• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

رييس كل دادگستري خراسان‌رضوي در واكنش به اظهارات امام جمعه مشهد:

كسي در پرونده «آمدنيوز» در مشهد بازداشت نشده است

از همان روز دستگيري مدير كانال تلگرامي «آمدنيوز» در بيست و دوم مهر ماه، گروهي گمانه‌ و اتهام‌زني درباره مرتبطان با «روح‌الله زم» را آغاز كردند. آنها اصرار داشتند كه با دستگيري زم، بايد منتظر باشيم كه سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاييه با استفاده از اعترافات او، افراد مرتبط با اين شبكه تلگرامي را معرفي كنند. البته مشخص نشد اين گروه چطور هنوز چند روز از دستگيري زم نگذشته، «رابطان زم با مسوولان داخلي» را شناسايي كرده و معرفي مي‌كنند. ازجمله اين افراد، جواد كريمي‌قدوسي، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس بود كه چند روز پس از دستگيري زم، توپخانه اتهام‌زني‌هايش به افراد مختلف در دولت را آتش كرد و سوار بر حساب كاربري‌اش در توييتر، با هر توييت، يكي از اعضاي دولت را به ارتباط با زم متهم و حتي در يك فقره مدعي شد كه عده‌اي در نهاد رياست‌جمهوري به دليل ارتباط با زم دستگير شده‌اند.

كريمي‌قدوسي همچنين پس از بازداشت روح‌الله زم، حسن عباسي را كه در بازداشت به سر مي‌برد، «بي‌گناه» معرفي كرد، آن‌هم درحالي كه عباسي چند ماه پيش از بازداشت زم، به دليل اتهام‌زني به وزير اطلاعات و طرح مدعياتي بي‌اساس مبني بر اينكه اين مقام دولتي با كانال آمدنيوز مرتبط بوده، محكوم شده و به همين دليل مشغول سپري كردن دوران محكوميتش بود. كريمي‌قدوسي اما مدعي شد: «اولين نتيجه دستگيري روح‌الله زم، بايد آزادي دكتر عباسي باشد، اكنون سند اصلي ادعاهاي دكتر عباسي (زم) دراختيار قوه قضاييه است.» كريمي‌قدوسي با اين توييت درواقع مدعي بود حالا كه زم دستگير شده، درستي سخنان حسن عباسي كه سيدمحمود علوي را با كانال آمدنيوز مرتبط مي‌دانست، اثبات شده است. نماينده اصولگراي مشهد همچنين مدعي بود كه «بايد دستگيري‌هاي صورت گرفته مرتبط با حوزه نهاد رياست‌جمهوري در ارتباط با آمدنيوز براي مردم روشن شود.» او در توييت‌هايش حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهوري و محمود واعظي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري را به ارتباط با اين كانال تلگرامي متهم كرد و حتي فراتر از آن، به‌طور غيرمستقيم و تلويحي مدعي شد كه شخص حسن روحاني، رييس‌جمهوري نيز با آمدنيوز مرتبط بوده است!

ادعاهاي عجيب كريمي‌قدوسي اما نه يك‌بار، بلكه در چند نوبت ازسوي عليرضا خان‌كرمي مشاور نهاد و رييس مركز حراست نهاد رياست‌جمهوري، غلامحسين اسماعيلي سخنگوي دستگاه قضا، حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري، محمود واعظي رييس‌دفتر روحاني و علي ربيعي سخنگوي دولت تكذيب شد.

حميد رسايي، ديگر عضو جبهه پايداري كه اگرچه امروز همچون كريمي‌قدوسي نماينده مجلس نيست اما در مجلس نهم با او همكار بوده، از ديگر كساني بود كه دستگيري زم را فرصتي براي اتهام‌زني به مخالفان سياسي خود ديد و مشخصا استعفاي پرويز اسماعيلي از معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر حسن روحاني‌ را به دستگيري زم ارتباط داد. احمد اميرآبادي‌فراهاني هم روايتي از صحبت احمد توكلي با آملي‌لاريجاني و خبرسازي آمدنيوز در حساب توييتري‌اش نقل كرد كه تلويحا مدعياتي نسبت به نقش نزديكان رييس پيشين دستگاه قضا در اين پرونده مطرح مي‌كرد. اين نماينده اصولگراي قم در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشته بود: «دكتر توكلي مي‌گفتند روزي كه با آقاي آملي رييس مجمع بحث‌مان شد و جلسه را به نشانه اعتراض ترك كردم به منزل رسيدم آمدنيوز خبر جلسه را زده بود. مطالب دروغي هم اضافه كرده بود؛ پاسخي دادم در جواب من نوشتند: «ما در همه جاي نظام آدم داريم»؛ رابطان داخلي را رها نكنيد.»

حالا چند روز پس از آن اتهام‌زني‌هاي اوليه و در شرايطي كه بالاخره آرامشي نسبي به فضاي كشور بازگشته، حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد، گمانه‌هايي را درباره مرتبطان با اين كانال تلگرامي مطرح كرده است. هر چند كه جملاتي كه امام جمعه مشهد به زبان آورده، ديگر با شك و ترديد نيست و مشخصا تاكيد كرده كه كساني اين اطلاعات را ارايه كرده‌اند. خطيب نماز جمعه مشهد گفته است كه در اطلاعاتي كه پس از جريان دستگيري مدير كانال آمدنيوز به او ارايه داده‌اند، مشخص شده كه «بيشتر اطلاعات را از همين شهر مشهد به او (زم) مي‌دادند.» او اين ادعا را بيستم مهر ماه و در ديدار با مديران هتل‌ها و مراكز اقامتي مشهد و در دفترش مطرح كرد. علم‌الهدي در اين ديدار، نكته ديگري را هم مطرح كرده و گفته بود كه «چندي پيش در نزديكي دفتر بنده در يكي از همين هتل‌ها، يك تيم تروريستي خطرناك را دستگير كردند» و از حاضران جلسه خواسته بود تا در اجراي برنامه‌هاي امنيتي با حوصله‌تر باشند تا چالشي براي شهر ايجاد نشود.

اما روز گذشته دادستان مشهد و رييس‌كل دادگستري خراسان‌رضوي هر دوي اين موارد را تكذيب كرد. غلامعلي صادقي در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه «در ارتباط با روح‌الله زم كسي در مشهد دستگير نشده است» چراكه اساسا در زمينه ارتباط و همكاري با روح‌الله زم و درز اطلاعات به او از مشهد، هيچ‌گونه دستگيري و تشكيل پرونده‌اي در كار نبوده است. صادقي همچنين درباره اظهارات
امام جمعه مشهد مبني بر دستگيري تيم تروريستي در يكي از هتل‌هاي اطراف حرم مطهر رضوي، توضيح داد: «اين مطلب را مراجع رسمي اعلام نكردند، آنچه ما مطلع شديم ظاهرا تعدادي از هتلداران
به مناسبتي خدمت امام جمعه بودند و ايشان توصيه‌هايي به‌طور كلي به آنها داشتند و برداشت خبرنگار بوده كه از فرمايشات ايشان اين‌طور برداشت كرده كه يك گروه تروريستي در اطراف دفتر
امام جمعه دستگير شده‌اند.» صادقي ادامه داد: «البته ما پرونده‌ها و دستگيري‌هايي داشتيم، اين تهديدات همواره براي كل كشور بوده و در مشهد هم هست، اما اين مطلب را مرجع امنيتي و قضايي اعلام نكرده است و آن برداشت اشتباه خبرنگار بوده و چنين مساله‌اي صحت ندارد.»

اين اظهارات رييس كل دادگستري خراسان‌رضوي درحالي روز گذشته رسانه‌اي شد كه سخنگوي دستگاه قضا چندي پس از بازداشت روح‌الله زم، از مسوولان خواسته بود تا درباره اين پرونده، «بي‌جهت گمانه‌زني نكنند.» غلامحسين اسماعيلي همچنين توصيه كرده بود كه «انگشت اتهام را به سمت يكديگر روانه نكنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون