• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

برخيز و اول بكش (322) فصل بيست و نهم

«تعداد بمبگذاران انتحاري بيشتر از جليقه‌هاي انفجاري است»

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

ترور ديگري كه آيالون با آن موافق نبود رائد كرمي، يكي از رهبران تنظيم، شاخه شبه‌نظامي فتح بود. گروه تنظيم شروع به اجراي حملات تروريستي كرده بود و برگه قرمز «كرمي» با توجه به قتل‌هاي بازرگانان اسراييلي، شهرك‌نشين‌ها و سربازان در قلمروهاي اشغالي خيلي طول كشيده بود. كرمي از چند اقدام تروري كه عليه او شده بود، جان سالم به در برده بود و او با توجه به شغلش اقدامات فوق‌العاده احتياطي انجام مي‌داد.

در نهايت شين بت يك نقطه ضعف در او پيدا كرد. كرمي عادت داشت كه بعدازظهرها قدم‌زنان در كنار ديوار قبرستان نابلوس به ملاقات معشوقه‌اش برود. او از ترس اينكه مبادا پهپادهاي اسراييل او را از بالاي سر شناسايي كنند، چسبيده به ديوار حركت مي‌كرد. يك شب، عوامل بيردز يكي از ستون‌هاي مسير او را با يكي از ستون‌هاي جديدي كه با مواد منفجره پر كرده بودند، عوض كردند. روز بعد كه كرمي به سمت قرار ملاقات با معشوقه‌اش رفت، بمب توسط يك كنترل از راه دور منفجر و او هم درجا كشته شد.

آيالون ترديد نداشت كه كرمي در ترورها دست دارد اما مي‌گفت كه زمان انتخاب – در ميانه ابتكار امريكا براي آتش‌بس كه عرفات هم حمايت خودش را اعلام كرده بود- يك اشتباه بود و در حقيقت اعتبار اين كار را از دست داده بود. آيالون مدعي بود كه به دنبال كشتن كرمي، فتح عميقا در تروريسم وارد شد و شروع به اجراي حملات انتحاري كرد؛ «قواعد جنگي به اين خاطر هستند كه پايان جنگ را امكان‌پذير كنند، تضمين بدهند كه آنها تشديد نمي‌شوند. انجام عمليات شبه جنگ در زماني كه معلوم است كه آنها فقط پايان نبرد را از دسترس دور مي‌كنند، منع شده است.» شين بت به آيالون گفت كه او، يعني آيالون، با اطلاعات آشنا نيست، اينكه نمي‌داند كرمي در برنامه‌ريزي حملات دست داشته و اينكه نه او و نه عرفات هيچ نيتي براي توقف ترور ندارند. در نبود يك گوش شنوا در شين بت، آيالون وزير دفاع، بنيامين فواد بن اليازر، در دولت شارون را فراخواند و سر او فرياد كشيد. «پاول [وزير وقت امور خارجه ايالات متحده] دارد براي يك ديدار به اينجا مي‌آيد و عرفات هم به دنبال فرصتي است تا فرآيند صلح را به جريان بيندازد. او به تمام نيروهايش دستور داده تا جلوي حملات تروريستي را بگيرند.» آيالون اطلاعات به‌روز شده‌اي را نقل كرد كه دستور عرفات بر بحث‌هاي دروني فتح اثر گذاشته كه در آن خود شخص كرمي در آن دخيل بوده است. «به چه خاطر شين بت خواسته او كشته بشود؟ چرا كشتن يكي از افراد عرفات آن هم دقيقا در اين نقطه زماني لازم بوده؟ درست به اين خاطر كه يك فرصت عملياتي گير آمده بود؟»

بن اليازر، طبق حساب آيالون به او گفت: «شما از من چه مي‌خواهيد؟ اين كار ديچتر احمق است.» آيالون پاسخ داد: «شما وزير دفاع هستيد نه ديچتر. اين به حساب شماست نه او.»آيالون با قرض گرفتن از مشاهدات هانا آرنت درباره زماني كه مردم عادي به موقعيت فسادي مي‌افتند كه پيروي‌شان را تشويق مي‌كند، گفت: «من آن را ابتذال شر مي‌نامم. شما عادت كرده‌ايد كه بكشيد. زندگي بشر (براي شما) صاف و ساده شده خيلي راحت مي‌شود آن را برداشت. براي شما كشتن يك فرد يك ربع ساعت، بيست دقيقه وقت مي‌برد. اينكه چگونه او را بكشيد دو يا سه روز. شما با تاكتيك‌ها سروكار داريد نه با پيامدهاي آن.»

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون