• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

عمليات انتحاري داعش در عربستان


منابع عربستاني از كشف و خنثي‌سازي نقشه‌هاي سياه‌جامگان داعش در قلمرو خود گزارش مي‌دهند. پليس عربستان اعلام كرده است در جريان تحقيقات براي يافتن عاملان تيراندازي به دو افسر پليس،  به شواهدي دست يافته كه نشان مي‌دهد عاملان آن از تروريست‌هاي وابسته به داعش بوده و در تدارك چند بمب‌گذاري انتحاري ديگر هم بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،  مقامات امنيتي عربستان اعلام كرده‌اند كه در جريان تحقيقات خود پيرامون متهمان قتل دو افسر پليس و در پي حمله به محل سكونت اين افراد علاوه بر كشف ابزار و آلات توليد بمب، هفت خودرو مصادر‌ه كرده‌اند كه سه فقره از آنها در مرحله بمب‌گذاري بودند. بر اساس اين گزارش يكي از طرح‌هاي عاملان داعش بمب‌گذاري در رياض، پايتخت عربستان بود كه اين طرح كشف و خنثي شده است.
به گفته يكي از مقامات وزارت كشور عربستان،  يكي از افراد دستگيرشده جوان ۲۳ ساله سعودي است كه يزيد بن محمد عبدالرحمن ابو نيان نام دارد. او در حوالي رياض زندگي مي‌كرد و از متهمان اصلي شليك به افسران پليس است. ابو نيان در جريان بازجويي‌ها اعتراف كرده كه دستورات خود را از نيروهاي داعش مستقر در سوريه دريافت مي‌كرد. او گفته است داعش طي يك دستور از او خواسته تا در داخل كشور سعودي باقي بماند و با استفاده از اسلحه، ساخت بمب و صدا خفه كن، نقشه‌هاي داعش را در اين كشور اجرا كند. ابو نيان اظهار كرده در اين رابطه با فردي در يكي از مناطق شرق شهر رياض ديدار كرده است. او مدعي است كه اين شخص را نمي‌شناسد و تنها مي‌داند كه نام او «برجس» بوده و لهجه مغربي دارد.
به گفته مقامات سعودي، هويت واقعي برجس شناسايي و مشخص شده است كه نام واقعي او نواف بن شريف سمير است. بر اساس اطلاعات تكميلي نيز محرز شده، سمير به خاطر ارتكاب چندين جرم ديگر هم تحت تعقيب است اما تاكنون نيروهاي امنيتي سعودي موفق به دستگيري‌اش نشده‌اند. در نتيجه پليس عربستان براي يافتن او جايزه‌اي يك ميليون ريالي (۲۶۷ هزار دلاري) تعيين كرده است.
يادآوري مي‌شود دو افسر پليس روز هشتم آوريل در جريان يك حادثه تيراندازي در حين رانندگي در شرق رياض كشته شدند. به گفته وزارت كشور عربستان، يكي از دو متهم،  موسوم به ابو نيان به سمت اين دو افسر شليك كرده، در حالي كه متهم ديگر در حال رانندگي و فيلمبرداري از صحنه بود.
به گفته مقامات سعودي اين تيراندازي پنجمين حمله سازمان‌يافته عليه نيروهاي امنيتي سعودي و شهروندان خارجي ساكن اين كشور بود؛ عملياتي كه آنها معتقدند با هدايت داعش و از جايي بيرون از مرزهاي عربستان اجرا مي‌شود. اواخر ماه مارس هم دو افسر ديگر پليس در حمله‌اي مشابه در رياض كشته شدند. اين در حالي است كه بخش قابل‌توجهي از مبارزان خارجي گروه تروريستي داعش از شهروندان عربستان سعودي‌اند. عربستان، در كنار تونس و مراكش، بخش بزرگي از ۱۲ هزار نيروي خارجي وفادار به داعش و آرمان‌هاي خلافت را تامين مي‌كند.

حاميان مجازي داعش

انديشكده بروكينگز در تحقيقاتي جامع به بررسي هويت، مليت و انگيزه‌هاي حاميان داعش در شبكه‌هاي اجتماعي پرداخته است كه داراي جزييات قابل توجهي است. بر اساس نتايج اين تحقيق، كاربران عربستاني بيشترين حاميان گروه تروريستي داعش در توييتر هستند.
بر اساس گزارش بروكينگز كه در وب سايت اين موسسه منتشر شده، شمار كاربران حامي گروه تروريستي داعش در شبكه توييتر در عربستان 866 نفر است و بر پايه اين آمار عربستاني‌ها در صدر حاميان داعش قرار دارند.
در نمودار ارايه شده در تحقيقات بروكينگز، شهروندان سوريه با 507 و عراقي‌ها با 453 كاربر در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دارند.
نتيجه شگفت‌انگيز محققان حمايت 404 كاربر امريكايي توييتر از داعش است و بر اين اساس امريكا رتبه چهارم حمايت از داعش را كسب كرده است.
آمار و ارقام‌ها همچنين نشان مي‌دهند 326 كاربر مصري، 300 كاربر كويتي و 203 كاربر تركيه‌اي نيز از داعش حمايت مي‌كنند و نام كشورهاي خود را در رتبه‌هاي پنجم، ششم و هفتم حاميان داعش قرار داده‌اند.
اما رتبه‌هاي بعدي به اراضي فلسطيني با 162، لبنان با 141، انگليس با 139 و تونس با 125 كاربر حامي داعش اختصاص دارند.
اين تحقيقات نشان داد كه طرفداران داعش سيستم عامل اندرويد را ترجيح مي‌دهند به‌گونه‌اي كه 69 درصد آنها از اين سيستم براي انتشار مطالب خود در توييتر استفاده مي‌كنند. 30 درصد نيز از سيستم عامل اپل استفاده كردند. اين تحقيقات به طور تصادفي فقط روي 20هزار نفر انجام شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون