• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

كتاب خاطرات محمد بلوري پدر حوادث‌نويسي ايران منتشر شد

«خاطرات شش‌دهه روزنامه‌نگاري»

گروه اجتماعي| محمد بلوري، پدر حوادث‌نويسي مطبوعات ايران، نام بسيار قابل احترامي براي تمام روزنامه‌نگاران است؛ خبرنگاران رسانه‌هاي مكتوب كه در حوزه‌هاي اجتماعي، حوادث و حتي سياسي كار كرده‌اند، به اتفاق براي اين روزنامه‌نگار پيشكسوت؛ براي 6 دهه قلم‌زني در مطبوعات و زحمتي كه بابت پايه‌گذاري سبك نوشتاري در حادثه‌نويسي براي مطبوعات صرف كرده، سر تعظيم فرود مي‌آورند. محمد بلوري، متولد 1315 است كه فعاليت مطبوعاتي خود را از سال ۱۳۳۶ در روزنامه كيهان آغاز كرد و پس از آن و در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، بيشترين دوره فعاليت حرفه‌اي خود را با دبيري گروه حوادث روزنامه ايران سپري كرد. اين پيشكسوت روزنامه‌نگاري، در روزنامه‌هاي اعتماد و شرق هم مسووليت گروه حوادث را بر عهده داشته و در حاشيه فعاليت مطبوعاتي، با رسانه ديداري و شنيداري هم همكاري كرده است.

خاطرات محمد بلوري از روزنامه‌نگاري در دهه‌هاي 30، 40 و 50؛ در ايامي كه تنها روزنامه‌هاي كشور، كيهان و اطلاعات بودند و خبرنگاران مطبوعات، جز قلم و كاغذ و ذكاوت و ممارست، هيچ ابزار پيشرفته‌اي براي پيگيري خبر در اختيار نداشتند، بسيار شنيدني و خواندني است . سال 1375، علي‌اكبر قاضي‌زاده، دبير گروه اجتماعي روزنامه اخبار از محمد بلوري، زنده‌ياد حسين پرتوي (عكاس روزنامه كيهان) و انوشيروان كيهاني‌زاده (خبرنگار روزنامه اطلاعات و رقيب محمد بلوري) دعوت كرد كه در ميزگردي، خاطرات فعاليت حرفه‌اي خود در ايام پيش از سال 1357 را براي خوانندگان روزنامه تعريف كنند. محمد بلوري علاوه بر سابقه طولاني فعاليت مطبوعاتي كه او را در صدر فهرست پيشكسوتان مطبوعاتي قرار داده، به واسطه گزارش‌هاي بسيار خواندني كه از دادگاه مجرماني همچون مهدي بليغ (كلاهبردار ايراني) ايران شريفي (متهم به قتل عمد نادختري‌هاي خود) هوشنگ وراميني (متهم به قتل 7 كودك) تهيه كرد و همچنين با جسارت و ذكاوت خود موفق به كشف اسرار بسيار مهم از قتل عمد فلور (معشوقه برادر محمدرضا پهلوي) شد، نام ماندگاري در مطبوعات ايران است. علاوه بر اين، تيتر به ياد ماندني اين روزنامه‌نگار بر صفحه اول روزنامه كيهان در روزهاي پيش از پيروزي انقلاب و در همراهي با معترضان، از مثال‌هاي معروف همخواني تيتر و عكس در مطبوعات ايران است.

امروز، كتاب خاطرات 6 دهه فعاليت روزنامه‌نگاري محمد بلوري، در «خانه وارطان» رونمايي مي‌شود.

اين كتاب، زندگينامه‌ خودنوشت اين پيشكسوت روزنامه‌نگاري است كه به اهتمام سعيد اركان‌زاده‌يزدي؛ از خبرنگاران با سابقه و خوشنام مطبوعات در دو دهه اخير و توسط نشر ني منتشر شده است.

بلوري، در گفت‌وگويي كه با ايرنا داشته در شرح يكي از خواندني‌ترين كتاب‌هاي مربوط به خاطرات روزنامه‌نگاري در ايران گفته است: «اين كتاب خاطرات كامل من در همه سال‌هايي است كه كار روزنامه‌نگاري كردم، در اين كتاب همه اتفاقات روزنامه‌نگاري در اين شش دهه مانند اعتصاب چهارروزه مطبوعات در دوران نخست‌وزيري جعفر شريف‌امامي (۵ شهريور تا ۱۴ آبان ۱۳۵۷) و مانند آن را كامل نوشته‌ام. مردم با خواندن اين كتاب مي‌توانند ببينند روزنامه‌نگاري واقعا چطور بود، روزنامه‌نگارها چطور دنبال خبر مي‌رفتند و از چه شخصيت و جايگاهي برخوردار بودند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون