين در حالي است كه محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصار‌الله در اظهارات اخير خود بر لزوم توقف حملات به يمن و لغو تحريم‌ها عليه حوثي‌ها به عنوان پيش شرط گفت‌وگو تاكيد داشته و اعلام كرد كه در هيچ گفت‌وگويي با ميزباني عربستان شركت نخواهد كرد. عبدالسلام پيرو گمانه‌زني‌هايي كه درباره احتمال انتخاب پايتخت يمن به عنوان ميزبان گفت‌وگوهاي يمني وجود داشت، گفت‌وگو در مسقط را قابل قبول دانست.
در همين حال سازمان همكاري اسلامي نيز خواستار برگزاري نشست فوري درباره يمن شده است. سازمان همكاري اسلامي در بيانيه‌اي با اشاره به اوضاع امنيتي و انساني در يمن اعلام كرد: اين نشست در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو و به درخواست دولت مستعفي يمن، با هدف بررسي آخرين تحولات اين كشور و ترسيم آينده آن برگزار خواهد شد و دبيرخانه سازمان همكاري اسلامي تلاش مي‌كند اين نشست طي نيمه اول ماه مه برگزار شود. سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد علاوه بر تلاش‌هاي سياسي براي حل بحران يمن، با توجه به شرايط معيشتي بسيار دشوار مردم يمن، كمپين امدادرساني به يمن نيز راه‌اندازي شده است.
با اين حال گزارش‌ها حكايت از آن دارند كه درگيري‌هاي طرفين در يمن كماكان ادامه دارد و به گزارش خبرگزاري‌فرانسه در درگيري‌هاي روز شنبه (۲۵ آوريل) دست‌كم ۲۷ تن ديگر در جنوب يمن كشته شده‌اند. در اين ميان شش تن از كشته‌شدگان از نيروهاي حوثي، چهار نفر از نيروهاي طرفدار عبدربه منصور هادي و بقيه شهروندان غيرنظامي بودند. خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد كه بمباران هوايي مناطق تحت سلطه حوثي‌ها همچنان در روز شنبه نيز از سوي عربستان و ديگر متحدان عرب اين كشور ادامه يافت.

ارتش در «مأرب»

منابع خبري گزارش دادند ارتش يمن بعد از محاصره كامل استان مأرب توانسته است برخي مواضع گروه تروريستي القاعده را در اين استان به كنترل خود درآورد.
بر اساس اين گزارش‌ها نيروهاي ارتش يمن و نيروهاي امنيتي توانسته‌اند با كمك كميته‌هاي مردمي وابسته به جنبش انصارالله منطقه حمراء در غرب استان مأرب را از دست عناصر گروه‌هاي تروريستي آزاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون