• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

غلامرضا حيدري، عضو فراكسيون اميد:

مردم بايد تنوع كانديداها را در انتخابات به ‌‌طور محسوس ببينند

غلامرضا حيدري معتقد است كه «حكومت نبايد بگذارد اختياراتي كه در قانون اساسي براي مجلس تعيين‌ شده، مخدوش شود.» او مي‌گويد، ايجاد اسناد بالادستي براي مجلس باعث مي‌شود، نمايندگان احساس كنند نقشي در ايفاي وظايفي كه قانون اساسي بر عهده‌شان گذاشته شده، ندارند و مردم هم احساس كنند كه براي مجلس آنقدر مانع و آقا بالاسر گذاشته‌اند كه عملا نمي‌تواند مطالبات به حق آنان را برآورده كند. اين عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس كه با اعتمادآنلاين گفت‌و‌گو مي‌كرد، با اشاره به نيازهاي حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس يازدهم، شركت در انتخابات را به عنوان حقي براي آحاد مردم در ساختار حكومت جمهوري اسلامي ايران معرفي كرده و معتقد است كه عقلانيت حكم مي‌كند مردم از حق خود در انتخابات بهره ببرند.

نماينده مردم تهران در مجلس با تاكيد بر لزوم تسهيل حضور مردم در انتخابات از سوي حاكميت توضيح داد:«بخش‌هاي حاكميتي موظف به تسهيل‌گري در گرفتن حق شركت در انتخابات توسط مردم هستند اما منتي از طرف حكومت و نظام بر مردم نيست. اين موضوع يك نكته بسيار كليدي است و بايد روي اين مفاهيم كار شود. از سوي ديگر درست است كه مردم موظف به گرفتن حق هستند و حضرت علي(ع) مي‌فرمايد، حق گرفتني است اما حكومت هم موظف به اين تسهيل‌گري است و بايد شرايط انتخابات را به‌ صورت مناسب فراهم كند.»

 

بستر رقابت درست در انتخابات را فراهم كنيم

حيدري با بيان اينكه مردم بايد تنوع كانديداها در انتخابات را به‌ صورت محسوس ببينند، ادامه داد: «يكي از مهم‌ترين شرايط، فراهم كردن بستر رقابت درست است. بايد كانديداهايي كه شرايط مناسبي دارند در انتخابات حضور پيدا كنند و مردم هم تنوع در كانديداها را به‌ صورت محسوس ببينند.»

اين عضو فراكسيون اميد از رد صلاحيت‌هاي گسترده در انتخابات انتقاد كرد و گفت:«متاسفانه مدتي است رد صلاحيت‌هاي گسترده باب شده و بايد به‌ جد حاكميت مانع آن شود. در غير اين صورت اين موضوع ايجاد سرخوردگي مي‌كند و نشاط انتخابات گرفته مي‌شود.»

 

صدا و سيما تنها زمان انتخابات، زنان و جوانان را ملت ايران مي‌داند

او در اين گفت‌وگو از عملكرد صداوسيما هم انتقاد كرد. به گفته اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس، صداوسيما تنها در زمان انتخابات همه اقشار، همه بانوان و همه تيپ از جوانان را ملت ايران مي‌داند. حيدري معتقد است، تكرار اين «شيوه‌هاي ناپسند» زمينه بي‌اعتماد مردم را فراهم مي‌آورد و مردم احساس مي‌كنند به تمسخر گرفته شده‌اند. اين عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، شوراي نگهبان را داراي نقشي اساسي‌ در برگزاري انتخابات پرشور و افزايش مشاركت مردم دانست.

 

به بهانه‌هاي مختلف مانع فعاليت احزاب مي‌شوند

او همچنين درباره نقش احزاب و جريان‌هاي سياسي در افزايش مشاركت مردم چنين توضيح داد:«يكي ديگر از مهم‌ترين بسترها براي برگزاري انتخابات پرشور و با مشاركت بالا، وجود رقابت احزاب واقعي است. طبق اصل 26 قانون اساسي بايد اين بستر فراهم شود اما در مجموع، نظام جمهوري اسلامي در اين زمينه خيلي موفق نبوده و فعاليت احزاب فراز و نشيب بسياري داشته است. تا يك‌ حزب جان مي‌گيرد و پايگاه عمومي پيدا مي‌كند به بهانه‌هاي مختلف مانع فعاليت آن حزب مي‌شوند.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است كه «اگر بستري براي فعاليت احزاب فراهم شود به قلع ‌و قمع‌هاي رد صلاحيت هم احتياج نيست». به گفته او با فعال شدن احزاب بار سنگيني كه بر دوش شوراي نگهبان، در مدت زمان يك ماه، براي تاييد صلاحيت‌ها مي‌افتد بر عهده احزاب خواهد بود. در اين شرايط احزاب خودشان غربالگري‌هاي لازم را انجام مي‌دهند و چون بايد مستقيما در مقابل مردم پاسخگو باشند، سعي مي‌كنند افرادشان را دستچين و افراد با صلاحيت‌ را انتخاب كنند. اينگونه ديگر حرف‌ و حديثي هم پيش نمي‌آيد.

 

شأن شوراي نگهبان مدام خدشه‌دار مي‌شود

حيدري با بيان اينكه «بايد در اينجا از شأن شوراي نگهبان دفاع كنم، اين شأن در حال حاضر مدام خدشه‌دار مي‌شود در حالي‌ كه آنان هم از اركان نظام هستند» مهم‌ترين نقشي را كه خبرگان قانون اساسي براي شوراي نگهبان ديده، عدم تطبيق قوانين با اسلام و قانون اساسي دانست و تاكيد كرد:«اما در حال حاضر نقش آنها تقليل پيدا كرده به اينكه اين آدم خوب است و آن آدم بد!»

حيدري در پايان گفت:«در شرايط كنوني نقش كليدي‌اي كه قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان گذاشته، تحليل مي‌رود، سست مي‌شود و در آن حرف‌ و حديث‌هاي زيادي به وجود مي‌آيد. در اين شرايط تطبيق قوانين با شرع و اسلام حالت سليقه‌اي پيدا مي‌كند. اگر شور انتخاباتي تنها شور نباشد و پشتوانه شعور و عقلانيت هم داشته باشد قطعا شاهد انتخابات پرشور خواهيم بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون