• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

وزير آموزش و پرورش در مورد حذف و تغييرات كتاب‌هاي ادبيات:

به دليل حساسيت‌ها دستور بررسي داده‌ام

گروه اجتماعي| پس از انعكاس گسترده خبر حذف برخي از نام‌ها و قطعات ادبي از كتاب‌هاي درسي ادبيات فارسي، دفتر تاليف كتب درسي آموزش و پرورش از اقدامات انجام شده كه بر اساس گفته آنها بر اساس سند «تحول بنيادين» و سند «برنامه درسي ملي» انجام شده است، دفاع كرد. با اين حال وزير آموزش و پرورش كه پيش‌تر هم اشاره كرده بود موضوع را بررسي مي‌كند، باز هم تكرار كرده است: ‌«دستور بررسي موضوع را دادم تا دقيقا مشخص شود چه مواردي حذف شده است.»

محسن حاجي‌ميرزايي در پاسخ به سوال خانه ملت گفته است كه هر چند برخي كتاب‌هاي درسي تغييراتي داشته‌اند اما عبارت «حذف مطالب برخي مشاهير از كتاب‌هاي درسي» عبارت دقيقي نيست: ‌«حذف اشعار از برخي كتاب‌ها مربوط به سال ۹۵ و قبل از آن است ولي به دليل حساسيت‌هايي كه در برخي شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد شد، دستور بررسي موضوع را دادم تا دقيقا مشخص شود چه مواردي حذف شده است. گزارش‌هاي واصله حاكي از اين است كه بسياري از مطالب و اشعار مشاهير معاصر و اشخاص برجسته حوزه فرهنگ و ادب ايران در كتاب‌هاي درسي مورد استفاده قرار گرفته است. ممكن است شعري از يك شخصيت حذف شده باشد، ولي از همان شخص، شعر ديگري در كتاب گنجانده شده است.»

با وجود واكنش وزير آموزش و پرورش كه همچنان از بررسي موضوع مي‌گويد، مسوولان در دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي آشكارا از تغييرات انجام شده دفاع كرده‌اند و به نظر نمي‌رسد تغييراتي كه از سال 95 در كتاب‌هاي درسي ادبيات اعمال شده‌ است، از نظر آنها نيازي به اصلاح داشته باشد. حسين قاسم‌پورمقدم، مدير گروه ادبيات فارسي دفتر تاليف كتب درسي آموزش و پرورش، درست در اوج واكنش‌ها به اين تغييرات در شبكه‌هاي اجتماعي به ايرنا گفت: ‌«جايي نياز داشتيم شهيد محسن حججي را مطرح كنيم و اين بر حافظ و سعدي اولويت داشت. اينها در حالي است كه كسي تا به امروز از ما نپرسيده كه چرا از شاهنامه يك شعر را در كتاب‌هاي جديد نياورديد، اما گاهي مي‌پرسند كه چرا شعري از اخوان در كتاب درسي نياورديد. پاسخ ما براي فردوسي، حافظ، سعدي و اخوان ثالث اين است كه كتاب جديد با اصول و مصوبات تازه‌اي شكل‌ گرفته است كه سازمان پژوهش قبل از اينكه كتابي تاليف شود، آن مصوبات را تدوين مي‌كند.» پس از اظهارنظرهايي از اين دست بود كه سيدمحمدجواد ابطحي، عضو كميسيون آموزش مجلس گفت: «آموزش و پرورش بايد مهد پرورش زبان و ادبيات فارسي باشد، اما برخي افراد در اين وزارتخانه غناي ادبيات فارسي را از بين برده‌اند به گونه‌اي كه امروز دانش‌آموزان ما با آثار بزرگاني چون سعدي و حافظ آشنا نيستند. علت حذف برخي مطالب از كتاب‌هاي ادبيات فارسي به سليقه‌هايي باز مي‌گردد كه در وزارت آموزش و پرورش حاكم است و همچنين برخي افراد براي سفارش چاپ كتاب و تغييرات كتب پول دريافت مي‌كنند و اين فضا رانتي را براي آنان ايجاد كرده كه از آن استفاده مي‌كنند. بسياري از مطالب مهم از كتاب‌هاي ادبيات فارسي حذف شده است و به اعتقاد بنده عده‌اي به دنبال تضعيف زبان و ادبيات فارسي هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون