• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

غيبت دوچرخه‌هاي اشتراكي، افزايش مسافران حمل و نقل عمومي و گود همجوار با برج ميلاد در توضيحات شهردار تهران

حناچي: نبايد هر پروژه‌اي را اجرا كنيم

حميدرضا خالدي

 

 

شهردار تهران روز شلوغ و پركاري را پشت سرگذاشت. از حضور در جلسه صبحگاهي دولت تا حضور در دو جلسه شهري مهم در عصرگاه. جلساتي كه او در هر كدام از آنها يا سخنران بود يا درجمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

پيروز حناچي بعد از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در واكنش به انتقاد پليس به طرح ترافيك گفت: پليس كه تنها تعيين‌كننده نيست، طرح ترافيك در شوراي ترافيك تهران مطرح و تصويب شده‌ است.

او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه تعطيلي مدارس چه ميزان بر كاهش آلودگي هوا تاثير دارد؟ گفت: تعطيلي مدارس باعث كاهش ۳۰ درصدي ترافيك مي‌شود كه به‌تبع آن مي‌تواند بر كاهش آلودگي هوا نيز تاثير بگذارد.

سوال بعدي خبرنگاران به نحوه برخورد با مقصران برف هفته گذشته تهران بود كه او در پاسخ به اين سوال خبرنگاران گفت: برخي از افراد مقصر در اين مساله بركنار شدند.

سهميه‌بندي بنزين و نقش آن در فعاليت تاكسي‌ها يكي ديگر از محورهاي سوال‌هاي خبرنگاران بود كه حناچي درباره آن گفت: خودروهايي كه فعاليت‌شان جايي ثبت شده از جمله تاكسي‌هاي اينترنتي و خودروهاي داراي پلاك تاكسي حتما سهميه داده مي‌شود، آنهايي هم كه فعاليت‌شان جايي ثبت نشده، قرار شده كه به آنها مساعدتي شود؛ جزييات اين طرح را بايد از وزير نفت بپرسيد.

چند روزي است كه تعداد دوچرخه‌هاي عمومي در تهران كم شده است. شهردار تهران در اين باره نيز توضيحاتي را ارايه كرد و گفت: به سبب شرايط اخير به دليل اينكه تعدادي از دوچرخه‌ها آسيب ديدند، تعدادشان كم شده است اما بنايي بر كم كردن تعداد دوچرخه‌هاي عمومي سطح شهر نيست.

از بهره‌وري تا گود ميلاد

بعد از جلسه هيات دولت، حناچي به محل اولين همايش ملي بهره‌وري در مديريت شهري رفت و به عنوان يكي از سخنرانان آن به صحبت در مورد جوانب مختلف موضوع بهره‌وري پرداخت. او با اشاره به سابقه تاريخي ايران گفت: باتوجه به ميزان بارش‌ها و موقعيت كشور در منطقه، موضوع خشكسالي يكي از موضوعات مهمي است كه سال‌ها ايران با آن درگير است. براي همين من هم مي‌خواهم با كمك از اين موضوع به اهميت بهره‌وري اشاره كنم. او گفت: در حالي كه كشور ما گرفتار خشكسالي است اين موضوع ساليان سال است كه سرزمين ما را درگير كرده و به عنوان يك خصيصه اين سرزمين قلمداد مي‌شود. ما در گذشته شيو‌ه‌هاي مديريت خشكسالي داشتيم. به شكلي كه ما قناتي به طول ۱۰۰ كيلومتر در شهر يزد داريم كه هر چند امروز وضعيت بهتري پيدا كرده اما در دوره‌اي محل جمع‌آوري فاضلاب بوده است. به اين ترتيب ما با تاريخ سرزمين خود اين ‌طور برخورد كرديم. كشور ما شبكه قنات‌هايي به طول ۲۱ هزار و ۷۸۰ كيلومتر در زماني داشته كه نه دستگاه حفاري داشته و نه علم مهندسي اين طور پيشرفت نكرده بود.

او در اين همايش و درباره تعريف پروژه‌ها بر مبناي سازگاري با محيط زيست افزود: زماني كه در شوراي عالي شهرسازي بودم در جنوب خراسان رضوي موردي از سوي دولت به ما ارجاع شده بود براي احداث كارخانه ذوب آهن، كارخانه‌اي كه قطعا به آب نياز داشت در حالي كه ما در يك سرزمين خشك قرار گرفته‌ايم. وقتي در حال دادن جواب منفي بوديم، ديدم ۶ مجوز ديگر در آن منطقه داده شده است. موضوع صرفه‌جويي در مصرف انرژي با توجه به اينكه ۳۳ درصد اتلاف انرژي در بخش خانگي اتفاق مي‌افتد، معادل ۳۰۰ هزار بشكه نفت است‌. لذا شهرداري‌ها بايد در اين حوزه ورود جدي داشته باشند. شهرداري‌ها در اجراي ضوابط مبحث ۱۹ انرژي به ويژه در خصوص استاندارد مصالح بايد دقت بيشتري داشته باشند. حناچي خاطرنشان كرد: ما در حوزه بهره‌وري چه ميزان تلاش كرديم؟ در نظام مديريت ما همچنين مديريت شهري چقدر اين موضوع دغدغه ماست و روي تصميمات ما تاثيرگذار است؟

او بحث خود را اين‌گونه ادامه داد: امروز دو لايحه در مجلس مطرح است كه اولي هدفش نظام مديريت شهري نيست اما مديريت شهري در آن سهيم است. دومي نيز هدفش حل مشكل شهرداري‌هاست كه اميدواريم هر دو به تصويب برسند. قطعا در اين شرايط سخت كه دولت خواسته اين دو لايحه به نتيجه برسد ما نيز بايد در مديريت شهري شروع به اداره بهينه شهرها كنيم. تجربيات خوبي در زمينه بهره‌وري در دنيا وجود دارد به شكلي كه در حوزه مديريت شهري در آلمان گرفتن انرژي از حركت اتوبوس‌هاي شهري با توجه به قيمت بالاي انرژي در آن كشور آغاز شده است. بخش عمده انرژي ساختمان در اين كشور از طريق خورشيد تامين مي‌شود در حالي كه شدت تابش خورشيد يك‌دهم تابش در كشور ماست.

شهردار تهران همچنين گفت: اين نگرش بايد در شهرهاي ما حاكم شود و سياست عمومي دولت كه حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان است در اين زمينه فرصت خوبي را فراهم كرده و ما بايد اين مسير را دنبال كنيم. قطعا نيروي انساني نيز از اهميت زيادي برخوردار است.‌ در دوره‌اي شهردار تهران ۲۴ هزار نيرو داشت و امروز اين آمار به ۶۵ هزار نفر افزايش پيدا كرده اما آيا خدمات ويژه‌تري به شهروندان ارايه مي‌شود كه جواب منفي است. لذا بايد موضوع بهره‌وري در مديريت شهري را به ‌طور جد مد نظر قرار دهيم.

حناچي بعد از سخنراني در واكنش به سوال يكي از خبرنگاران درباره آلودگي هواي تهران گفت: هواي تهران در حال حاضر در وضعيت هشدار قرار دارد.

او درباره علت توقف پروژه ساخت و بازسازي ساختمان پلاسكو نيز گفت: پلاسكو تا همين امروز نيز با همكاري شهرداري تهران به كار خود ادامه داده و هر ساختماني پيش از ساخت بايد پروانه ساخت بگيرد. بحث‌هاي شهرسازي در ساخت پلاسكو حل شده و هزينه‌هاي مربوط به آن نيز طبق توافقات ميان شهرداري تهران و بنياد مستضعفان بوده است. اما مسوولان بنياد به يك مصوبه استانداري تهران اشاره مي‌كنند كه البته چنين مصوبه‌اي نمي‌تواند فراتر از قانون عمل كند زيرا قانون شهرداري را موظف كرده در مقابل صدور پروانه ساخت عوارض بگيرند. اما چگونگي محاسبه اين عوارض‌ها بايد در چارچوب قانون صورت بگيرد و در حساب‌هاي بين شهرداري تهران و بنياد مستضعفان قابل تهاتر باشد.

شهردار تهران درباره سوال «اعتماد» در خصوص حواشي مربوط به گود كنار برج ميلاد و اينكه چرا ناجا آن را به شهرداري برگردانده است؟ نيز گفت: بازپس گرفتن اين گود بر اساس توافقاتي بوده كه صورت گرفته است و بعد از پس‌گيري بايد مقاوم‌سازي شود تا خطري از سوي آن ايجاد نشود.آرامستان‌ها و تعيين محلي براي آنها موضوع بعدي سوال «اعتماد» بود. شهردار تهران با اشاره به آخرين اقدامات صورت گرفته در مورد انتخاب محل و خريد مكاني براي ايجاد دومين آرامستان تهران گفت: واقعيت اين است كه با توجه به اتمام ظرفيت آرامستان بهشت‌زهرا بايد فكري اساسي براي آرامستان جديد تهران كرد. اما اين مساله جوانب مختلفي دارد. روي همين اصل شهرداري در حال بررسي زواياي گوناگون و فني و اجتماعي موضوع براي انتخاب نقاطي به عنوان گزينه براي دومين آرامستان پايتخت است ولي هنوز اين پروژه در فاز مطالعاتي است و تصميمي براي انتخاب جايي به عنوان آرامستان نگرفته‌ايم.

حناچي در پايان گفت: درخصوص تعديل نيروهاي شهرداري بايد گفت كه اين تعديل نيروها با توجه به شرايط اقتصادي با روش‌هاي خاصي صورت خواهد گرفت البته هنوز در رابطه با اين روش‌ها به جمع‌بندي مورد نظرمان نرسيده‌ايم.

 

افزايش 20 درصدي مسافران

اما حضور حناچي در جمع خبرنگاران به اين دو مورد محدود نشد بلكه او بعد از همايش ساختمان پايدار نيز بار ديگر در جمع خبرنگاران حاضر شد تا در مورد موضوع انرژي و اقدامات شهرداري براي جلوگيري از اتلاف آن صحبت كند. حناچي با بيان اينكه رعايت مقررات ملي ساختمان الزامي است، گفت: البته يك سري از مباحث مقررات ملي ساختمان در اين سال‌ها عملياتي شده اما انتظار بيش از اين بود به گونه‌اي كه ما در دهه ۷۰ شيشه دو جداره و... نداشتيم اما حالا يكي از الزامات ساختمان است و در حوزه شركت‌هايي كه در مساله تاسيسات حرارتي فعال هستند نيز وضعيت خوبي داريم اما برآيند ما اين است كه براي حل مشكلات ساختمان ‌بايد اهتمام ويژه در اجراي همه بندها باشد.او در مورد نقش شهرداري‌ها در اجراي اين مقررات ملي گفت: شهرداري‌ها نقش زيادي در اين زمينه دارند و تلاش ما اين است كه به خصوص در حوزه ميزان مصرف سوخت ساختمان‌ها و اتلاف آنها كه حدود ۳۳ درصد است، بتوانيم كارهاي خوب و موثري انجام دهيم.شهردار تهران با بيان اينكه اين مشكل قديمي است اما حالا حل شده در پاسخ به سوال ايسنا در مورد نامه‌نگاري‌اش با دولت براي اختصاص اتوبوس و واگن در پي سهميه‌بندي بنزين گفت: اتفاقا در جلسه امروز هيات دولت نيز در اين خصوص صحبت شد چراكه قابل پيش‌بيني بود كه در پي افزايش قيمت بنزين مراجعه به حمل و نقل عمومي افزايش يابد.

او با بيان اينكه آمارها نشان مي‌دهد كه در پي افزايش قيمت بنزين بيش از ۲۰ درصد به مسافران حمل و نقل عمومي اضافه شده است، اظهار كرد: تمام تلاش ما اين است كه در كوتاه‌مدت اتوبوس و واگن به شبكه حمل و نقل عمومي تهران اضافه كنيم و امروز نيز قول‌هايي در اين زمينه داده شد كه تا نهايي شدن آن از بيان جزييات خودداري مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون