• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

نشست خبري هفتگي علي ربيعي، سخنگوي دولت برگزار شد

انكار استعفا، الغاي استيضاح

32 خدمه كشتي سانچي در حدود ۲ تا ۳ دقيقه نخست حادثه جان باختند

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت دوشنبه در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. «استعفا و استيضاح» يكي از مهم‌ترين محورهايي بود كه در قالب پرسش‌هايي از علي ربيعي پرسيده ‌شد و آن ‌طور كه به نظر مي‌رسد، طرح «استعفا و استيضاح» هر دو را بايد باطل شده دانست. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات مطرح شده براي استعفاي رييس‌جمهوري و اينكه اسحاق جهانگيري علت آن را موانع پيش ‌روي دولت عنوان كرده، توضيح داد كه به هيچ عنوان بحث استعفاي رييس‌جمهوري و كناره‌گيري دولت مطرح نشده و البته طرفداري ندارد. او همچنين تاكيد كرد كه تاكنون چنين ادعايي را از سوي معاون اول نشنيده است. اما همان طور كه ربيعي نيز در نشست ديروز مطرح كرد، طرفداران استعفاي رييس‌جمهوري اين اقدام را حركتي اعتراضي مي‌دانند با اين حال به گفته ربيعي برخي توجه نمي‌كنند در چه شرايطي هستيم و بايد اتفاق‌هايي كه افتاده و فشارهايي كه تحميل شده را در نظر بگيرند.

چندي پيش يادداشتي به قلم عباس عبدي با عنوان «انتخابات زودرس» در «اعتماد» منتشر شد كه اين تحليلگر اصلاح‌طلب معتقد بود، استعفاي روحاني راه‌حلي براي پر كردن شكاف شديد در ساختار قدرت و كاهش تنش‌هاي مديريتي است. او همچنين گفته ‌بود كه استعفاي روحاني براي اولين ‌بار در سطح وزرا مطرح شده و در نهايت به اين نتيجه رسيده‌اند كه با ادامه اين حد از تنش ديگر نمي‌توان كاري از پيش برد. عبدي همچنين خبر داده‌ بود كه «معاون اول رييس‌جمهوري هم كم ‌و بيش به چنين فكري رسيده است.» با اين حال نكته ‌جالب اينجا است كه پس از اين پيشنهاد از كيهان گرفته تا اصولگرايان معتدلي همچون محمدرضا باهنر و حتي حزب موتلفه اسلامي در مذمت استعفاي رييس‌جمهوري صحبت كردند. اصولگراياني كه البته ماه‌ها پيش از آنكه عبدي از استعفاي روحاني سخن بگويد، به شيوه‌هاي مختلف اين موضوع را پيش كشيده بودند و البته همچنان نيز برخي طيف‌هاي تندروي اين جناح، همچون جبهه پايداري بر پيشنهاد خود پافشاري مي‌كند.

از عملكرد همه وزرا دفاع مي‌كنيم

«استعفا» اگر چه ابزاري قانوني براي پاسخگويي وزرا به نمايندگان مردم در «خانه ملت» است اما گه‌گداري اين ابزار قانوني به ابزاري جناحي و جرياني براي تغيير در معادلات قدرت تبديل مي‌شود. اين روزها طيفي از نمايندگان مجلس استيضاح 3 وزير كابينه را كليد زده‌اند؛ اتفاقي كه اگر منجر به تغيير اين 3 وزير بشود دولت از حدنصاب افتاده و دولت بايد بار ديگر از مجلس راي اعتماد بگيرد. از همين روي چه استيضاح بيژن زنگنه، وزير نفت كه طيفي از تندروهاي اصولگراي مجلس با محور انتقامجويي و سياسي ترتيب داده‌اند، چه استيضاح عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور كه وزارتخانه تحت امرش اتفاقا در جريان اصلاح نرخ بنزين، ناكارآمدي‌هايي داشته است و چه استيضاح محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش به دلايل تخصصي‌تر در اين حوزه مي‌تواند دولت دوازدهم را در اوج بحران‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي با مشكلاتي مواجه كند كه شايد تا سقوط پيش برود. از همين روي برخي ناظران معتقدند كه در چنين شرايطي و كمي بيش از 2 ماه مانده به انتخابات استيضاح‌ها معلق شود. دولت نيز همين موضع را دارد و علي ربيعي تاكيد كرد دولت به اين تعبير امام خميني كه «مجلس در راس امور است» اعتقاد و ايمان دارد و سوال و استيضاح را حق قانوني نمايندگان مجلس مي‌داند اما در مساله استيضاح بايد «منافع ملي و مصالح كشور» نيز ديده شود.از همين روي سخنگوي دولت اين روزها كه بحث استيضاح در بهارستان داغ است، در نشست خبري هفتگي خود به تشريح عملكرد وزير كشور پرداخت. ربيعي در مورد عملكرد وزير كشور در جريان اعتراض‌هاي آبان از نمايندگان خواست كه به پيچيدگي‌هاي مديريت ميداني در اين زمينه توجه و ريشه و عوامل پشت اتفاقات اخير را نيز مرور كنند تا شايد با درك شرايط به «تصميمي دقيق‌تر» برسند. البته اخيرا شايعه‌اي مبني بر مرخصي 3 روزه وزير كشور در جريان اعتراضات هفته پاياني آبان نيز منتشر شده‌ بود كه از سوي روابط عمومي اين وزارتخانه تكذيب شد. سخنگوي دولت همچنين در پيش رو بودن انتخابات اسفند و اهميت آن با توجه به شرايط را يادآور شد تا توجه نمايندگان را به اين موضوع جلب كند كه اداره وزارت كشور كه اجراي تمام انتخابات را در دست دارد با سرپرست يا وزير جديد مشكل خواهد بود.

سخنگوي دولت همچنين زنگنه وزير نفت را يكي از كارآمدترين وزراي دولت توصيف كرد كه وزارت نفت با سكانداري او كه «تسلط و شناخت كاملي در حوزه انرژي و محاسبات بازار بين‌المللي دارد» در شرايط تحريم‌ها مي‌تواند از بحران‌ها عبور كند. ربيعي گفت كه «زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادي امريكا با ملت ايران است» و دولت به صلاح نمي‌داند در چنين جنگ اقتصادي نابرابر و ضد انساني كشور يكي از اصلي‌ترين سربازان خود را تغيير دهد.

علي ربيعي همچنين به عملكرد وزير آموزش و پرورش و نيز جديدالورود بودن حاجي‌ميرزايي به عنوان وزير اشاره و از تجربه مثبت رتبه‌بندي معلمان ياد كرد. او در پايان تاكيد كرد كه «دولت قاطعانه از همه عملكرد وزراي خود دفاع مي‌كند و از منتخبان مردم مي‌خواهد در كنار هم به دولت كمك كنند تا از اين مرحله عبور كنيم.»

البته روز گذشته بررسي استيضاح وزراي آموزش و پرورش، نفت و كشور كه در دستور هفته جاري كميسيون‌هاي مربوطه قرار داشت از دستور خارج شد.

ژاپن معمولا حامل پيام‌ها و ابتكارعمل‌هايي است

حسن روحاني به زودي احتمالا جمعه سفري به ژاپن خواهد داشت، سفري كم‌سابقه در 40 سال اخير كه به بيان برخي تحليلگران يكي از معدود و مهم‌ترين فرصت‌ها براي كاستن از تنش‌ها در منطقه است. خرداد 1398 نخست‌وزير ژاپن به ايران سفر كرد و پيامي از امريكايي‌ها براي رهبري و رييس‌جمهوري آورد. اين ديدار البته نتيجه ملموسي در پي نداشت و اين‌ بار قرار است كه روحاني در رابطه با مسائل منطقه‌اي به كشوري سفر كند كه چندي پيش خبري مبني بر حضور ناوهايش در خليج فارس نيز منتشر شد. از آنجا كه سفر نخست‌وزير ژاپن به ايران با محور رابطه با امريكا بود اين سوال ايجاد شده كه آيا سفر روحاني به ژاپن در ادامه بحث و بررسي همين موضوع است؟ سخنگوي دولت در نشست ديروز گفته «سفر رييس‌جمهوري به ژاپن ربطي به مذاكره با امريكا ندارد ولي اگر پيام و ابتكاري باشد، خواهيم شنيد.»

به گفته ربيعي ايران و ژاپن در پي برقراري روابط اقتصادي هستند و اگر چه اين سفر ارتباطي به مساله مذاكره با امريكا ندارد اما معمولا «دوستان ژاپني ما حامل پيام‌ها و ابتكارعمل‌هايي هستند كه ما از شنيدن آنها استقبال مي‌كنيم و با جديت هم بررسي مي‌كنيم منتها هيچ برنامه از پيش تعيين شده‌اي در اين زمينه وجود ندارد.»

همه 32 خدمه سانچي جان باختند

حادثه نفتكش سانچي 16 دي‌ماه 1396 چند روزي پس از فروكش كردن اعتراض‌هاي آن سال به وقوع پيوست كه در جريان اين حادثه 32 نفر خدمه كشتي سانچي جان باختند. با اين حال چندي پيش برخي از اعضاي خانواده‌هاي آنان مدعي شدند كه اتفاقات مشكوكي رخ داده كه ظن زنده‌ بودن آنها را تقويت كرده است. اتفاقاتي همچون تماس از تلفن همراه برخي از خدمه كشتي يا خوانده شدن پيام‌هاي‌شان در پيام‌رسان‌ها كه باعث شكايت آنها به دادگاه فدرال امريكا شده است. با اين حال علي ربيعي كه همان زمان به عنوان وزير كار به منطقه اعزام شد و فيلم گفت‌وگوي تلفني او با خانواده كاركنان سناچي مورد توجه قرار گرفت، ديروز تاكيد كرده كه هر 32 خدمه كشتي سانچي بر اثر آتش‌سوزي در فاصله زماني حدود ۲ تا ۳ دقيقه جان خود را از دست دادند. سخنگوي دولت همچنين تشريح كرد با توجه به حرارت بالاي 1000 درجه آتش‌سوزي در نفتكش سانچي در همان مرحله اول بر اثر استنشاق گازهاي سمي خدمه جان باختند و دو، سه جسدي كه به دست آمد در عرشه بودند و زير كشتي نبود و به همين دليل پيكر آنها قابل رويت شد، اما اين پيكرها كاملا سوخته و آب شده‌ بودند. سخنگوي دولت ضمن اشاره به اين موضوع كه «پاناما، چين، بنگلادش و هنگ‌كنگ» در محاكم قانوني كارگروه مشتركي براي بررسي موضوع تشكيل و گزارش دادند، اعلام كرد زنگ خوردن تلفن‌هاي همراه‌ آنها را وزارت اطلاعات پيگيري مي‌كند.

همچنين در اين نشست خبري ربيعي تاكيد كرد كه فرآيند قانوني استعفاي رييس هلال احمر طي نشده است. او خبر داد كه معوقات مالياتي ۶۶ هزار ميليارد تومان است كه شامل ۴۴ هزار ميليارد تومان جرايم مالياتي، ۲۲ هزار ميليارد تومان هم اصل ماليات است. او همچنين تحريم شركت‌هاي هواپيمايي و كشتيراني از سوي امريكا را براي برهم زدن امنيت رواني جامعه توصيف كرد. البته در بخشي از اين نشست نيز بار ديگر بحث اينترنت ملي و تصميم شوراي عالي فضاي مجازي مطرح شد كه ربيعي به آن پاسخ داد و گفت در اين نشست همگان با اجماع كامل بر تداوم دسترسي مردم به اينترنت آزاد تاكيد كردند به هيچ‌ وجه نه تنها موضوع قطع اينترنت مطرح نيست، بلكه گسترش ارتباط اينترنت ايرانيان هم مورد تاكيد قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون