• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

پايان پر سروصداترين پروژه زيرساختي ايراني

قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به اتمام رسيد

با اعلام مديران پروژه، سرانجام قطعه 1 طرح تاريخي آزادراه تهران-شمال پس از سال‌ها بر زمين ماندن به اتمام رسيده و احتمالا در دهه فجر امسال رسما به بهره‌برداري خواهد رسيد. كار ساخت آزادراه تهران-شمال به عنوان چهارمين مسير جاده‌اي اصلي ميان تهران و مازندران به عنوان يكي از پرترددترين مسيرهاي جاده‌اي ايران، از نيمه دهه 70 آغاز شد. براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، دولت به عنوان كارفرما و بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي به عنوان پيمانكار متعهد شدند با سرمايه‌گذاري 50درصدي جداگانه، ساخت اين آزادراه را اجرايي كنند.

هر چند در دولت احمدي‌نژاد، قطعه چهارم اين آزادراه به بهره‌برداري رسيد اما براساس گزارش‌هاي ارايه شده، اين قطعه از نظر جغرافيايي و ميزان سختي مسير، آسان‌ترين قطعه به‌شمار مي‌رفت و تكميل سه قطعه باقي‌مانده به زمان و البته سرمايه‌گذاري بيشتر احتياج داشت. با روي كار آمدن دولت يازدهم و همزمان با آغاز دوران مديريت سعيدي‌كيا در بنياد مستضعفان، دو طرف تصميم گرفتند ساخت اين آزادراه را با جديت بيشتري دنبال كنند و در ابتدا قطعه نخست اين طرح را به بهره‌برداري برسانند. منطقه يك آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ كيلومتر باعث كاهش ۶۰ كيلومتري مسير و ۲۰ دقيقه‌اي زمان تا سه‌راهي شهرستانك خواهد شد و بهره‌برداري آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. هر چند ابتدا بنا بود اين قطعه در نوروز 96 به بهره‌برداري برسد اما عملا شرايط كار با سرعت پيش‌بيني شده جلو نرفت و درنهايت پس از چند بار تاخير، اعلام شده كه قطعه نخست در دهه فجر امسال به بهره‌برداري مي‌رسد و حالا مقامات اين آزادراه از پايان كار اجرايي اين جاده خبر مي‌دهند. علي توكلي، عضو هيات‌مديره شركت آزادراه‌
تهران-شمال درباره آخرين وضعيت ساخت و بهره‌برداري از قطعه يك آزادراه تهران-شمال اظهار كرد: عمليات اجرايي بخش سيويل آزادراه به صورت كامل به اتمام رسيده و هم‌اكنون در آزادراه هيچ كاري از نظر ساخت باقي نمانده است. در حال حاضر كوبيدن گاردريل‌ها، خط‌كشي و نصب تابلوهاي علائم راهنمايي و رانندگي را در دستور كار قرار داده‌ايم. او با بيان اينكه نصب دوربين‌هاي كنترل مسير و تكميل اتاق كنترل يكي از كارهايي است كه در اين قطعه از آزادراه رو به اتمام است، ادامه داد: در حوزه ساخت مي‌توان گفت همه كارها انجام شده است، چراكه ترانشه‌هاي بلند همگي تثبيت شده و هم‌اكنون در حال نصب تورسنگ‌هايي هستيم كه تا چند روز آينده به پايان مي‌رسد، همچنين ايمن‌سازي مسير براي تردد خودروها انجام شده است.

توكلي با اشاره به اينكه بيشترين تاكيد روي تونل تالون است، چراكه اين سازه بلندترين تونل در كشور بوده و استان تهران را به البرز متصل مي‌كند، اعلام كرد: از ويژگي‌هاي تونل تالون سه‌قلو بودن آن است، يعني اينكه دو تونل براي مسيرهاي رفت و برگشت و تونل سوم را براي سرويس درنظر گرفته‌ايم. در هر 500 متر يك دستك ترافيكي و در هر 500 متر ديگر نيز يك دستك نفررو داريم. در واقع مي‌توان گفت كه مردم در تونل تالون در هر 250 متر مي‌توانند از اين دستك‌ها استفاده كنند كه تاكنون در كشور سابقه نداشته است.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين تونل كه آن را منحصر به‌فرد مي‌كند اين است كه براي نخستين‌بار در آن سقف دوم احداث كرده‌ و آن را به يك كانال تبديل كرده‌ايم، اين استاندارد اروپايي براي نخستين‌بار در كشور رعايت شده است. اين ويژگي‌هاي فنسي از اين تونل بلند يك سازه منحصر به‌فرد مي‌سازد. با تكميل قطعه نخست، كار ساخت قطعات دوم و سوم اين آزادراه دنبال خواهد شد. قطعه دوم اين آزادراه وارد فاز اجرا شده و قطعه سوم هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد. هر چند برخي كارشناسان معتقدند افتتاح قطعه نخست بدون تكميل قطعات باقي‌مانده مي‌تواند به گره‌هاي ترافيكي جدي در ايام پيك سال منجر شود اما وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده با افتتاح طرح شرايط ترافيكي قطعه نخست را رصد خواهد كرد تا مشكلي در اين زمينه به وجود نيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون