• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

مكزيك به مورالس پناهندگي سياسي داد

در ادامه بحران در بوليوي و عزيمت «اوو مورالس» رييس‌جمهور مستعفي اين كشور به مكزيك، «خاوير ساوالتا» وزير دفاع بوليوي با انتشار يك پيام توييتري از استعفاي خود خبر داد. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنيك، خاوير ساوالتا وزير دفاع بوليوي با صدور يك پيام توييتري خطاب به مردم اين كشور اعلام كرد: «من به منظور حفظ يكپارچگي در رده فرماندهان نيروهاي مسلح بوليوي، از پُست وزارت دفاع كنار مي‌روم».

وي افزود: «ما (در وزارت دفاع) هرگز دستوري به سربازان و ملوانان‌مان براي دست بردن به سلاح عليه مردم‌شان نداديم و هرگز اين كار را نخواهيم كرد. در حكومتي كه ما در بوليوي ساختيم، هر عضو ارتش در كنار مردم از كشورش دفاع مي‌كند نه اينكه از حكومت در برابر مردم دفاع كند».

استعفاي وزير دفاع بوليوي در شرايطي صورت گرفت كه بنا بر گزارش‌ها اوو مورالس بعد از استعفاي اخيرش از رياست‌جمهوري اين كشور به مكزيك عزيمت كرده است.

«مارسلو ايبراند» وزير خارجه مكزيك در پيامي توييتري بامداد روز گذشته تصويري از مورالس در هواپيماي اعزامي مكزيك منتشر كرده و از اعطاي پناهندگي به او خبر داده است. او در اين پيام توييتري نوشت: «هواپيماي نيروي هوايي مكزيك با اوو مورالس از بوليوي بلند شده و طبق كنوانسيون‌هاي جاري بين‌المللي او تحت حفاظت مكزيك قرار دارد. جان و شأن شما در امان است».

در سوي ديگر وزارت خارجه ايران نيز نسبت به تحولات اخير در بوليوي واكنش نشان داد. سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دخالت ايالات متحده امريكا در امور داخلي بوليوي و اقدام شبه‌كودتا عليه (اوو مورالس) رييس‌جمهور قانوني آن كشور را محكوم كرد و اظهار داشت: هرگونه تغيير دولت‌ها به صورت اجبارآميز و خارج از چارچوب‌هاي قانوني به خصوص با دخالت خارجي محكوم و غيرقابل قبول است. موسوي افزود: جمهوري اسلامي ايران معتقد است هر گونه تغييري بايد انعكاس خواست مردم از طريق صندوق‌هاي راي و در چارچوب قانون باشد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي ابراز اميدواري كرد مردم و گروه‌هاي مختلف سياسي در بوليوي با استفاده از ظرفيت‌هاي سياسي و حقوقي كشورشان بتوانند بدون توسل به آشوب، خشونت و درگيري به يك راه‌حل مسالمت‌آميز در خصوص وضعيت موجود برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون