• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4516 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان

داستاني از روستاي محو شده

برنار كي‌ريني نويسنده بلژيكي، متولد سال ۱۹۷۸ و داراي مدرك دكتراي حقوق است. او كه با نوشتن نقد و مقاله در مجلات ادبي، براي خود جايگاهي در جهان ادبيات كشورش فراهم كرده بود، اين ‌روزها در دانشگاه بورگوين تدريس مي‌كند.

كي‌ريني كه چندين رمان و مجموعه ‌داستان در كارنامه دارد، در سال ۲۰۰۸ به‌ دليل يكي از مجموعه‌داستان‌هايش برنده جايزه «ويكتور روسل» و جايزه «مارسل تي‌ري» شد. همچنين در سال ۲۰۱۳ نيز به‌خاطر مجموعه‌داستان «مجموعه‌اي بسيار خاص» برنده جايزه بزرگ داستان‌هاي علمي‌تخيلي شد.

برنار كي‌ريني در گفت‌وگويي با روزنامه فيگارو در مورد كتابش و اينكه ايده نوشتن اين كتاب چطور به ذهنش رسيد، گفته بود: «مي‌خواستم پرسش‌هايي در مورد جايگاه‌مان در بازار شامي مطرح كنم كه اكنون در آن زندگي مي‌كنيم. صد سال قبل همه دنياي ما به روستاهاي اطراف‌مان محدود مي‌شد اما حالا وسعتي به اندازه سياره زمين دارد...» رمان «روستاي محوشده» اولين‌كتابي است كه از اين‌ نويسنده به فارسي ترجمه و چاپ مي‌شود و درباره روستايي است كه يك روز صبح مردمانش با بيدارشدن از خواب مي‌بينند ارتباط‌شان با مردم دنيا قطع شده است. يعني خودروها خراب شده و از يك‌جاي جاده، جلوتر نمي‌روند. اينترنت هم فقط اخبار همان روستاي خودشان را نشان مي‌دهد، تلفن فقط شماره‌هاي داخلي و درون روستا را مي‌گيرد و تلويزيون هم قطع شده است. مردم روستا دست به كارهاي مختلف مي‌زنند كه از اين‌وضعيت بيرون بيايند. شرايط بدي هم به مردم روستا تحميل مي‌شود چون آنها پيش از اين ‌اتفاق عجيب، مواد غذايي و ديگر نيازهاي خود را از ارتباط با مردمان مناطق ديگر به دست مي‌آوردند اما حالا كه ارتباط‌شان قطع شده بايد فكري كنند. در نتيجه سيستم كوپني برمي‌گردد و همه‌چيز جيره‌بندي مي‌شود...

«روستاي محو شده» نوشته برنار كي‌ريني با ترجمه ابوالفضل ‌الله‌دادي توسط انتشارات نشر نو
منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون