• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

در شب ديوانه‌وار مادريد چه گذشت؟

ناواس همچنان شماره يك برنابئو

علي كربلايي

 

 

سه‌شنبه شب در مادريد يكي از زيباترين ديدارهاي مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا برگزار شد و تيم‌هاي رئال مادريد و پاري‌سن‌ژرمن، سطح فوق‌العاده‌اي از فوتبال را به نمايش گذاشتند. رئال مادريد به گفته توماس توخل، سرمربي پاريسي‌ها، تيم مهمان را «رنج» دادند و اگر كيلور ناواس در ايده‌آل‌ترين فرم ممكن نبود، نتيجه بسيار متفاوتي رقم مي‌خورد. ادن آزار نمايشي بسيار چشم‌نواز داشت و تيم رئال در اكثر دقايق بازي خيمه سنگيني روي دروازه پاري‌سن‌ژرمن زده بود. اما در نهايت توماس توخل شيوه رهايي از اين وضعيت را متوجه شد و با تعويض‌هاي كليدي‌اش و با كمي خوش‌شانسي موفق شد، نتيجه را برگرداند و حتي تا آستانه پيروزي هم پيش برود. نتيجه بازي در دقايق پاياني هر آن ممكن بود، دستخوش تغييري 180 درجه‌اي بشود و دو بار لرزيدن تيرك دروازه و درخشش كورتوآ و ناواس مانع اين تغيير شد. نتيجه تلاش دو تيم در نهايت يك تساوي دو گله بود و رئالي‌ها در حفظ نتيجه ناكام بودند. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اتفاقاتي كه در اين مسابقه رخ داد.

خط و نشان زيدان براي اروپا

رئال مادريد از دقيقه يك روي دروازه پاريس خيمه زد و در اغلب دقايق بازي نه ‌تنها مالك توپ و ميدان بود بلكه دايم ايجاد موقعيت گلزني هم مي‌كرد. در مجموع 90 دقيقه، شاگردان زيدان 27 ضربه به سمت دروازه ناواس داشتند كه 12 ضربه در چارچوب بود و در مقابل پاريسي‌ها تنها 4 ضربه از مجموع 13 ضربه‌شان در چارچوب دروازه كورتوآ بود. رئال اصطلاحا بسيار بالا بازي مي‌كرد و اين شيوه بازي، پاري‌سن‌ژرمن را كاملا غافلگير كرده بود. هافبك‌ها و مهاجم‌هاي رئال بعد از اينكه توپ را از دست مي‌دادند به سرعت با پرسي سنگين بازيكنان حريف را تحت فشار قرار دادند و زماني كه توپ از دست مي‌رفت به شكل خستگي‌ناپذيري براي بازپس‌گيري توپ تلاش مي‌كردند؛ اگر اين پرس سنگين نبود در زمان از دست دادن توپ بازيكنان پاريس مي‌توانستند با اتكا به سرعت امباپه و قدرت تمام‌كنندگي ايكاردي، دروازه رئال را تهديد كنند. شيوه بازي رئال ريسك زيادي داشت و نتيجه اين ريسك نمايش زيبايي بود كه تماشاگران در برنابئو شاهد آن بودند. رئال سال 2018 بعد از ديدار مقابل پاري‌سن‌ژرمن در مرحله يك هشتم نهايي جان تازه‌اي گرفت و با نمايشي كه در آن بازي ارايه داد، خودش را به عنوان مدعي قهرماني معرفي كرد. اين ديدار همچنين شرايطي داشت و زيدان بار ديگر بعد از شروعي نااميدكننده براي قهرماني در ليگ قهرمانان خط و نشان كشيد.

در برنابئو قلب‌ها براي ناواس مي‌تپد

بعد از هشتمين سيو كيلور ناواس مقابل مهاجمان ضربات مهارنشدني مهاجم‌ها و هافبك‌هاي رئال، تماشاگران در برنابئو شروع كردند به تشويق كيلور ناواس و عملكرد او را مورد ستايش قرار دادند. ناواس درباره اين اتفاق گفت:«در مورد بازگشتم مطمئن نبودم اما هواداران عشق و محبت زيادي به من نشان دادند، درست مثل همان محبتي كه هنگام حضور در رئال مادريد تجربه كرده بودم. از صميم قلبم از آنها تشكر مي‌كنم. لحظات فوق‌العاده‌اي را كنار آنها تجربه كردم و تا ابد در قلب من جاي خواهند داشت.» همچنين بوتراگوئنو در مورد اين رابطه بين ناواس و هواداران گفت:«او خيلي خوب است. كيلور از لحاظ حرفه‌اي و انساني نشان فوق‌العاده‌اي از خود در اين باشگاه به جاي گذاشت و ما قدردانش هستيم.» ناواس در چند مورد كريم بنزما و توني كروس را ناكام گذاشت و به جرات مي‌توان گفت اگر او نبود، نتيجه اين بازي جور ديگري رقم مي‌خورد. سرمربي پاري‌سن‌ژرمن در كنفرانس خبري پس از مسابقه اينچنين به نقش او در اين نتيجه اشاره كرد:«كيفيت كيلور ناواس و ساير بازيكنان تازه‌وارد بر عملكرد تيم كاملا تاثير مثبت داشته است.» در سمت مقابل كورتوآ با اينكه شب خوبي داشت و موفق شد دو بار مانع از گلزني پاريسي‌ها شود اما روي گل اول پاري‌سن‌ژرمن كاملا نقشي موثر داشت و در يك صحنه هم تيرك دروازه به كمكش آمد. خطاي او روي مهاجم پاري‌سن‌ژرمن، داور را به گرفتن خطاي پنالتي و اخراج كورتوآ مجاب كرد اما كمك داور ويديويي يك خطا در ميانه ميدان روي مارسلو را به داور گزارش داد و داور هم با نظر او موافق بود تا برنابئو شاهد يك فاجعه و از هم پاشيدن تيم در پايان نيمه اول نباشد. در آن صحنه نتيجه مسابقه يك بر صفر به نفع رئال مادريد بود.

توماس توخل و فرار از شكست

با وجود اينكه سرمربي پاري‌سن‌ژرمن در ابتداي اين مسابقه و تا اواسط نيمه دوم كاملا مقهور قدرت رئال شده بود اما سرانجام چاره كار را پيدا كرد. تعويض‌هاي به موقع توخل و خوش‌شانسي او كه هازارد مصدوم شد، نتيجه بازي را برگرداند. حضور نيمار و البته سارابيا در زمين بسيار اثرگذار بود و گل دوم توسط همين مهاجم اسپانيايي به ثمر رسيد.

وضعيت عجيب هواداران برنابئو

زماني كه ادن هازارد مصدوم شد و زيدان مجبور شد در تعويضي اجباري گرت بيل را به ميدان بياورد، بخش عمده تماشاگران حاضر در ورزشگاه بازيكن ولزي تيم‌شان را هو كردند و اين اتفاق هر بار كه او صاحب توپ مي‌شد هم رخ مي‌داد. زماني كه گرت بيل اولين‌ بار صاحب توپ شد و موفق شد يك كرنر براي تيمش بگيرد، برخي از هواداران او را تشويق كردند تا مشخص شود، جو سكوهاي برنابئو هماهنگ نيست و نفرت نسبت به گرت بيل به عنوان بازيكني كه همچنان در پيراهن رئال به ميدان مي‌رود بين تمام تماشاگران وجود ندارد. گرت بيل در ثانيه‌هاي پاياني بازي ضربه كاشته زيبايي روانه دروازه كيلور ناواس كرد كه با بدشانسي توپ به تيرك برخورد كرد و ثانيه‌هايي بعد داور سوت پايان بازي را به صدا درآورد. مشخص نيست اگر اين توپ گل مي‌شد، چه اتفاقي در برنابئو مي‌افتاد و هواداران رئال چه واكنشي به نجات‌دهنده تيم‌شان داشتند. گرت بيل مي‌توانست جايگاهش در برنابئو را به دست بياورد اما شانس با او يار نبود.

بازگشت قديمي‌ها به اوج

يكي از مشكلات اصلي رئال مادريد در فصل گذشته و ابتداي اين فصل، افت شديد بازيكنان كليدي تيم در پست‌هاي مختلف بود. سه‌شنبه شب اما توني كروس، سرخيو راموس، مارسلو، ايسكو، كارواخال و كاسميرو نمايشي بي‌نقص داشتند. تركيب اين بازيكنان با فدريكو والورده، كريم بنزما و ادن هازارد كه در اوج آمادگي به سر مي‌برند، از عوامل اصلي اين نمايش دلچسب بود. رئالي‌ها مدت‌ها بود چنين نمايشي نديده بودند و از اين عملكرد خوشحال و اميدوارند. واران با وجود اينكه شب كم‌اشتباهي داشت اما در نهايت با اشتباه فاحشي كه كرد تمام تلاش‌هاي تيم را نقش بر‌ آب كرد و توپ را تقديم امباپه كرد تا دروازه كورتوآ‌ را باز كند.

امباپه در مركز توجهات

كيليان امباپه هدف اول نقل و انتقالاتي رئال مادريد در تابستان سال آينده است و ابراز علاقه زيدان به او در كنفرانس خبري پيش از آغاز اين ديدار، او را در مركز توجهات قرار داد. پسر فرانسوي فرصت زيادي براي ابراز وجود نداشت اما تلاش‌هايش در نهايت به اشتباه واران و كورتوآ ختم شد و او موفق شد، دروازه رئال را باز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون