• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

در اهميت جزييات در ليگ قهرمانان اروپا

وقتي مورينيو توپ‌ جمع‌كن را بوسيد

چند روز قبل ژوزه مورينيو در كنفرانس خبري قبل از بازي تيمش مقابل المپياكوس در ليگ قهرمانان گفت: «در ليگ قهرمانان موفقيت بستگي به جزييات دارد.» او براي اثبات اين حرف به دوره حضورش در رئال مادريد و حذف در نيمه نهايي مقابل بايران در ضربات پنالتي اشاره كرد. مورينيو گفت: «من چند بار در ضربات پنالتي يا در آخرين لحظه ناكام شده‌ام. جزييات تفاوت ايجاد مي‌كنند. فصلي كه ما در رئال مادريد در نيمه نهايي در ضربات پنالتي مغلوب شديم، فكر مي‌كنم قوي‌ترين رئال مادريد در 15 الي 20 سال گذشته بوديم. ما فاتح لاليگا شده بوديم، اما در ضربات پنالتي باختيم، زيرا سه نفر از بهترين پنالتي‌زن‌هاي جهان يعني كاكا، سرخيو راموس و كريستيانو رونالدو پنالتي خود را از دست دادند.» با اين حال شايد حتي خود آقاي خاص هم تصور نمي‌كرد جزييات تا چه حد مي‌تواند مسائل مختلفي را در بر بگيرد. واكنش مورينيو بعد از به ثمر رسيدن گل دوم تاتنهام مقابل المپياكوس اين گزاره را ثابت مي‌كند. وقتي هري كين موفق شد بازي را به تساوي بكشاند، هنگامي كه همه بازيكنان و كادر فني در حال خوشحالي دسته جمعي بودند مورينيو به جاي ملحق شدن به آنها رفت سراغ توپ ‌جمع‌كن كنار زمين و او را بوسيد. مورينيو در آن لحظات بهتر از هر كسي مي‌دانست كه كار خوب پسر توپ جمع‌كن چه كمك بزرگي به تيمش كرده است.

ماجرا از اين قرار است كه تاتنهام در اولين بازي اروپايي‌اش با هدايت مورينيو در 20 دقيقه ابتداي بازي غافلگير شد و مقابل حريف يوناني در خانه با دو گل عقب افتاد. در اواخر نيمه اول دله علي يكي از گل‌ها را جبران كرد. در آغاز نيمه دوم و در دقيقه 50 تاتنهام در موقعيت حمله قرار داشت كه مدافع المپياكوس توپ را راهي اوت كرد. در اين لحظه توپ‌ جمع‌كن به سرعت توپ را به بازيكن تاتنهام داد و باعث شد ميزبان بتواند حمله‌اش را با سرعت هر چه تمام‌تر و قبل از اينكه مدافعان حريف برسند، پيگيري كند. سرژ اوريه توپ را براي لوكاس مورا كه پشت سر مدافع حريف حركت كرده، مي‌اندازد. مورا به داخل مي‌زند و با پاس كات‌بك هري كين را مقابل دروازه المپياكوس صاحب موقعيت مي‌كند و گل تساوي به ثمر مي‌رسد. بعد از گل تساوي تاتنهام موفق مي‌شود گل‌هاي سوم و چهارم را هم بزند. مورينيو با اين نتيجه موفق شد اولين كامبك اروپايي‌اش را بعد از 2 گل عقب‌افتادگي جبران كند. موفقيتي كه به جزييات برمي‌گشت. جزيياتي در حد كار خوب يك توپ‌ جمع‌كن.

البته بايد به اين نكته توجه داشت كه پيش از اين برخي مربيان به اهميت توپ‌ جمع‌كن‌ها پي برده بودند. گفته مي‌شود گوارديولا يكي از كساني است كه پيش از بازي‌ها علاوه بر اينكه بازيكنانش را آماده مي‌كند، نيم‌نگاهي نيز به توپ‌ جمع‌كن‌ها دارد. تصاويري از گوارديولا در بازي سيتي با كريستال‌پالاس به ثبت رسيده است كه نشان مي‌دهد پپ قبل از شروع بازي در حال گوشزد كردن نكاتي به پسر بچه‌هاي كنار زمين است. البته خود گوارديولا بعدا به اين مساله اعتراف كرده است كه از توپ‌ جمع‌كن‌ها خواسته هنگامي كه توپ به بيرون مي‌رود آن را به سرعت به بازيكنان برسانند. واقعيت اين است كه فوتبال امروز همان‌طور كه مورينيو عنوان كرده است تحت تاثير مسائل ريز و درشت زيادي قرار دارد. سرعت بالاي فوتبال در باشگاه‌هاي اروپا و ليگ قهرمانان تيم‌ها را بر آن مي‌دارد كه از هر تمهيدي كه به ذهن‌شان مي‌رسد، استفاده كنند. تمهيداتي كه شايد در نگاه اول يك جور كلك زدن به حساب بيايد؛ مثل همين شروع سريع بازي با كمك توپ‌ جمع‌كني كه معمولا طرفدار تيم ميزبان است و شايد آن‌طور كه به بازيكنان خودي توپ مي‌رساند، با بازيكنان حريف همكاري نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون