• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

جوكوويچ - فدرر اين‌بار در مسترز لندن

جدال براي بقا

سامان سعادت

 

 

رقابت‌هاي تنيس مسترز لندن يا فينال تور جهاني با رقم خوردن نتايجي غيرمنتظره پيش مي‌رود. بعد از گذشت سه شب از شروع مسابقات، هر سه نفر نخست رنكينگ جهاني در شرايط سختي براي صعود از گروه‌هاي خود قرار گرفته‌اند. اين شرايط به گونه‌اي رقم خورده است كه در مرحله نيمه نهايي آخرين تورنمنت حرفه‌اي سال دست‌كم يك نفر از جمع جوكوويچ و نادال و فدرر حضور نخواهند داشت. البته اين عدد ممكن است به دو نيز برسد. در اين وضعيت نتيجه نهايي اين رقابت كه سهم بزرگي در تعيين نفر اول سال 2019 دارد، ممكن است كاملا غيرقابل پيش‌بيني باشد.

بعد از باخت فدرر مقابل دومنيك تيم اتريشي و نفر پنجم رنكينگ جهاني در شب اول رقابت‌ها، در شب دوم نواك جوكوويچ هم در كمال شگفتي مقابل تيم شكست خورد تا شرايط صعود از اين گروه براي نفرات دوم و سوم رنكينگ بسيار سخت شود. جوكو كه از قهرماني تنيس مسترز پاريس پا به اين رقابت گذاشته بود، در بازي مقابل دومنيك تيم با نتيجه دو بر يك شكست خورد. جوكر در اين بازي ست اول را به سختي و با نتيجه 7 بر 6 پيروز شد، اما در دو ست بعدي مقابل حريف سرحالش حرفي براي گفتن نداشت و با نتايج 6 بر 3 و 7 بر 6 شكست خورد. جوكوويچ پس از شكست برابر تيم در تمجيد از حريف اتريشي خود گفت: «او امشب تك‌تك ضربات خود را با نهايت قدرت مي‌زد؛ فكر‌ نمي‌كنم مسابقه‌هاي زيادي را قبلا مثل اين مسابقه تجربه كرده باشم كه در آن حريفم از همان امتياز اول به اين صورت بازي كند. پيش از مسابقه مي‌دانستم كه تيم مي‌تواند در سطح بالايي بازي كند، اما او در اين مسابقه واقعا فوق‌العاده بود.» دومنيك تيم بعد از دو پيروزي پياپي مقابل فوق ستاره‌هايي نظير جوكوويچ و فدرر صعودش را به دور بعد قطعي كرد. او نخستين بازيكن اتريشي از سال ۱۹۷۲ به اين سو است كه حضور در جمع ۴ نفر برتر مسابقات فينال تور جهاني را تجربه مي‌كند.

حال تنها چيزي كه براي فدرر و جوكوويچ باقي مانده، يك سهميه صعود است كه از دل رقابت امشب اين دو تنيسور بيرون خواهد آمد. برنده صعود مي‌كند و بازنده بايد به انتظار سال 2020 و فصل جديد رقابت‌هاي تنيس باشد. براي جوكوويچ و فدرر كه هميشه رقابت‌شان براي كسب جام قهرماني مثل ويمبلدون امسال، يا صعود به فينال يك تورنمنت مهم بوده است، نبرد امشب كمي متفاوت است. اين دو تنيسور در بازي امشب بازنده‌هايي هستند كه نه براي قهرماني و نه براي صعود به ديدار نهايي كه براي بقا با هم مبارزه مي‌كنند. هر دو تنيسور موفق شده‌اند متئو برتيني ايتاليايي را شكست دهند و براي رسيدن به مرحله بعد به يك برد ديگر احتياج دارند. فدرر و جوكوويچ تاكنون 48 بار با يكديگر روبه‌رو شده‌اند و در اين بين جوكر 26 بار برنده شده و فدرر 22 بار. آخرين ديدار اين دو تنيسور در رقابت‌هاي تنيس ويمبلدون بود كه در يك مسابقه فوق تماشايي كه چندين ساعت به طول انجاميد، جوكوويچ در نهايت به پيروزي رسيد. فدرر از سال 2015 به اين سو در چهار ديدار پياپي مقابل جوكو نتوانسته است به پيروزي دست پيدا كند. اما آخرين برد تنيسور سوييسي مقابل جوكر در همين مسابقات تنيس مسترز لندن در مرحله گروهي رقم خورده بود. در آن سال فدرر موفق شد با حساب دو بر صفر به پيروزي برسد و همراه با جوكوويچ به دور بعد صعود كند. اما در همان تورنمنت و در فينال، اين دو تنيسور بار ديگر با يكديگر روبه‌رو شدند كه اين‌بار جوكوويچ موفق شد با حساب 2 بر صفر پيروز شود و جام قهرماني را بالاي سر ببرد.

اما در سمت مقابل و در گروه يك نيز نتيجه‌اي عجيب رقم خورد تا شگفتي‌هاي تنيس مسترز لندن چند برابر شود. در گروه يك موسوم به گروه آندره آغاسي، رافائل نادال نفر اول رنكينگ جهاني در بازي اول برابر الكساندر زورف آلماني، نفر هفتم رنكينگ جهاني به راحتي و با نتيجه 2 بر صفر شكست خورد. تنيسور اسپانيايي و فاتح يواس اوپن در اين بازي با امتيازات 6 بر 2 و 6 بر 4 مغلوب مدافع عنوان قهرماني شد تا او هم براي صعود نياز به دو برد از دو بازي آينده‌اش برابر سيتسيپاس و مدودف داشته باشد. اين نخستين شكست زندگي حرفه‌اي نادال برابر زورف به حساب مي‌آيد. نادال پيش از اين در پنج بازي متوالي حريف آلماني‌اش را از پيش‌رو برداشته بود. نادال در رقابت‌هاي تنيس مسترز پاريس كه همين يك ماه پيش برگزار شد، بعد از صعود به نيمه نهايي به دليل مصدوميت از رقابت‌ها كناره‌گيري كرده بود و حال به نظر مي‌رسد او بعد از طي دوران نقاهت هنوز نتوانسته به شرايط ايده‌آل برگردد. در ديگر ديدار اين گروه سيتسيپاس موفق شد با نتيجه دو بر صفر و امتيازات 7 بر 6 و 6 بر 4 مدودف را شكست دهد و وضعيت مناسبي براي صعود پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون