• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

بهانه‌هاي كوچك خوشبختي

نيوشا طبيبي

۱- قرن‌هاست كه ايرانيان، براي با هم بودن بهانه‌هاي كوچكي مي‌جسته‌اند. ما به بهانه‌هاي اندك، به يمن پديده‌هاي مشترك ساده در كنار هم زيسته‌ايم و چراغ خانه‌مان ايران را روشن نگه داشته‌ايم. در اين سرزمين هرگز جنگ قومي و نسل‌كشي برپا نشد. هرگز قومي كه به قدرت رسيده بود، اقوام و فرهنگ‌هاي ديگر ايراني را از ميان بر نداشت.

اين افتخار براي ما بس كه با وجود بافت بسيار رنگارنگ و متنوع قومي و عشيره‌اي، روي هم شمشير نكشيده‌ايم. به اين دليل كه همه ما خانه را ايران مي‌دانستيم و اعتقاد داشتيم كه مام وطن فرزنداني دارد كه اگرچه در يك خانه پا به عرصه وجود گذاشته‌اند و بزرگ شده‌اند اما به هزار دليل با يكديگر تفاوت‌هايي دارند؛ تفاوت و نه اختلاف.

مدتي پيش عده‌اي اندك و انگشت‌شمار، در فرصت بازي فوتبال، شعار بالكانيزه كردن ايران را سر دادند. اينها تاريخ نخوانده‌اند. يا خوانده‌اند و مي‌دانند و خود را به جهالت مي‌زنند. ايرانيان قرن‌هاست كه مفهوم ملت دارند. خيلي پيش‌تر از آنكه انديشمندان اروپايي براي «ملت» تعريفي پايه‌اي در علم سياست وضع كنند، پدران ما خود را ايراني و محل زندگي‌شان را ايران مي‌دانسته‌اند. اين واقعيت در متون بسيار قديمي به وضوح ديده مي‌شود.

۲- معاندان و بدخواهان وطن از ديرباز كوشيده‌اند كه بر نقاط اختلاف‌ برانگيز ملت ايران سرمايه‌گذاري كنند تا به نتيجه دلخواه كه همان فروپاشي و از بين رفتن ايران‌زمين است، برسند. گاه بر اختلافات قومي و زماني بر تفاوت‌هاي مذهبي دامن زده‌اند. در مواقعي با گستردن اختلافات سياسي و ترويج تجزيه‌طلبي كوشيده‌اند كه پاره‌هاي تن ايران را از آن منتزع كنند. البته كه اينها خيالات باطل و خواب‌هايي هستند كه تعبيري ندارند.

۳- نگاهي به رسانه‌هاي دشمن ايران، استراتژي جديد آنها را عيان مي‌كند. آنها به عنوان پشتيبان رسانه‌اي جنگ اقتصادي عليه ايران و ملت ايران، اتحاد ملي و مهرباني مردم ما را هدف گرفته‌اند. فرصت گران شدن بنزين، زمان اظهار حقارت‌آميز‌ترين آرزوهاي دشمنان ايران بوده است. آنها از ته دل مي‌خواهند مردمي كه بر اثر سختي‌هاي تحريم و گاه خطاهاي مديريتي، به تنگي معيشت گرفتار آمده‌اند، طغيان كنند، به كشتار يكديگر روي بياورند تا ايران -خداي ناكرده- وضعي سوريه‌وار يا بالكاني پيدا كند. اين بلاها از ايران دور است.

ايرانيان كه قرن‌ها در كنار هم سختي‌ها و دشمني‌ها و حمله دشمنان و اشغال و استيلاي خارجي را قهرمانانه تاب آورده، هرگز خاطره مودت و برادري تاريخي خود را فراموش نمي‌كنند. قطعا بسياري از ما به تصميمات اعتراض داريم، ولي نبايد اجازه دهيم اولا گرفتاري‌ها، گراني‌ها بر روابط مهربانانه و انساني ما تاثير بگذارد. در اين شرايط رعايت يكديگر را كردن واجب است. بر سر چند ريال و تومان پايين‌تر و بالاتر ناسزا گفتن و دعوا كردن و فرياد كشيدن، فضاي مهرآميز جامعه را به نفع دشمنان ايران تغيير مي‌دهد. پس واجب است كه براي ايران مهربان باشيم و براي مشكلات وطن كنار هم راه‌حل بجوييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون