• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

پاسخ سخنگوي دولت به اظهارات اخير آيت‌الله جنتي:

به‌جاي متهم كردن دولت به نگراني‌هاي شهروندان پاسخ دهيد

«بدمان نمي‌آيد از ما انتقاد شود اما وقتي انتقادات به نحوي انجام مي‌شود كه دل مردم خالي شده و احساس عدم اطمينان از سيستم پيدا مي‌كنند، مساله خطرناك مي‌شود.» اين بخشي از اظهارات علي ربيعي در قامت سخنگوي دولت دوازدهم در پاسخ به پرسشي در ارتباط با توزيع شبنامه از سوي مجتبي ذوالنوري، رييس نزديك به جبهه پايداري كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي است. منظور ربيعي از «مساله خطرناك» احتمالا محتواي مذكور در بيانيه يا شبنامه توزيع شده از سوي اين نماينده مجلس است. ذوالنوري در بيانيه‌اي كه با امضا و اجازه علي‌اصغر يوسف‌نژاد، دبير اصلاح‌طلب هيات رييسه در مجلس توزيع كرده بود، مدعي قرارگيري روحاني مقابل رهبري شده بود. او همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش، هدف خود را «به زير كشيدن رييس‌جمهوري» اعلام كرده بود. حالا ربيعي در پاسخ به اين اظهارات مي‌گويد: «فكر مي‌كنم كه اقداماتي از اين دست و بيان اظهاراتي نظير اينكه مي‌خواهيم رييس‌جمهوري را پايين بياوريم و او را استيضاح كنيم و انجام برخي تشابه‌سازي‌ها به آرامش جامعه كمك نمي‌كند.»

لزوم مبارزه ساختارمند با فساد

ربيعي در ادامه نشست خبري روز گذشته خود كه در حاشيه نشست دولت و در حياط پاستور برگزار شد، در پاسخ به پرسشي در ارتباط با اظهارات رييس‌جمهوري در يزد خاطرنشان كرد: «بحث بر سر اين نيست كه چرا افراد بازداشت نشده‌اند بلكه بحث بر اين است كه اين پول‌ها به كجا رفته است.» او اظهار كرد: «در يكي ديگر از مواردي كه از سوي آقاي روحاني مطرح شد، اين بود كه تحت عنواني نفت از دولت گرفته شده اما معلوم نيست پول آن كجا رفته است؛ در اين خصوص اعداد قابل ‌توجهي مطرح است. ما به كسي اتهام نمي‌زنيم. موضع ما روشن شدن اين اعداد و ارقام بوده است؛ مجددا تاكيد مي‌كنم كه مبارزه با فساد بايد حتما به صورت شفاف و اطمينان‌آور براي مردم انجام شود و همه جناح‌ها را در بربگيرد؛ اعتقاد ما اين است كه حتما بايد مردم را راضي كنيم؛ اهتمام ما به فساد هيجاني، كوتاه‌مدت و يك سويه نيست. نظر دولت در موضوع مبارزه با فساد، فسادستيزي ساختارمند و درازمدت مبتني بر جامعه‌محور بودن و افزايش نظارت مردم است. دولت در موارد ديگر از ساير قوا در اين خصوص حمايت كرده است و ترديدي در حمايت دولت از موضوع مبارزه با فساد وجود ندارد؛ موضع ما اين بود كه در برخي موارد كساني تصميمات اداري گرفته‌اند و طي آن نه كسي پولي خورده و نه كسي پول برده بود و آن را به منزله يك فساد بزرگ به صورت مدام تكرار كردند. اين در حالي است كه امروز حتي يك دلار براي مردم اهميت زيادي دارد. با جزييات مشخص شده است كه 18 ميليارد دلاري كه مورد بحث است در كجا هزينه شده است.»

انتخابات و نگراني‌هاي شهروندان

سخنگوي دولت در بخش ديگري از اظهارات خود به گفته‌هاي اخير برخي اعضا شوراي نگهبان به‌ويژه آيت‌الله احمد جنتي اشاره و با تكذيب انتخاباتي بودن گفته‌هاي اخير روحاني اعلام كرد: «اظهارات اخير رييس‌جمهوري درباره مبارزه با فساد هيچ ارتباطي با انتخابات ندارند. متاسفانه ديدم كه دولت متهم شده كه استانداراني خطي و جناحي انتخاب كرده است اين در حالي است كه اتفاقا انتقاداتي از سوي برخي انجام مي‌شود و مي‌گويند دولت استانداراني را انتخاب كرده كه از جناح هم بسته با دولت نبوده‌اند. اين در حالي است كه هيچ ‌كدام از اين انتقادات و اظهارات منصفانه نيست و همه استانداران بدون گرايش فكري انتخاب شده‌اند.» او گفت: «به نظر من طرح اظهاراتي در اين خصوص جفاي به دولت بوده است. اگر امروز به سمت مردم برويم و از آنها بپرسيم كه از رفتار كدام نهادها در انتخابات نگران هستند، آيا مي‌گويند از هيات‌هاي اجرايي نگران هستند يا جاهاي ديگر؟ من فكر مي‌كنم اگر به اين نگراني‌ها پاسخ دهند بهتر از متهم كردن دولت است. دولت هيچ مداخله‌اي در انتخابات به جز ايجاد امنيت و ايجاد ظرفيت براي حضور همه و افزايش مشاركت نخواهد داشت. تمام تلاش دولت بر اين است كه مردم احساس كنند كه نماينده آنها مي‌تواند ثبت نام كند و آنها حق دارند كه به اين افراد يا هر فردي كه بخواهند راي دهند.»

طرح 60 ميليون نفري دولت

سخنگوي دولت همچنين در بخش ديگري از نشست خبري خود توضيحاتي را درباره مساله طرح دولت براي تحت پوشش قراردادن 18 ميليون خانوار ايراني ارايه كرد. او گفت: «در نشست دولت تاكيد شد كه اين طرح بيش از ۱۸ ميليون خانوار را در بر خواهد گرفت. همچنين با احتساب افرادي كه در محاسبات لحاظ نشده‌اند و از طريق درگاهي كه وزارت رفاه مشخص مي‌كند، ممكن است تحت پوشش اين طرح قرار گيرند، شايد تعداد مجموع افرادي كه مشمول دريافت حمايت‌هاي اجتماعي معيشتي قرار مي‌گيرند
به ۶۰ ميليون نفر برسند.» سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: «درجلسه دولت درباره شيوه انتخاب بيش از ۱۸ ميليون خانوار بحث شد و درباره تركيبي از درآمد به علاوه شاخص‌هاي برخورداري و همچنين گروه‌هاي هدف مشخص مطالبي مطرح شد. برخي
مناطق كشور كاملا محروم است و مددجوياني حضور دارند كه همواره نيازمند بوده‌اند؛ زنان سرپرست خانوار و افراد داراي درآمد ثابت از جمله كارگران و بازنشستگان از جمله اين افراد هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون