• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

باران موشكي در سرزمين‌هاي اشغالي در واكنش به عمليات تروريستي رژيم اشغالگر

همه خطوط قرمز زير پا گذاشته ‌شد

شهاب شهسواري

 

 

بامداد سه‌شنبه رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، در يك عمليات هماهنگ شده تروريستي در غزه و دمشق، دو تن از رهبران گروه جهاد اسلامي را به شهادت رساند. اين عمليات رژيم اشغالگر با واكنش سريع گروه‌هاي مقاومت فلسطيني مواجه شد كه بلافاصله شليك موشك و راكت به سرزمين‌هاي اشغالي نزديك نوار غزه را آغاز كردند. پيكر شهيد بهاالدين ابوعطا - از فرماندهان ارشد جهاد اسلامي فلسطين كه در عمليات تروريستي رژيم اشغالگر در غزه شهيد شد - سه‌شنبه در ميان استقبال گسترده شهروندان غزه به خاك سپرده شد. در عمليات تروريستي رژيم اشغالگر، همسر ابوعطا هم به شهادت رسيده است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير موقت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در توجيه اين عمليات تروريستي گفته است كه ابوعطا «يك بمب ساعتي» بود و تصميم براي ترور او توسط رژيم اشغالگر 10 روز پيش اتخاذ شده ‌بود. خالد البطش، يكي از رهبران جهاد اسلامي در مراسم خاكسپاري شهيد ابوعطا تاكيد كرد: «اقدام تروريستي اسراييل به معناي اعلام جنگ عليه غزه است.» زياد النخاله، رهبر جهاد اسلامي فلسطين هم در گفت‌وگو با پايگاه خبري‌ دارالحيات تاكيد كرده است: «اسراييل با اقدام به ترور فرمانده گروهان‌هاي قدس و نماينده دفتر سياسي جهاد اسلامي در سوريه، تمامي خطوط قرمز را زير پا گذاشته است و ما را به سمت جنگ كشيده است.» جهاد اسلامي با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرده انتقام اين عمليات تروريستي با قدرت و شجاعت تمام براي حفاظت از عزب مردم فلسطين ادامه خواهد يافت.

حمله همزمان به دمشق و غزه

از صبح روز سه‌شنبه ده‌ها راكت و موشك به سمت سرزمين‌هاي اشغالي 1948 شليك شد و بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌ها باعث اعزام هزاران نفر از ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي به پناهگاه‌ها و آغاز تخليه شهرك‌ها اشغالي در نزديكي نواز غزه شد. بامداد روز سه‌شنبه، رژيم اشغالگر در حمله‌اي هماهنگ شده خانه بهاالدين ابوعطا، از فرماندهان ارشد گروه جهاد اسلامي در غزه و اكرم عجوري، از اعضاي ارشد دفتر سياسي اين گروه در پايتخت سوريه را هدف قرار داد. بهاالدين ابوعطا از فرماندهان گروهان‌هاي قدس، شاخه نظامي جهاد اسلامي به همراه همسرش بر اثر شليك موشك رژيم اشغالگر به منزل شخصي در محله غيرنظامي شجاعيه غزه به شهادت رسيدند و دو فرزند خردسال آنها نيز در اين حمله به‌شدت مجروح و راهي بيمارستان شدند. به نوشته خبرگزاري رسمي سوريه، سه موشك از طرف سرزمين‌هاي اشغالي به دمشق شليك شده است كه با وجود رهگيري و انهدام يكي از آنها توسط سامانه‌هاي ضدموشكي سوريه، دو موشك به هدف خود خانه اكرم عجوري، در محله مزه دمشق در نزديكي سفارت لبنان در دمشق برخورد كرده‌اند.

اعلام همبستگي گروه‌هاي فلسطيني با حماس

گروه حماس با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرده است كه «رژيم صهيونيستي مسوول تمامي عواقب اين اقدام خود است.» صائب عريقات، دبيركل سازمان آزادي‌بخش فلسطين هم با صدور بيانيه‌اي عمليات تروريستي عليه فلسطينيان را به‌شدت محكوم كرد و مسووليت عواقب اين اقدام را بر عهده تل‌آويو دانست. «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي حماس به جهاد اسلامي فلسطين و «زياد النخاله» دبيركل اين جنبش تسليت گفت و افزود، سياست تروري كه رژيم صهيونيستي آن را بخشي از «دكترين امنيتي» خود مي‌داند، نتوانسته و نخواهد توانست تغييري در «دكترين مبارزه» نيروهاي مقاومت فلسطين به وجود آورد. اتاق مشترك عمليات گروه‌هاي فلسطيني هم با انتشار بيانيه‌اي ضمن محكوميت عمليات تروريستي رژيم اشغالگر تاكيد كرد كه اين رژيم «بهاي اقدامات خود را كاملا خواهد پرداخت.» جبهه خلق براي آزادي فلسطين و تشكيلات خودگردان فلسطيني هم اين عمليات را محكوم كردند و مسووليت عواقب آن را برعهده اشغالگران دانستند.

تل‌آويو: دنبال تشديد تنش نيستيم

ابعاد واكنش گروه‌هاي فلسطيني به حدي بود كه بلافاصله فرماندهان نظامي رژيم اشغالگر خواهان خويشتنداري گروه‌هاي فلسطيني شدند و ادعا كردند كه اين عمليات تروريستي با هدف افزايش تنش‌هاي نظامي با نوار غزه انجام نشده است. سخنگوي ارتش رژيم اشغالگر، جاناتان كانريكوس گفته است: «ما اين حمله را انجام داديم چون هيچ گزينه ديگري نداشتيم. مي‌خواهم تاكيد كنم كه واقعا دنبال تشديد تنش‌ها نيستيم.» آويو كوخاي، فرمانده ستاد مشترك ارتش رژيم اشغالگر گفته است كه در صورت ادامه تنش‌ها اين رژيم «ممكن است سياست ترور رهبران فلسطيني را از سر بگيرد.» اين فرمانده رژيم اشغالگر گفته است كه در صورت ادامه حملات مقاومت، در زمين، دريا و هوا «آماده جنگ» است. نخست‌وزير موقت اين رژيم، بنيامين نتانياهو هم ادعا كرده است كه بهاالدين ابوعطا، فرمانده ترور شده جهاد اسلامي، مسوول طراحي عمليات موشكي اين گروه بوده است و در حال برنامه‌ريزي براي يك حمله فوري به سرزمين‌هاي اشغالي بوده است.

 

ادامه انتقام گسترده گروه‌هاي مقاومت

عقب‌نشيني نظاميان رژيم اشغالگر كه تاكيد كرده‌اند خواستار تشديد درگيري‌ها نيستند، باعث نشد تا گروه‌هاي فلسطيني كه به ‌شدت از ترور برنامه‌ريزي شده رهبران نظامي خود خشمگين شده‌اند از ادامه حملات به سرزمين‌هاي اشغالي مجاور نوار غزه دست بردارند. با شليك ده‌ها راكت و موشك مقاومت فلسطيني به سمت شهرك‌هاي سرزمين اشغالي و حتي تا تل‌آويو در شمال، آژيرهاي هشدار در بخش‌هاي مختلف سرزمين‌هاي اشغال‌شده به صدا درآمد. بر اساس اعلام ارتش رژيم اشغالگر، تا عصر ديروز دست‌كم 160 راكت و موشك به سمت شهرك‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است كه سامانه ضدموشكي موسوم به گنبدآهنين فقط 50 فروند آنها را شناسايي كرد. همچنين مدارس در بسياري از شهرك‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي تعطيل شده‌اند و صدها هزار نفر از ساكنان اين مناطق به پناهگاه‌ها منتقل شده‌اند. ارتش رژيم اشغالگر ادعا كرده است كه چندين موشك و راكت شليك‌ شده از نوار غزه را رهگيري و منهدم كرده است، اما منابع بهداشتي در سرزمين‌هاي اشغالي اعلام كرده‌اند كه ده‌ها نفر بر اثر اين حملات مجروح شده‌اند. در حملات تلافي‌جويانه رژيم اشغالگر كه بعد از حملات راكتي مقاومت انجام شد، دست‌كم تا عصر روز سه‌شنبه چهار فلسطيني به شهادت رسيده‌اند، از جمله دو جواني كه در شمال نوار غزه در حال موتورسواري بودند.

 

واكنش‌هاي بين‌المللي

به گزارش شبكه خبري الميادين لبنان، نيكولاي ملادينف، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد به خاورميانه كه پيش از اين در درگيري‌هاي پراكنده ميان گروه‌هاي مقاومت غزه و رژيم اشغالگر ميانجي‌گري كرده‌ بود از صبح سه‌شنبه در حال تلاش براي تماس با رهبران جهاد اسلامي است تا براي جلوگيري از ادامه اقدامات نظامي اين گروه وساطت كند. به گزارش الميادين، تاكنون اين مقام سازمان ملل موفق به تماس مستقيم با رهبران جنبش جهاد اسلامي نشده است. اتحاديه اروپا، در واكنش به تشديد درگيري‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي با صدور بيانيه‌اي بدون اشاره به عمليات تروريستي رژيم اشغالگر و حمله شبانه به دو محله غيرنظامي، واكنش گروه‌هاي مقاومت را محكوم كرده است و خواهان توقف فوري «حملات راكتي به غيرنظاميان» شده است.

 


واكنش ايران به اقدام تروريستي رژيم اشغالگر در غزه

سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام تروريستي رژيم اشغالگر قدس در حمله به غزه و ترور يكي از فرماندهان جهاد اسلامي را به ‌شدت محكوم و بر ضرورت تعقيب و مجازات اشغالگران فلسطين در محاكم بين‌المللي به عنوان جنايتكاران جنگي تاكيد كرد. موسوي با تجليل از مبارزات مشروع و مقاومت قهرمانانه مردم فلسطين، وحدت و مقاومت را تنها گزينه مردم در مبارزه با غاصبان فلسطين، توصيف كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به سكوت و انفعال سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي در برابر تجاوزات و اقدامات تروريستي رژيم صهيونيستي گفت: متاسفانه در پرتو حمايت از اين رژيم سفاك و كودك‌كش، جنايات و ترور مردم و مبارزان فلسطيني در داخل و خارج از اراضي اشغالي ادامه داشته است. وي در پايان از سازمان‌ها و مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي خواست به وظيفه و مسووليت انساني و قانوني خود در توقف اقدامات تروريستي اشغالگران قدس و حمايت از مردم بي‌دفاع و مظلوم فلسطين عمل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون