• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

رييس دفتر نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران:

ايران مستندات فوت 15 بيمار پروانه‌اي را تهيه كند

گروه اجتماعي| رييس دفتر نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران درخصوص ادعاي مديرعامل خانه EB مبني‌ بر فوت 15 كودك مبتلا به بيماري پروانه‌اي در اثر تحريم‌ها گفت: «ايران را تشويق مي‌كنم مستندات چنين مسائلي را تهيه كند تا تاكيد موكدي باشد بر اينكه چقدر مساله تهيه دارو و سلامت مهم است و مي‌تواند زندگي‌ها را نجات دهد.»

رتو اشتوكر افزود: «مي‌دانيم تحريم‌ها روي زندگي بيماران خاص مخصوصا افرادي كه از فقر مالي رنج مي‌برند، تاثير گذاشته اما صليب سرخ نمي‌تواند وجهي صرفا بابت تهيه اين داروها اختصاص دهد. اين اقدام بسيار پيچيده و نيازمند هماهنگي با بخش‌هاي بسيار مختلف است. من از فوت 15 كودك مبتلا به بيماري پروانه‌اي متاسف هستم و ايران را تشويق مي‌كنم مستندات چنين مسائلي را تهيه كند. با تهيه درست مستندات اين مسائل، مي‌توانيم پيغام اصلي را برسانيم تا ابعاد اين قضيه مخصوصا در مورد تهيه دارو و تحريم‌ها مشخص شود كه مي‌تواند چه عواقبي
داشته باشد.»

به دنبال بازگشت تحريم‌هاي اقتصادي و از ارديبهشت سال 97، بسياري از شركت‌هاي دارويي خارجي، همكاري خود را با ايران قطع كردند كه يكي از اين شركت‌ها، توليد‌كننده سوئدي پانسمان بيماران EB بود. البته وزارت بهداشت اطمينان داده بود كه اين پانسمان با همان برند سوئدي از يك شركت واسطه در تركيه در حال تامين است با اين حال ظرف روزهاي گذشته، «مرتضي آريافر» پدر يكي از كودكان مبتلا به بيماري پروانه‌اي كه چندي پيش فوت كرد، به ايلنا گفت: «از سال ۹۷ دسترسي ما به پانسمان ميپلكس محدود شد. اگرچه فرزندم بيماري پيشرفته‌اي داشت ولي مي‌توانم بگويم كه نبود اين پانسمان‌ مرگ او را
جلو انداخت.»

هاشمي‌گلپايگاني، مديرعامل و موسس خانه EB هم در گفت‌وگو با ايلنا، فوت ۱۵ نفر از كودكان اي‌بي در طول 20 ماه گذشته را تاييد و علت اصلي فوت اين بيماران را غيرممكن بودن دسترسي اين بيماران به پانسمان‌هاي خاص به دليل بازگشت تحريم‌هاي اقتصادي امريكا اعلام كرد.

ظرف روزهاي گذشته، شركت سوئدي توليد‌كننده اين پانسمان هم به صراحت اعلام كرد كه به دليل تحريم ايران از فروش اين پانسمان به تجار ايراني خودداري كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون