• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

پالمار راننده سابق فرمول يك:

ورشتاپن بهترين راننده فصل بود

سامان سعادت

 

 

جوليون پالمار راننده بازنشسته فرمول يك است. او با تيم رنو از دنياي اين رشته خداحافظي كرد و حالا مدتي است به عنوان كارشناس اين رشته در رسانه‌ها فعال است. پالمار بعد از اتمام فصل 2019 فرمول يك بهترين راننده‌ها را از ديدگاه خودش برگزيده است. او ورشتاپن و هميلتون و لكلرك را سه راننده برتر امسال دانسته و براي اثبات ادعايش دلايلي را نيز مطرح كرده كه در ادامه مي‌خوانيم.

لوييز هميلتون از مرسدس قهرمان فصل فرمول يك شد. راننده‌هاي خوبي در اين فصل حضور داشتند. از ورشتاپن تا چارلز لكلرك راننده تيم فراري. البته چند نفر ديگر هم هستند. اما به نظرم سه راننده برتر امسال همين سه نفري هستند كه نام بردم. اما ترتيب آنها شبيه به ترتيب رده‌بندي پايان فصل نيست. ارزيابي من از رخدادهاي فرمول يك امسال نشان مي‌دهد هميلتون و ورشتاپن كاملا با هم متفاوت بودند اما اگر مجبور باشم يك نفر از اين دو را به عنوان بهترين انتخاب كنم مي‌گويم ورشتاپن.

سرعت بي‌امان ورشتاپن و سطح بالاي مداومش باعث شد هم‌تيمي‌اش پيتر گاسلي در فصل تابستان از ردبول راهي تورو روزو شود. حال فشارها روي آلكس آلبون جانشين گاسلي رو به افزايش است، زيرا ردبول به‌شدت دنبال راننده‌اي است كه هم‌سطح ورشتاپن باشد. در نيم‌فصل اول پيروزي ورشتاپن در اتريش در حالي كه بعد از دور نخست تا رتبه هشتم سقوط كرده بود بسيار جالب‌توجه بود. او با اين برد بر رانندگان برتر
دو تيم مدعي ديگر يعني هميلتون و لكلرك فايق آمد. سه برد در فصل، اشتباهات بسيار اندك و جنگ مدام با رانندگان مرسدس و فراري نشان مي‌دهد او چقدر خوب كار كرده است. اين مساله با تاكيد بر سومي بدون دردسر ورشتاپن در اين فصل است. او جلوتر از هر دو راننده تيم فراري قرار گرفت در حالي كه در خودروي كندتر و ضعيف‌تر رانندگي مي‌كرد.

البته من به همان اندازه كه تحت‌تاثير ورشتاپن قرار گرفتم، بايد بگويم كه اين فصل يك فصل تقريبا عالي نيز براي هميلتون بود؛ راننده‌اي كه در هر مسابقه دنبال پيروزي است. وقتي هميلتون در رقابت حضور دارد، مسابقه كمي كسل‌كننده مي‌شود چون پيروزي او تقريبا قطعي است. البته او در اين فصل توسط هم‌تيمي‌اش يعني والتري بوتاس چندبار به چالش كشيده شد. هميلتون در سال 2019 يكي از بهترين فصول خود را پشت‌سر گذاشته است و بردن 11 مسابقه از 21 مسابقه نشان‌دهنده تسلط اوست. در پايان من هميلتون را پشت‌سر ورشتاپن قرار دادم صرفا به اين خاطر كه هميلتون در مسابقه آلمان در جايگاه نخست كار را شروع كرد اما هشتم شد. ولي در واقع هيچ چيزي براي انتخاب بين اين دو نفر وجود ندارد. اميدوارم سال بعد بتوانيم آنها را در يك رقابت واقعي براي كسب عنوان قهرماني ببينيم. چشم‌اندازي كه واقعا جذاب است.

اما سومين انتخاب من لكلرك است. فراري امسال گره‌هاي زيادي در كارش داشت و آنها در نقاط زيادي نااميدكننده بودند. ابوظبي نشان‌دهنده عملكرد واقعي رانندگان اين تيم بود و همان‌طور كه ديديم هميلتون و ورشتاپن به راحتي راننده‌هاي فراري را شكست دادند. با اين وجود لكلرك مي‌تواند در فصل ضعيف فراري نمره قبولي بگيرد. او درنهايت اشتباهات كمي انجام داد. ازجمله سقوط در دور تعيين خط باكو يا در مسابقه آلمان بعد از برخورد با ورشتاپن يا حتي در دور اول گرندپري ژاپن. اما يادمان نرود اين تنها دومين فصل حضور او در فرمول يك است. اين فصل براي چارلز در حكم يك مكاشفه بوده است. او در اين فصل شش‌بار پول پوزيشن را
به دست آورد و چهاربار ركورد سريع‌ترين دور پيست را به ثبت رساند كه نشان مي‌دهد او چقدر سريع بوده است. او همچنين دو پيروزي عالي نيز به دست آورد. حضور لكلرك سوالات زيادي درباره آينده فتل به وجود آورده است. او در رقابت
رو در رو با هم‌تيمي‌اش او را شكست داده است. اين در حالي است كه فراري فصل را با حمايت از فتل به عنوان راننده نخست آغاز كرد و تاكتيك‌هاي تيم عموما به نفع راننده آلماني تيم بود. مسابقه‌هايي مثل بحرين و بلژيك و ايتاليا نشان مي‌دهد كه او تا چه‌اندازه مي‌تواند خوب باشد. اميدوارم در فصل دومش با فراري اشتباهات كمتري را مرتكب و به پديده فصل تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون