• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4521 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر

باز هم دوپينگ، باز هم همان هميشگي

المپيك توكيو بدون روس‌ها؟

يكي از كميته‌هاي سازمان جهاني مبارزه با دوپينگ به كميته اجرايي اين سازمان خبر داده كه مدارك كافي براي تاييد جعل سازمان‌يافته اطلاعات آزمايشگاهي ورزشكاران روس را به دست آورده است. بنابراين به احتمال بسيار زياد، ورزش روسيه از حضور در المپيك توكيو 2020 محروم خواهد شد. محروميت روس‌ها از حضور در المپيك به دليل مسائل مربوط به دوپينگ موضوع تازه‌اي نيست و اين كشور از المپيك زمستاني پيونگ‌يانگ 2018 به صورت كامل محروم بود و در المپيك ريو 2016، فدراسيون جهاني دووميداني اجازه حضور ورزشكاران روس در اين مسابقات را صادر نكرده بود. به نظر مي‌رسد حلقه محاصره لحظه به لحظه تنگ‌تر مي‌شود و روسيه به دليل دوپينگ سازمان‌يافته، از حضور در 2 المپيك تابستاني و زمستاني پيش‌رو محروم خواهد شد. ابعاد اين محروميت تنها محدود به المپيك نمي‌شود و اگر كميته اجرايي سازمان جهاني مبارزه با دوپينگ تا روزهاي آينده نظر قطعي‌اش همان چيزي باشد كه گمان مي‌رود، ورزش روسيه از حضور در تمام مسابقات جهاني محروم خواهد شد. چنين محروميتي براي كشوري در حد و اندازه روسيه، تاكنون سابقه نداشته است.

ورزشكاران روسيه از اين خبر شوكه شده‌اند و تمام آرزوهاي‌شان نقش بر آب خواهند شد. در صورتي كه اين ورزشكاران مشكلي از بابت دوپينگ نداشته باشند، مي‌توانند زير پرچمي غير از پرچم روسيه وارد كارزار مسابقات جهاني و المپيك بشوند. در المپيك 2016 هم چند دووميداني‌كار همين كار را انجام دادند و زير پرچم كميته جهاني المپيك مسابقه دادند. مسوولان ورزش روسيه معتقدند هنوز هيچ چيز قطعي نيست و بايد منتظر ماند تا نظر نهايي در اين مورد اعلام شود. تحقيقات سال ۲۰۱۵ نشان داد ورزشكاران روس از سال ۲۰۱۱، در «تقريبا تمام» رشته‌هاي ورزشي در المپيك‌هاي تابستاني و زمستاني، زير نظر دولت روسيه دوپينگ كرده‌اند. فدراسيون جهاني دووميداني، به دنبال گزارش همين سازمان مبني بر دوپينگ سازمان‌يافته، راي به محروميت دووميداني روسيه داد. همچنين ممكن است تصميم ماه آينده سازمان مبارزه با دوپينگ دامنگير فوتبال اين كشور هم بشود و روسيه از حضور در يورو و جام جهاني فوتبال هم محروم شود.

نيويورك‌تايمز در گزارشي كه ماه گذشته در روزنامه «اعتماد» هم منتشر شد، مدعي شده بود كه هكرهاي روس با حملات گسترده به سازمان مبارزه با دوپينگ قصد دستكاري نتايج آزمايش‌ها را داشته كه موفق نشده است. اين حملات زماني انجام شد كه آژانس بين‌المللي مبارزه با دوپينگ در ادامه رسوايي دوپينگ سازمان‌يافته روس‌ها كه از سال 2015 آغاز شده بود، متوجه شد نتايج آزمايش ورزشكاران روسي كه نتيجه آزمايش آنها مثبت اعلام شده بود، از روي پايگاه داده سيستم‌هاي WADA پاك شده است. طبق گفته مايكروسافت كه به برخي آژانس‌ها و سازمان‌ها در دفاع برابر حملات سايبري كمك مي‌كند، حملات روسيه از 16 سپتامبر آغاز شده است. درست چند روز قبل از اينكه WADA اعلام كرد روسيه ممكن است با مجازات‌هاي بيشتري به خاطر ناسازگاري در داده‌هاي آزمايشي دارويي خود روبه‌رو شود. مايكروسافت قربانيان حملات سايبري را نام نبرد اما تاكيد كرد برخي حملات روس‌ها موفقيت‌آميز بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون