• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

نبرد دو همسايه با حواشي بسيار

اگر به عراق ببازيم...

علي ولي‌اللهي

 

 

ايران و عراق بعد از كشمكش‌هاي طولاني در مورد محل ميزباني و همچنين تغيير داور مسابقه امروز در كشوري بي‌طرف به مصاف هم مي‌روند. ديدار دو تيم از مرحله مقدماتي انتخابي جام جهاني 2022 قطر در منطقه آسيا خواهد بود. يكي از حساس‌ترين بازي‌هاي آسيا اگر نگوييم حساس‌ترين بازي، در شرايطي برگزار مي‌شود كه شاگردان مارك ويلموتس نياز مبرمي به برد و 3 امتياز دارند و در سمت مقابل عراقي‌ها از اينكه نتوانسته‌اند ميزباني بازي را در شهر بصره اختيار داشته باشند، آزرده هستند.

امروز از ساعت 17:30 به وقت تهران بيست‌وچهارمين تقابل دو تيم همسايه آغاز خواهد شد. در 23 ديدار قبلي تيم ايران صاحب 12 برد و 6 تساوي شده و 5 بار نيز مقابل عراق شكست خورده است. آخرين تقابل دو تيم برمي‌گردد به رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا 2019 كه در مرحله گروهي دو تيم به تساوي بدون گل رضايت دادند و باعث شد تيم ايران به عنوان سرگروه راهي دور بعد شود و عراق دوم. اما آنچه در حافظه طرفداران ايراني از آخرين تقابل دو تيم باقيمانده نه بازي مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا در امارات و نه بازي دوستانه دو تيم در سال 2017 است كه با پيروزي عراق به پايان رسيد. آخرين سكانس جدال هميشه حساس دو تيم كه در يادها به جا مانده برمي‌گردد به يك‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي آسيا در سال 2015 و ضربه پنالتي سلام شاكر كه وارد دروازه عليرضا حقيقي شد و حكم حذف تيم ايران را امضا كرد. آن بازي جنجالي اولش با اخراج مهرداد پولادي توسط داور استراليايي آغاز و آخرش به خبر دوپينگ علا عبدالزهرا و شايعه امكان حذف عراق به دليل همين دوپينگ منتهي شد. بازيكني كه قبل از ديدار امروز دو تيم بعد از چند سال دوري از تيم ملي دوباره توسط كاتانچ به اردوي عراقي‌ها اضافه شد.

علاوه بر كل‌كل‌هاي فوتبالي كه هميشه بين دو تيم ايران و عراق وجود داشته، مسائل سياسي و منطقه‌اي نيز هميشه جزو حساسيت‌ ديدارهاي دو تيم منظور شده است. از بازي‌هاي دو تيم در زمان جنگ گرفته تا همين امروز كه عراق صحنه‌ تظاهرات مردمي عليه دولتمردان كشورشان است؛ تظاهراتي كه بخشي از آن به تعرض به كنسولگري ايران در كربلا كشيده شد و مشكلاتي را به وجود آورد. در اين ميان اخباري ضدونقيض از اعتراض مردم عراق به حضور ايران در كشورشان نيز در شبكه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود و عده‌اي ناخواسته به آن دامن مي‌‍‌زنند. شايعاتي كه در نهايت روي افكار عمومي تاثير مي‌گذارد و مسابقه فوتبال دو تيم را از فضايي صرفا فوتبالي به نبردي همه‌جانبه تبديل مي‌كند. اين شايعات تا بدانجا پيش رفت كه رسانه‌هاي عراقي دو، سه روز پيش اعلام كردند؛ ممكن است عراق به خاطر حمايت از مردم كشورش در بازي مقابل ايران حاضر نشود. همچنين ديروز رسانه‌هاي عربي ادعا كردند يك تاجر عراقي به بازيكنان تيم كشورش قول داده هر كس بتواند دروازه‌ ايران را باز كند، يك آپارتمان 90 هزار دلاري در بغداد جايزه مي‌گيرد. خبري كه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي ايران داشت.

البته رقابت دو تيم تنها در كشور عراق حاشيه‌ساز نبوده است و در ايران نيز تيم ملي تا همين چند روز پيش درگير حواشي عجيبي بود. پرداخت نشدن دستمزد ويلموتس و ماندن اين مربي در تركيه باعث شده بود برخي رسانه‌ها گمانه‌زني كنند كه ممكن است مرد بلژيكي در آستانه ديدار حساس دو تيم به خاطر دريافت نكردن مطالباتش به ايران نيايد و تيم ملي بدون سرمربي بماند. البته اين شايعه كه طي چند روز خيلي هم قوي شده بود با آمدن ويلموتس به ايران و ادامه تمرينات تيم ملي به فراموشي سپرده شد. همچنين انتخاب داور مسابقه كه مورد اعتراض ايران قرار گرفته بود هم باعث بروز حواشي كم و زيادي شد. ابتدا اعلام شد داور اردني كه ابتدا براي اين ديدار در نظر گرفته شده بود به خاطر اعتراض تاج و فدراسيون فوتبال ايران تغيير پيدا كرده اما بعدا فدراسيون فوتبال عراق طي بيانيه‌اي گفت كه داور اردني به دليل اينكه بازي در اين كشور برگزار مي‌شود، تغيير پيدا كرده است.

به هر حال بعد از همه اين داستان‌ها دو تيم امروز با يكديگر روبه‌رو مي‌شوند. باخت شاگردان ويلموتس مقابل بحرين در بازي قبل باعث شده است كه هواداران چيزي جز برد از تيم ملي نخواهند. هرچند خود ويلموتس در مصاحبه‌هاي چند روز قبل بازي گفته است كه برد و باخت در اين بازي صعود و سقوط هيچ تيمي را تضمين نمي‌كند، اما احتمالا خودش هم خوب مي‌داند كه باخت مقابل عراق بعد از شكست مقابل بحرين، تيم ملي را وارد حواشي پيچيده‌اي خواهد كرد و كار صعود را دشوار. هواداران فوتبال در ايران هم به لحاظ نبرد ديرينه و تاريخي با عراق و هم به خاطر حساسيت‌هاي جدولي هيچ چيزي جز برد از بازيكنان و كادرفني تيم ملي نمي‌خواهند.

ديروز در كنفرانس خبري قبل از مسابقه مارك ويلموتس گفت: «كاملا براي اين بازي آماده‌ايم. تمركز ما روي سيستم بازي خودمان است. درخصوص چند بازيكن بايد تصميم‌گيري كنيم كه بعد از تمرين امروز همه‌ چيز مشخص خواهد شد.» ويلموتس در مورد جابه‌جايي بازي از عراق به كشور بي‌طرف نيز گفت: «اينكه بازي از بصره به عراق جابه‌جا شده اصلا اهميت ندارد چون نتيجه داخل زمين مشخص مي‌شود.» وي همچنين در مورد اهميت بازي افزود: «به اهميت بازي واقفم ولي اين موضوع نبايد فشاري روي ما ايجاد كند. همه بازي‌ها به همين شكل هستند. يا مي‌بريم يا مي‌بازيم. ما بايد روي هدف نهايي كه صعود به جام جهاني است، تمركز كنيم.» بعد از ويلموتس مسعود شجاعي كه به عنوان كاپيتان تيم ملي در كنفرانس خبري حاضر شده بود، گفت: «عراق تيم خوبي است و ما بازي سختي پيش‌رو داريم ولي مقابل اين تيم آماده و پرانگيزه‌ايم.» شجاعي در مورد بازي قبل و باخت به بحرين گفت: «بازي قبل خوب نبوديم ولي حالا مي‌خواهيم جبران كنيم. ويلموتس در اين مدت شناخت خيلي خوبي از بازيكنان به دست آورده و با گذشت زمان و در آينده شاهد بازي‌ها و نتايج بهتري خواهيم بود.» اما كاتانچ سرمربي تيم ملي عراق كه براي بار دوم در يك‌سال گذشته مقابل ايران قرار مي‌گيرد نيز در كنفرانس گفت: «هدف اصلي ما در اين بازي پيروزي است اما بايد توي اين بازي با واقع‌نگري به زمين برويم، چون مقابل تيمي بازي مي‌كنيم كه خطرناك و مشهور است.» كاتانچ نيز نسبت به جابه‌جايي زمين بازي موضع گرفت و گفت: «اگر بازي ما در بصره انجام مي‌شد مطمئنا شرايط خيلي فرق مي‌كرد چون ما مي‌توانستيم از حضور هواداران‌مان استفاده كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون