• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

آخرين خبرها از جلسه تاج و سرمربي تيم ملي

قرارداد ويلموتس فسخ شد

بهرام سرگوسرايي

 

 

«مارك ويلموتس كه خرداد ماه سال جاري به جاي كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ملي فوتبال ايران شد، پس از آنكه نتوانست به همراه اين تيم در مرحله مقدماتي جام جهاني نتايج قابل‌قبولي كسب كند، با تصميم فدراسيون قرارداد خود را فسخ كرد. مهدي تاج كه از هنگ‌كنگ راهي تركيه شده بود تا با نماينده ويلموتس مذاكرت نهايي را انجام دهد، پس از جلسات طولاني و فشرده با او، بر سر فسخ قرارداد به توافق رسيد.»

اين خبري است كه غروب روز چهارشنبه در خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفت. پخش اين خبر در كنار اظهارنظر مهدي تاج هنگام عزيمت از هنگ‌كنگ به تركيه براي مذاكره با ويلموتس كه گفته بود «اتفاق بزرگي براي فوتبال ايران در راه است» نشان داد كه كار به اتمام رسيده است.
با اين حال علوي، روابط عمومي فدراسيون فوتبال در گفت‌وگويي كه با خبرنگاران داشت در اين زمينه پاسخ روشني نداد و مدعي شد كه هنوز اتفاق قطعي در اين زمينه رخ نداده است. علوي گفت: «در حال حاضر جواب قطعي معلوم نيست و اعضاي فدراسيون در حال برگزاري جلسه با وكلاي او هستند. طي دو، سه روز آينده همه‌چيز مشخص خواهد شد.»

از يك منظر خبر فسخ ويلموتس مساله تازه‌اي به حساب نمي‌آيد. تقريبا از يك ماه پيش رسانه‌ها از به بن‌بست رسيدن همكاري ويلموتس با تيم ملي خبر دادند و دو توييت ويلموتس هم گواه بر اين مدعا شد و حال گويا درنهايت چنين اتفاقي افتاده است. البته حتي اگر روز چهارشنبه هم اين اتفاق نيفتاده باشد طي روزهاي آينده «همه ‌چيز مشخص خواهد شد.» با اين تفاسير شايد بتوان گفت آنچه هواداران بيشتر از خبر اتمام همكاري منتظر شنيدنش بودند، تعيين تكليف مسائل مالي دو طرف بوده كه فعلا خبري از آن منتشر نشده است.

چند ساعت قبل از اينكه خبر فسخ قرارداد ويلموتس رسانه‌اي شود، يكي از نمايندگان مجلس با حضور در يك برنامه تلويزيوني ادعا كرد قرارداد ويلموتس سه ميليون يورو بوده است و از اين مبلغ دو ميليون يورو پيش از بازي با عراق به او پرداخت شده و ضمنا اين مربي احتمالا تقاضاي چند ميليون يورو غرامت خواهد كرد. قاضي‌زاده هاشمي كه از مدت‌ها پيش بر سر موضوع خداحافظي بازنشستگان با مهدي تاج درگيري شديدي داشته است روي آنتن زنده تلويزيون گفت: «با ويلموتس، قرارداد بسيار گران‌تري از كي‌روش بسته شد. قيمت ويلموتس، در اروپا حدود ۵٠٠ هزار يورو بود اما با او قرارداد سه ميليون يورويي بسته‌اند. قرارداد سه‌برابري با ويلموتس، قابل‌قبول نيست و نيازمند تحقيق و تفحص است. بحث اين است كه او چه مبلغي را به عنوان غرامت درخواست خواهد كرد؟ او گفته وكلايم با فدراسيون مذاكره خواهند كرد كه شنيدم همسرش وكيل او است يا ساير وكلاي او با فدراسيون فوتبال صحبت خواهند كرد. وقتي او براي نشستن روي نيمكت در يك بازي دو ميليون يورو مي‌خواهد، چه مبلغي را به عنوان غرامت درخواست خواهد كرد؟ ديروز پرس‌وجو كردم و فهميدم او دو تا سه ميليون يورو به عنوان غرامت مي‌خواهد. سوال ما اين است كه چه مبلغي پرداخت خواهد شد و از طرفي اين مبلغ دو ميليون يورو روي چه مبنايي پرداخت شده است.»

اما ساعاتي بعد از آن برنامه فدراسيون فوتبال طي بيانيه‌اي اظهارات قاضي‌زاده را تكذيب كرد. در بيانيه فدراسيون آمده بود: «رسالت رسانه ملي كه متعلق به آحاد مردم است اطلاع‌رساني موثق و صحيح از طريق مراجع رسمي و مرتبط در حوزه‌هاي مختلف است و بر اين اساس انتظار مردم در حوزه فوتبال كمك به رشد و توسعه فوتبال ملي در ابعاد مختلف خواهد بود. اعلام رقم سه ميليون يورويي به عنوان مبلغ قرارداد آقاي مارك ويلموتس بدين وسيله تكذيب و به صورت ‌كامل رد مي‌شود. فدراسيون فوتبال مبلغ و مزاياي قرارداد آقاي ويلموتس و كادر فني خارجي او و همچنين ساير هزينه‌هاي مرتبط با فعاليت ايشان را تا زماني كه در ايران حضور داشته‌اند، پرداخت كرده است‌. فدراسيون فوتبال تصريح مي‌كند،
در صورت فسخ قرارداد برخلاف برخي اظهارات و شايعات هيچ‌گونه خسارتي متوجه اين فدراسيون نخواهد بود. فدراسيون فوتبال مفاد قرارداد را دراختيار مراجع ذي‌ربط قرار داده و اين روند در صورت درخواست نهادهاي مرتبط ديگر هم صورت خواهد پذيرفت. فدراسيون فوتبال با تاكيد بر ضرورت اطلاع‌رساني صحيح از طريق منابع و مراجع مرتبط با اين حوزه بدين وسيله از كليه رسانه‌ها خصوصا صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران درخواست مي‌كند با عمل به وظيفه و رسالت حرفه‌اي و اخلاقي خود از انتشار هرگونه اطلاعات غيرواقعي از مراجع غيرمرتبط كه موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شود، خودداري كرده و در راستاي آگاه‌سازي جامعه و انتقال اطلاعات درست تنها به انتشار اخبار مستند و موثق در اين حوزه اقدام كنند.»

نكته جالب توجه اين درگيري رسانه‌اي اين است كه همگان -از هواداران فوتبال تا نمايندگان مجلس- به دنبال شفاف‌سازي قرارداد ويلموتس هستند اما فدراسيون فوتبال اصرار عجيب و شائبه‌برانگيزي بر پنهان‌كاري دارد. در يك ماه گذشته كار فدراسيون شده تكذيب رقم سه ميليون يورويي قرارداد ويلموتس اما اينكه چرا به جاي تكذيب نمي‌گويد مبلغ چقدر است، جاي سوال دارد. در حال حاضر نيز بعد از فسخ قرارداد آنچه مبهم باقي مانده رقم فسخ است. فدراسيون در اين مورد نيز به گفتن جمله «فدراسيون فوتبال تصريح مي‌كند در صورت فسخ قرارداد برخلاف برخي اظهارات و شايعات هيچ‌گونه خسارتي متوجه اين فدراسيون نخواهد بود» بسنده كرده است. به هر حال مبلغ قرارداد ويلموتس با فدراسيون و مسائل مالي مربوط به فسخ او تا ابد نمي‌تواند پنهان بماند. به قول قاضي‌زاده در مسائل بيت‌المال هيچ‌چيز محرمانه‌اي نبايد وجود داشته باشد. افشاي رقم واقعي قرارداد ويلموتس و رقم فسخ قرارداد او يا توسط خود فدراسيون طي يكي، دو روز آينده بايد اعلام شود يا توسط مجلس با تحقيق و تفحص بايد بيرون كشيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون