• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

وزير صمت مي‌گويد بازارها آرام خواهند ماند

گراني كالا ممنوع!

تجربه سال‌هاي قبل اقتصاد ايران كه در چارچوب آن، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مقدمه‌اي براي افزايش قيمت برخي كالاها تصور شده، باعث به وجود آمدن اين موج از نگراني در ميان برخي از افراد جامعه شد كه تصميم جديد سران سه قوه در اصلاح قيمت بنزين مي‌تواند بار ديگر منجر به تكرار اين تجربه تاريخي شود؛ موضوعي كه مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت با قاطعيت آن را رد مي‌كنند.

هر چند در نخستين ساعات از اصلاح قيمت بنزين، گمانه زني‌هاي مختلفي درباره سرعت افزايش تورم به دنبال تغيير در قيمت بنزين منتشر شد اما مقامات دولتي در روزهاي گذشته اعلام كرده‌اند كه تاثير بنزين بر تورم كمتر از دو درصد تخمين زده مي‌شود و اين تاثير نيز در حال حاضر با برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي كه از سوي دولت انجام شده، رخ نخواهد داد. رضا رحماني، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده: شرايط حاضر كشور به‌گونه‌اي است كه مقام معظم رهبري در خصوص نظارت دقيق و كنترل قيمت‌ها در سطح بازار تاكيد ويژه فرموده‌اند و دغدغه جدي ايشان بايد هم در مرحله تصميم‌گيري و هم در مرحله اجرا، در راستاي تامين حداكثري منافع مردم عزيز كشورمان باشد. خوشبختانه توليدكنندگان و همچين اصناف كشور براي عبور از اين شرايط خاص، اعلام آمادگي كامل كرده‌اند و اميدواريم با تجميع همه ظرفيت‌هاي موجود بتوانيم رضايت حداكثري مردم را جلب كنيم و ثبات و آرامش بازار كما في‌السابق تدوام يابد.

وزير صمت گفته: در طول چند روز گذشته و همزمان با تشديد روند بازرسي‌ها كه همراه با همكاري بسيار خوب بخش‌هاي مختلف نظارتي كشور اعم از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان، بازرسان اصناف، بسيج اصناف، سازمان تعزيرات حكومتي و حتي در مواردي دادستاني‌ها بوده است، آرامش خوبي در سطح بازار حكفرما است.

وي ضمن تقدير از نامه ويژه دادستان كل كشور در خصوص همراهي با مجموعه نظارتي بازار كشور و همچنين اعلام آمادگي و همكاري همه بخش‌هاي موثر در شرايط بازار گفت: خوشبختانه تشكل‌ها اعم از انجمن‌هاي مختلف توليدي و صنفي پاي كار هستند و با توجه به برنامه نظارت و پايش آمار و قيمت كالاهاي موجود در سطح بازار اطمينان مي‌دهم كه با مشاركت خود مردم دغدغه‌هاي موجود به حداقل ممكن برسد.

در كنار دادن اطمينان خاطر وزير صمت به مردم كه خبري از گراني در بازار نخواهد بود، رحماني تسهيلات موجود در اقتصاد براي حمايت از مردم را نيز تشريح كرده است.

رحماني گفت: در كنار اتخاذ تمهيدات لازم در بخش تامين و ذخاير كالا در سطح كشور كه خوشبختانه در بهترين شرايط ممكن هستيم در بخش عرضه نيز شبكه توزيع ما از جمله فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از عرضه همه انواع اقلام كالايي با اعمال تخفيفات ويژه خبر داده‌اند. بسياري از دغدغه‌هاي موجود در روند تغيير قيمت‌ها، حاصل جو رواني نادرستي است كه با همراهي خود مردم مي‌توانيم عوارض آن را به كمترين ميزان ممكن برسانيم.

رحماني تصريح كرد: همان‌گونه كه پيش‌تر اطلاع‌رساني شده است، تمامي مصوبات و مجوزهاي افزايش قيمت در شرايط حاضر لغو و معلق است و اين حتي مشمول مصوبات دولتي نيز بوده و حتما بايد اجرا شود. روند تخصيص سهميه بنزين به برخي گروه‌هاي شغلي در حال انجام است و اين فرآيند به زودي تكميل مي‌شود.

در كنار تصميم‌گيري‌هايي كه در زمان توزيع كالا انجام شده و دسترسي مردم به كالاهاي موردنيازشان را تسهيل مي‌كنند، وزير صمت از لزوم سرعت گرفتن اقدامات در دستگاه‌هاي دولتي، براي برطرف كردن نگراني‌هاي مردم نيز سخن گفته است.

وزير صمت خطاب به اعضاي ستاد تنظيم بازار كشور تاكيد كرده: در مواردي كه نيازمند تصميم‌گيري عاجل هستيم نبايد فرصت سوزي شود و حتما پيش از وقوع مشكلي بايد اقدام لازم صورت گيرد.

رحماني با اشاره به اعلام آمادگي گمرك جمهوري اسلامي جهت تسريع در روند ترخيص كالاها به ويژه كالاهاي اساسي، خاطرنشان كرد: اميدوارم مجموعه‌هاي مختلف در اين برهه پيشگام كاهش مشكلات باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون