• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

محسن غرويان مدرس فلسفه اسلامي حوزه علميه قم:

تندروها خودشان را حتي از رهبري جلوتر مي‌بينند

«محاكمه تاريخي سنگيني عليه برجاميان انجام خواهد شد» اين را عليرضا پناهيان در مراسم ۱۳ آبان در دانشگاه امام خميني (ره) قزوين گفته است. مشخص نيست كه اين منبري معروف اصولگرا چه كساني را «برجاميان» مي‌داند. احتمالا همان‌طور كه «عصر ايران» يك روز پس از اين ادعاي پناهيان در يادداشتي نوشته است، مهم‌ترين پرسش از پناهيان بايد اين باشد: «روزي كه برجام امضا شد را به ياد داريد؟» بايد به آقاي پناهيان يادآوري كرد كه «مذاكره از سوي مردم انتخاب شد. يعني اولين برجاميان مردم هستند، نه دولت و نه مجلس.» و به همين دليل هم روزي كه برجام امضا شد، «مردم با شور و شعف در خيابان بودند و به جشن و پايكوبي پرداختند» و حالا با اين يادآوري بايد دوباره از او پرسيد؛ آقاي پناهيان! مي‌خواهيد مردم را محاكمه كنيد؟! حتي اگر خوشبينانه به موضوع نگاه كنيم و مردم را از «برجاميان» جدا كنيم و مذاكره‌كنندگان را به دولت يعني حسن روحاني و جواد ظريف هم تقليل دهيم، باز هم بد نيست به آقاي پناهيان يادآوري كنيم كه رهبر معظم انقلاب در ديدار مسوولان نظام در تاريخ ۹۴/۴/۲ فرمودند: «بنده هيات مذاكره‌كننده را- همين دوستاني كه اين مدت اين زحمات را بر دوش گرفته‌اند- هم امين مي‌دانم، هم غيور مي‌دانم، هم شجاع مي‌دانم، هم متدين مي‌دانم؛ اين را همه بدانند.» و در مقطعي ديگر از ظريف با صفت فردي «زحمتكش» ياد كردند.

مرور اين ادعاي پناهيان، پرسش‌هايي را به ذهن مي‌آورد كه حجت‌الله جوادپور، پژوهشگر و فعال سياسي آنها را در يادداشتي در «خط اعتدال» چنين مطرح كرده است: «پناهيان بر اساس كدام مسووليت و جايگاه قانوني، قضايي و امنيتي، از برگزاري يك «محاكمه تاريخي سنگيني عليه برجاميان» (با عبارت «انجام خواهد شد»!) خبر مي‌دهد؟! اين تصميم در كدام نهاد قانوني اخذ شده است كه همگان از آن بي‌خبرند؟! آيا جناب پناهيان سخنگوي آن نهاد تصميم‌گيرنده است؟ يا اينكه وي خود قصد برگزاري چنين محاكمه‌اي را دارد؟! يا اينكه اهداف و اغراض ديگري در ميان است كه ايشان در حال پرده‌برداري از آن است؟!» در يادداشتي كه در «عصر ايران» چاپ شده، به اين پرسش‌ها اين‌طور پاسخ داده شده است: «اين داد و بيداد نشان مي‌دهد كه دغدغه اين افراد، مردم و مشكلات آنها نيست. پناهيان و امثال او، انتخابات را نزديك مي‌بينند و مي‌خواهند از آب گل‌آلود شده توسط ترامپ براي خود ماهي بگيرند.» روز گذشته هم محسن غرويان به اين پرسش‌ها كه نه‌تنها پرسش جوادپور كه پرسش بسياري از كساني است كه سخنان پناهيان را شنيده‌اند، چنين پاسخ داد: «به نظر مي‌رسد سخنان تندي همچون اظهارات آقاي پناهيان درباره محاكمه مذاكره‌كنندگان تحت‌ تاثير طيف احمدي‌نژاد است.» اين مدرس فلسفه اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به صحبت‌هاي اخير پناهيان كه خواستار محاكمه مذاكره‌كنندگان توافق هسته‌اي شده بود، به اعتمادآنلاين گفت: «براي بررسي چنين رفتارهايي مي‌توان به چند نكته اشاره كرد. اول اينكه بايد گفت اين‌گونه حركات و سخنان تند به نظر مي‌رسد با مديريت طيف احمدي‌نژاد است. در واقع آنها به طيف احمدي‌نژاد وابسته‌اند و چون به فكر اين هستند كه پس از دولت روحاني روي كار بيايند، سعي دارند جامعه را ملتهب كنند تا خودشان را منجي كشور نشان دهند.»

غرويان ادامه داد: «همچنين آنها به دنبال اين هستند كه شكست‌هاي انتخاباتي سال‌هاي گذشته را به نوعي جبران كنند و به همين دليل صلاح خودشان را در سياه‌نمايي مي‌بينند.»

به ‌عقيده اين مدرس فلسفه اسلامي حوزه علميه قم، تلاش‌هاي تندروها نشان مي‌دهد‌ كه حتي خودشان را جلوتر از رهبري مي‌بينند. او توضيح داد: «من خودم در جلسه‌اي بودم كه آقاي ظريف گفتند از نيويورك با رهبري تماس گرفته و ايشان گفته‌اند: «شما مذاكرات را با صلابت ادامه بدهيد.» مقام معظم رهبري حتي برداشتن گام‌هاي هسته‌اي را خيلي علني تاييد كردند و گفتند بعد از خروج امريكا از برجام بايد طبق توافق هسته‌اي تعهدات‌مان را كاهش بدهيم.»

به ‌گفته غرويان، شرح اين شرايط نشانگر آن است، حرف‌هايي كه درباره برجام زده مي‌شود و تخريب‌هايي كه عليه مذاكره‌كنندگان صورت مي‌گيرد، كارهاي غيرقانوني هستند و با هدف و نيت سياسي پيگيري مي‌شوند. او گفته است: «البته مردم ايران مردمي باهوش و نكته‌سنج هستند. به همين دليل اين پيام را بايد به افراطيون داد كه در آينده‌اي نزديك مجبور به تحمل حاشيه‌نشيني خواهند شد.»

اين استاد حوزه تاكيد كرد: «در سال‌هاي اخير، مخصوصا بعد از روي كار آمدن دولت روحاني و مجلس دهم، بازندگان انتخاباتي هنوز با شكست كنار نيامده‌اند. آنها به جاي اينكه بروند و ايرادهاي‌شان را اصلاح كنند و به فكر اين باشند كه برنامه‌هاي مدوني براي اداره كشور ترتيب دهند تا از اين طريق بتوانند مردم را به راي دادن ترغيب كنند، به‌طور دايم حاشيه‌سازي مي‌كنند و ترجيح‌شان را سياه‌نمايي و تخريب ديگري گذاشته‌اند تا بار ديگر فرصت حضور در دولت و مجلس را به دست آورند.»

محسن غرويان در پايان گفت: «توصيه‌ مشفقانه به تندروها اين است كه دست از خرابكاري و تحركات ضرررسان بردارند، چراكه كشور سختي‌هاي زيادي را تجربه مي‌كند. به همين دليل لازم است همه گروه‌ها اولويت را مصالح نظام بدانند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون