• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

پايان رقابت‌هاي فوتبال ساحلي جام بين قاره‌اي

ايران قهرمان شد

سامان سعادت

 

 

فوتبال ساحلي به حركات جذاب و گل‌هاي تماشايي‌اش مشهور است. هر بيننده‌اي كه پاي مسابقات ساحلي از نوع فوتبالش مي‌نشيند، منتظر تماشاي گل‌هاي اعجاب‌انگيز است. گل‌هايي كه در آن نقش حركات آكروباتيك كاملا مشهود است. اگر كريستيانو رونالدو با گل قيچي برگردانش مقابل بوفون تا چند وقت دنياي فوتبال را به هم ريخته بود، در فوتبال ساحلي مي‌توان مدام از اين نوع گل‌ها ديد. مخصوصا اگر يك طرف مسابقه تيم ايران و بچه‌هاي هنرمندش باشند. فوتباليست‌هايي كه با پاهاي برهنه و صورت‌هايي آفتاب‌سوخته چشم تمام دنيا را به خود خيره كرده‌اند.

نهمين دوره رقابت‌هاي فوتبال ساحلي جام بين قاره‌اي از تاريخ 14 آبان در ابوظبي امارات با حضور 8 تيم از برترين تيم‌هاي جهان آغاز شد. تيم فوتبال ساحلي ايران به عنوان مدافع عنوان قهرماني پاي به اين مسابقات گذاشت و در گروه 2 با تيم‌هاي روسيه، مصر و مكزيك هم‌گروه شد. ساحلي‌بازان كشورمان تورنمنت را با برد پرگل 7 بر 4 مقابل مكزيك آغاز كردند و سپس در دومين ديدار با نتيجه 5 بر 3 مصر را شكست دادند. سومين بازي شاگردان عباس هاشم‌پور مقابل روسيه، پرافتخارترين تيم مسابقات بود كه 3 عنوان قهرماني در كارنامه‌اش ديده مي‌شد. برنده اين رقابت مي‌توانست به عنوان تيم نخست راهي دور بعد شود. در اين بازي ملي‌پوشان ايران در وقت‌هاي قانوني بازي مقابل روسيه به تساوي 3 بر 3 دست پيدا كردند. اما در ضربات پنالتي موفق شدند با نتيجه 5 بر 4 پيروز شوند به اين ترتيب به عنوان سرگروه راهي مرحله نيمه‌نهايي شدند. سيد پيمان حسيني برترين دروازه‌بان جهان و يكي از ده اسطوره اين رشته به انتخاب مجله معتبر فرانس‌فوتبال با مهار پنالتي ژاريكوف اين برد را به تيم ايران تقديم كرد.

تيم ملي كشورمان در مرحله نيمه‌نهايي مقابل امارات ميزبان قرار گرفت. در اين بازي سخت و نفس‌گير ابتدا حميد بهزادپور دروازه‌بان دوم تيم ايران كه گلزن بسيار قهاري هم هست، در دقيقه 9 دروازه ميزبان را گشود اما در دقيقه 31 وليد كار را به تساوي كشاند تا در نهايت بازي به ضربات پنالتي بكشد. با رسيدن به ضربات پنالتي باز هم اين حسيني پنالتي‌گير بود كه به كمك تيم آمد و درون دروازه قرار گرفت. حسيني باز هم با مهار دو پنالتي بازيكنان امارات حكم صعود ايران به فينال مسابقات را امضا كرد. در طرف مقابل بازيكنان ايران 4 پنالتي از 5 پنالتي خود را به ثمر رساندند. در سمت ديگر مرحله نيمه‌نهايي اسپانيا موفق شد 4 بر 2 روسيه قدرتمند را شكست دهد و ديگر فيناليست مسابقات لقب بگيرد.

آنچه در بازي‌هاي تيم ايران تا پيش از فينال جالب توجه بود، اصرار بازيكنان به زدن گل‌هاي تماشايي مخصوصا با حركت قيچي برگردان بود. ملي‌پوشان ايران در 3 بازي مرحله گروهي و بازي نيمه‌نهايي مجموعا 10 بار با اين شكل ضربه دروازه‌ حريفان را با خطر مواجه كردند. اين تكنيك و شايد بهتر باشد بگوييم جسارت در فينال هم خودنمايي كرد. بازيكنان ايران در بازي فينال بدون هيچ ترسي از حريف و بدون در نظر گرفتن استرس فينال باز هم بازي نمايشي و جذاب خود را فراموش نكردند و بارها با ضربات آكروباتيك دروازه‌ ماتادورها را با خطر مواجه كردند. در بازي فينال سفيدپوشان ايران دو بار با قيچي برگردان توپ را به تيرك دروازه حريف كوبيدند و يك بار هم موفق به گلزني شدند. در اين بازي مهيج ابتدا ايران با گل مصطفي كياني در دقيقه 3 و سوپرگل سعيد پيرامون در دقيقه 6 از حريف خود پيش افتاد. با اين حال اسپانيا كه نمي‌خواست به راحتي فينال را از دست بدهد، به فشار حملاتش اضافه كرد و در ميان بهت بازيكنان ايران سه بار پياپي موفق به گلزني شد. هر 3 گل اسپانيا در فاصله 4 دقيقه به ثمر رسيد تا اين تيم اصطلاحا كامبك زده باشد. در ادامه اما با تعويض‌هاي هاشم‌پور و درخشش بهزادپور گلر تيم، توانست روي كامبك حريف كامبك بزند و به بازي برگردد. در دقيقه 19 روي يك كار تيمي تماشايي كه از بهزادپور آغاز شد و به مختاري مقابل دروازه خالي اسپانيا ختم شد، ايران به گل تساوي رسيد. اوج كار بهزادپور اما در دقيقه 22 رقم خورد. جايي كه او با يك پوت مهارنشدني دروازه حريف را گشود تا ايران 4 بر 3 پيش بيفتد. در ادامه و در دقيقه 29 بهزادپور با يك پرتاب دست عالي براي محمد احمدزاده او را در موقيعت گلزني قرار داد تا كاپيتان تيم ايران با يك قيچي بغل تماشايي گل پنجم را به ثبت برساند. حملات اسپانيا بعد از اين عقب‌ماندگي شدت گرفت اما باز هم اين ملي‌پوشان كشورمان بودند كه با حمايت هواداران ايراني حاضر در ابوظبي به گل دست پيدا كردند. در دقيقه 33 محمد معصومي‌زاده اسپانيا را 6 تايي كرد تا اين تيم ديگر حتي به فكر بازگشت به بازي هم نيفتد.

به اين ترتيب تيم ايران با برتري قاطع 6 بر 3 جام قهرماني را براي سومين بار بالاي سر بردند و از عنوان قهرماني دور قبل‌شان دفاع كردند. ساحلي‌بازان كشورمان در دوره قبل رقابت‌ها در فينال با نتيجه 4بر 2 روسيه را شكست داده و به مقام قهرماني رسيده بودند. تيم ايران با قهرماني در دوره نهم هم‌رديف با تيم‌هاي روسيه و برزيل در صدر پرافتخارترين تيم‌هاي جهان در اين تورنمنت قرار گرفت. در پايان مسابقات امير اكبري با 6 گل آقاي گل مسابقات لقب گرفت. همچنين وليد بشر از امارات عنوان بهترين بازيكن مسابقات و محمد‌الجسمي از ميزبان عنوان بهترين دروازه‌بان را از آن خود كرد. همچنين خط حمله تيم ايران با به ثمر رساندن 22 گل همراه با ايتاليا عنوان قدرتمندترين خط حمله رقابت‌ها را از آن خود كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون