• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت:

نمي‌توانم واقعيت‌ها را در مورد انتخابات نگويم

بار دهم است كه بحث اين ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار را تكرار مي‌كنم

سفر 3 روزه رييس‌جمهوري به يزد و كرمان به پايان رسيد و نشست هيات دولت به رياست حسن روحاني صبح روز چهارشنبه برگزار شد. پس از 3 روز هجمه مخالفان عليه رييس‌جمهوري بعد از سخنراني كه حسن روحاني با محوريت فساد در ميدان اميرچخماق يزد ايراد كرد، همان‌طور كه انتظار مي‌رفت، نشست روز گذشته هيات دولت نيز با محور فساد و به نوعي براي پاسخ‌ دادن به مخالف‌خواني‌ها بود. با اين حال روحاني از موضع خود بازنگشت و هشدار داد كه نبايد مبارزه با فساد را تبديل به اختلاف جناحي و جرياني كرد. اگرچه بخش عمده‌اي از سخنراني روحاني پاسخ‌هايي به مخالفان و كساني بود كه اين چند روز به او تاخته بودند، اما همه سخنراني ديروز رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت به مساله فساد اختصاص نداشت.

رييس‌جمهوري اگرچه در سفرهاي استاني چند روز گذشته هم در مورد حضور آزادانه مردم در انتخابات صحبت كرده و از شوراي نگهبان خواسته بود «احراز» را به مردم بسپارند، بار ديگر به مسووليت سنگين خود در مساله انتخابات اشاره كرد و گفت: «رييس‌جمهوري در مسائل عمومي كشور يك وظيفه سنگيني دارد و ناراحت نشويم و من در مساله انتخابات نمي‌توانم واقعيت‌ها را نگويم. انتخابات سرنوشت مردم است. همه بايد پاي صندوق بيايند و اگر مشكلي را حس كنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذكر قانون اساسي خواهم داد. اين تا روزي كه هستم وظيفه من است.» اشاره روحاني احتمالا باز هم به برخوردهاي جرياني در فرآيند احراز صلاحيت‌ها بود كه در همين راستا پيش از اين وزير كشور را مسوول كرده‌ بود تا با شوراي نگهبان در مورد احراز صلاحيت‌ها وارد رايزني شود. حسن روحاني در نشست هيات دولت همچنين تاكيد كرد: «بنابراين همديگر را تحمل كنيم. دوران، دوران وحدت و يگانگي و ايستادگي در برابر امريكاست و همان‌طور كه در يزد گفتم به مسوولان محترم و به وزيران نفت و اقتصاد، بانك مركزي و رييس سازمان برنامه و بودجه تاكيد مي‌كنم موارد را به مردم دقيق اعلام كنند.»

 

مبارزه با فساد را به اختلاف تبديل نكنيم

رييس‌جمهوري در نشست روز چهارشنبه هيات دولت با تاكيد بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش در كشور گفت: «همه بايد آستانه تحمل خود را بالا ببريم همان‌طور كه وقتي به دولت و دستگاهي انتقادي مي‌كنند آنها را تحمل مي‌كنيم.»

حسن روحاني به وظايف رييس‌جمهوري طبق قانون اساسي اشاره كرد و ادامه داد: «ممكن است بعضي‌ها از اجراي اين وظيفه خوشحال باشند يا نباشند، از قديم به ما گفتند، الحق مر. حق مزه‌اش اول يك مقدار تلخ است اما مزه‌اش بعدا شيرين مي‌شود.»

رييس‌جمهوري افزود: «ما مي‌گوييم بياييم در اين مبارزه با فسادي كه از سال ۹۲ شروع كرديم و الحمدلله بعضي ديگر هم آمدند و كمك مي‌كنند، قاطعانه عمل كنيم و اين مبارزه با فساد را به اختلاف تبديل نكنيم؛ بلكه تبديل به وحدت كنيم.»

او همچنين با تاكيد بر اينكه «اگر ديده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفكرها و هر فردي كه فساد كرده پاي ميز محاكمه است، اين وحدت ايجاد مي‌كند»، ادامه داد: «اما اگر ببينيم يك عده آن گوشه و كنار پرده‌اي روي‌شان كشيده‌اند و يك عده پاي ميز محاكمه‌اند، آن موقع دعوا مي‌شود و نبايد اجازه داد دعوا شود.»

 

فكر كردم همه از روشن شدن

حساب و كتاب‌ها خوشحال مي‌شوند

رييس‌جمهوري همچنين در خلال اين سخنراني به اين انتقاد پاسخ داد كه در چند روز گذشته مطرح بود. برخي ناظران مطرح كردند كه چرا رييس‌جمهوري امروز به ياد 2 ميليارد و 700 ميليون دلار افتاده و در آستانه انتخابات از آن سخن مي‌گويد. روحاني نيز با تاكيد بر اينكه بارها اين سوال را مطرح كرده، گفت: «رييس‌جمهوري نمي‌تواند بگذرد و بحث اين ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار را بار دهم است كه تكرار مي‌كنم و طي چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند كه بدانند اين ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه كساني بودند.»

روحاني يادآور شد: «اين را ۳ سال پيش در سخنراني‌ام گفتم كه اگر شما يكي را بگيريد و اعدام كنيد كار درست نمي‌شود و ما دنبال اعدام نيستيم؛ بلكه دنبال پول هستيم. اين پول كجاست؟ اينكه بد نيست و همه بايد خوشحال شويم و فكر كردم اين را بگويم همه خوشحال مي‌شوند و مي‌گويند اين عيبي ندارد رييس‌جمهوري كه طبق قانون اساسي مسوول اجراي اين قانون و احقاق حقوق مردم است، مي‌گويد حساب و كتاب اين پول‌ها روشن شود.»

رييس‌جمهوري ادامه داد: «مي‌گويند چرا رييس‌جمهوري تازه گفته است! ما تازه گفتيم؟ اين ۲ ميليارد دلار را چند سال پيش در شوراي امنيت ملي تصويب كرديم و چند سال پيش وزير اقتصاد زمان ما به قوه قضاييه نامه رسمي نوشته است. اين تازه نيست بلكه همه تكرار مكررات است؛ منتها گرفتاري‌هاي ما زياد است و حافظه ما يك كم مشكل پيدا كرده، يادمان مي‌رود!» روحاني افزود: «يكي ۲۶۰ ميليون دلار و ديگري۴۲۰ الي۴۳۰ ميليون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است. بياييد حساب پس بدهيد اين حدود ۷۰۰ ميليون دلاري كه نفت ما را برديد، چه كار كرديد؟ اينكه عيبي ندارد. ممكن است بياييد حساب پس بدهيد ما شما را تشويق كنيم و بگوييم شما كارهاي خوبي كرديد.»

 

رهبري گفتند بايد به شما جواب بدهند

او در ادامه از جايگاه رياست‌جمهوري دفاع كرد و با اشاره به نامه‌نگاري‌هايي كه از سال اول رياست‌جمهوري دوره يازدهم براي مشخص شدن سرنوشت پول اين نفت و سود آن نوشته است، گفت: «مقام معظم رهبري به من فرمود اينهايي كه شما مي‌گوييد حق شماست و اينها بايد به شما جواب بدهند و بگويند چه كردند، اين دستور آقا، اسلام و قانون است.»

رييس‌جمهوري ادامه داد: «ممكن است طرف‌ها بيايند و بگويند اين پول را در كجا و طبق قانون صرف كرديم. ما كه نمي‌گوييم حتما محكوم شوند، ما مي‌گوييم روشن شود.»

روحاني با تاكيد بر اينكه «ما قضاوت نمي‌كنيم، اعلام مي‌كنيم و مي‌گوييم اينقدر پول طلبكاريم»، گفت: «۲ ميليارد دلار پول ما چه شده است، بيايند رسيدگي كنند. ان‌شاء‌الله اميدواريم هيچ‌كس محكوم نشود ولي براي ما بسيار مهم است كه پول مردم به خزانه برگردد.»

 

وضع مردم خوب نيست

اما اين حرف‌ها به شما نيامده!

رييس‌جمهوري در بخش ديگري تلويحا به برخي انتقادات نسبت به شرايط اقتصادي كه در تريبون‌هاي خاص مطرح مي‌شود نيز اشاره كرد و گفت: «يك عده كه وضع‌شان خيلي خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است، هر گوشه تهران براي خودشان داد مي‌زنند و مي‌گويند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نيست ولي اين حرف‌ها به شما نيامده است. مي‌دانيم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌هاي‌تان كجاست و سوابق‌تان را بلديم. شما نمي‌خواهيد اين‌طور حرف بزنيد.»

روحاني ادامه داد: «بعضي‌ها فكر مي‌كنند كه همه كار ما برجام بوده است. برجام هم يكي از كارهاي پرافتخار ما بوده است. اما آب، برق، زندگي مردم، روستاها، صنعت، ورزش، كشاورزي، تحول بزرگ، گردشگري، مسكن و طرح اقدام ملي براي يك تحول بزرگ در مسكن موجب افتخار است.» او با بيان اينكه وزرا و مسوولان اقتصادي براي آرام كردن كشور تلاش كردند، گفت: «بيشترين فشار را در ۹۸ داريم اما توانستيم تا حد زيادي بحران را مهار كنيم. اين فخر و افتخار ما و همه مردم است و در اينجا خدمت مردم عرض مي‌كنم كه باز هم وظيفه داريم تلاش‌مان را مضاعف كنيم.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اعتراف مي‌كنم خدمت مردم بزرگ ايران كه هر كاري بكنيم برابر لياقت و عظمت شما كار ما بسيار كوچك است، گفت: «مي‌پذيرم كه شما فرصت و قدرت بيشتري را به ما داديد. امتحان‌تان را در انتخابات سال‌هاي ۹۲، ۹۴، ۹۶ و ان‌شاء‌الله امسال، نشان داديد و نشان مي‌دهيد. كار بزرگ را شما كرديد. كار عظيم دست شماست.»

روحاني اضافه كرد: «امروز كه در برابر امريكا ايستاده‌ايم، اين كار شما و مقاومت شماست. شما اگر عقب‌نشيني مي‌كرديد، كاري نمي‌توانستيم بكنيم. ‌بايد در برابر دشمنان غدار، خداي ناكرده، تسليم مي‌شديم، اما شما ايستادگي و مقاومت كرديد.» او همچنين يادآور شد: «امروز به جايي رسيده‌ايم كه همه دنيا با ما تماس مي‌گيرند كه بياييد اين مسائل و گره‌هايي را كه وجود دارد، باز كنيم. اهلا و سهلا ما كه هميشه آماده بوديم براي باز كردن گره. گره را خودتان درست كرديد. خودتان هم بايد باز كنيد. مي‌گذريم. گرهي كه شما درست كرديد، كمك مي‌كنيم كه باز شود و اين كار، كار بزرگي است كه ملت بزرگ و عزيز ما انجام مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون