• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4524 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ آذر

لايحه حفظ كرامت انساني مبتلايان ايدز در وزارت دادگستري تهيه شد

تاكيد وزارت بهداشت: ايدز، ديگر يك بيماري كشنده نيست

گروه اجتماعي| وزارت دادگستري، پيش‌نويس لايحه حفظ كرامت انساني و حمايت از مبتلايان ايدز در ايران را تهيه كرد.

به گفته معاون حقوق بشر وزارت دادگستري، اين پيش‌نويس، حاصل يك سال كار مطالعاتي براي جبران عقب‌ماندگي ايران از كشورهاي منطقه در زمينه حمايت‌هاي قانوني اجتماعي از مبتلايان ايدز است.

محمود عباسي، ديروز در مراسم روز جهاني ايدز با اعلام اين مطلب، با اشاره به نقص‌هاي قانوني براي حمايت از اين بيماران، بر ضرورت توسعه آموزش و اطلاع‌رساني و رفع كوتاهي‌ها تاكيد كرد و يادآور شد كه تنها راه برون‌رفت از چالش ايدز در كشور، توسعه مشاوره و آموزش به عنوان يك حق شهروندي است تا به اين شيوه، تابوي اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي خودمراقبتي جنسي براي اقليت‌ها و گروه‌هاي در معرض خطر و از جمله دانش‌آموزان شكسته و كمرنگ شود.

عباسي در سخنان خود خبر داد كه به دنبال تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، قرار است با همكاري معاونت امور زنان رييس‌جمهوري، از سال جاري، در مدارس يك استان به صورت آزمايشي آموزش‌هاي خودمراقبتي جنسي آغاز شود و تا پايان سال به مدارس سراسر كشور تسري پيدا كند.

عباسي در تشريح برخي تاكيدات اين لايحه ضمن ابراز اميدواري از اينكه بررسي آن هرچه سريع‌تر در دستور كار مجلس قرار بگيرد، گفت: «رفع تبعيض‌هاي اجتماعي از مبتلايان بايد مورد توجه باشد و هيچ‌كس حق ندارد با رفتار و گفتار، فرد مبتلا را مورد توهين قرار دهد و همچنين، هر گونه تبليغاتي كه حاوي اطلاعات نادرست در اين خصوص باشد، ممنوع بوده و هيچ‌كس حق ندارد رسانه و فضاي مجازي را جولانگاه خواسته‌هاي خود قرار دهد. تمام كودكان مبتلا حق دارند از همه خدمات اجتماعي مانند مدرسه، بهداشت و درمان برخوردار شوند و ‌اگر والدين و متوليان امر ممانعتي از تحصيل آنان كنند جرم‌انگاري و قابل مجازات است. اسكان و سرپناه هم حق همه مبتلايان ايدز است و جابه‌جايي اجباري آنها از محل سكونت، نقض حقوق آنهاست. همچنين، استخدام و مزاياي شغلي برخي مبتلايان ايدز در كشور مورد بي‌توجهي قرار گرفته كه ‌البته برخي ملاحظات بايد با هماهنگي وزارت بهداشت انجام شود اما محدوديت و تبعيض در استخدام و به‌كارگيري نبايد وجود داشته باشد و ممنوعيت منع استخدام و مزايا براي مبتلايان ايدز هم از ديگر تاكيدات اين لايحه است.»

در حالي كه اولين شيوع گسترده بيماري مربوط به يكي از زندان‌هاي كشور در سال‌هاي پاياني دهه 70 بود، اما به دنبال اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب اعتياد از ابتداي دهه 80 براي تمام گروه‌ها و افراد با رفتار پرخطر از جمله زندانيان، ديروز معاون سلامت سازمان زندان‌ها از كنترل شيوع بيماري در تمام زندان‌هاي كشور خبر داد و اعلام كرد كه حالا، كمتر از يك درصد زندانيان مبتلا به ايدز هستند. البته كاهش شيوع بيماري در زندان‌ها علاوه بر آنكه مربوط به تاثير مثبت اجراي برنامه توزيع سوزن و سرنگ يك بار مصرف براي پيشگيري از انتقال بيماري از طريق تزريق مواد مخدر با سرنگ مشترك بوده، به اجراي برنامه درمان جايگزين با متادون و اجراي آزمايش ايدز در بخش بهداشت و درمان زندان‌ها براي بيماريابي سريع‌تر هم مربوط مي‌شود علاوه بر آنكه مهرزاد تشكريان، دوره كوتاه‌مدت محكوميت بيش از 50 درصد زندانيان را در كنترل شيوع بيماري موثر دانست و گفت: «بيش از 50 درصد از زندانيان، كمتر از 90 روز در زندان هستند. با توجه به آنكه 60 درصد زندانيان، جرايم مواد مخدر دارند، بيش از 126 كلينيك مشاوره بيماري‌هاي رفتاري در زندان‌هاي كل كشور فعال است و 50 پزشك درمانگر ايدز نيز در زندان‌ها ارايه خدمات مي‌كنند و در سال 97، 213 هزار تست و در سال 98، 158 هزار تست انجام شده است. از سال گذشته هم با كمك وزارت بهداشت، درمان هپاتيت سي را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ براي 130 بيمار آغاز كرديم.»

بنا بر اعلام عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزير بهداشت، در حال حاضر حدود 60 هزار بيمار ايدز در كشور، ناشناخته هستند و تا امروز و از سال 1366، 40 هزار و 573 مورد بيمار ايدز در كشور شناسايي و ثبت شده است. رييسي، ديروز و در اين مراسم با انتقاد از دخالت مسوولان بي‌اطلاع و ناآگاهي كه طي اين سال‌ها، به دليل اشراف نداشتن به اهميت اطلاع‌رساني درباره ايدز، مانع از ارايه آموزش و مشاوره توسط وزارت بهداشت شده‌اند، تاكيد كرد: «من وظيفه شرعي و قانوني خود مي‌دانم كه با اين پديده مبارزه كنم و خواهم كرد و هر تاواني داشته باشد مي‌پذيرم، چون بايد از مردم حمايت كنيم، البته ما مي‌دانيم در ايران و يك كشور اسلامي هستيم و بايد در آموزش‌هاي‌مان، موازين شرعي را رعايت كنيم اما با اين حال با تناقض‌هاي عجيبي در اين خصوص روبرو هستيم. از طرفي بيماريابي ما ضعيف است ولي بيماريابي مي‌كنيم، هياهو مي‌كنند كه موارد ايدز پيدا شده و وقتي موارد جديد را پيدا مي‌كنيم مي‌گويند پس شما چند سال پيش چه مي‌كرديد؟» رييسي تاكيد داشت كه آگاهي‌رساني و شناسايي سريع بيماران، بهترين و موثرين گام در جلوگيري از انتشار ويروس اچ‌آي‌وي است چون حالا با شناسايي زودهنگام بيمار، اين فرد مي‌تواند به محض دريافت درمان، مثل باقي مردم كشور، عمر طبيعي داشته باشد. رييسي در توضيح آخرين وضعيت مبتلايان در ايران گفت: «تخمين مي‌زنيم 60 هزار مبتلاي ايدز در كشور داشته باشيم در حالي كه تا امروز غير از اين تعداد، 40 هزار و 573 نفر شناسايي شده و از اين تعداد هم 21 هزار و 635 نفر زنده هستند. از كل مبتلايان در ايران، 82 درصد مرد و 18 درصد زن هستند و دليل ابتلا در كل مبتلايان، 60 درصد به دليل تزريق با وسايل مشترك در مصرف‌كنندگان موادمخدر، 22 درصد از طريق رابطه جنسي و 1.7 درصد از طريق انتقال از مادر بيمار به كودك بوده است.»

محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هم در اين مراسم با اعلام اقدامات لازم براي تدوين پنجمين برنامه استراتژيك مقابله با اچ‌آي‌وي/ ايدز در كشور، تاكيد كرد كه ايدز ديگر يك بيماري كشنده و وحشتناك نيست و افراد مبتلا، پس از شناسايي و به شرط درمان، مي‌توانند عمر طبيعي داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون