• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

رمز يك‌بار مصرف، تحولي بزرگ در بانكداري الكترونيك

محمدرضا حسين‌زاده

توسعه بانكداري الكترونيك در كشور ما با وجود روان‌سازي خدمات، برداشتن بسياري از موانع، توسعه زيرساخت‌ها، سرعت بخشيدن به تراكنش‌ها و... همواره با چالش بزرگ احتمال سوءاستفاده از كارت‌هاي بانكي مشتريان توسط افراد كلاهبردار و شياد همراه بوده است. ابتدا اين نوع سوءاستفاده‌ها بسيار محدود بود و به تجهيزات خاصي نياز داشت كه فراهم كردن آنها چندان ساده نبود، اما با گسترش بانكداري الكترونيك و افزايش تراكنش‌هاي غيرحضوري مبتني بر كارت‌هاي بانكي، ميزان سوءاستفاده و سرقت اطلاعات كارت‌هاي بانكي مشتريان نيز گسترش يافت، به‌طوري كه پليس، قوه قضاييه و نظام بانكي روز به روز بيشتر درگير مشكلات ناشي از اين‌گونه اتفاقات شده و مشتريان بسياري نيز از اين محل دچار آسيب و زيان مي‌شدند. به منظور جلوگيري از ادامه اين روند، روش‌ها و متدهاي مختلفي مطرح و مورد آزمون قرار گرفت، اما درنهايت غيرفعال كردن رمزهاي ايستا و استفاده از رمزهاي پويا براي كارت‌هاي بانكي
به عنوان راهكار اساسي برگزيده شد. البته با صراحت نيز مي‌توان اذعان كرد كه استفاده از رمزهاي يك‌بار مصرف امن‌ترين راه براي انجام تراكنش‌هاي غيرحضوري مبتني بر كارت همچون خريدهاي اينترنتي است، چراكه اين رمزها مدت زمان كوتاهي اعتبار دارد و تنها يك‌بار مي‌توان از آنها استفاده كرد. با غيرفعال شدن رمزهاي دوم ايستا و فراگير شدن استفاده از رمزهاي پويا در جامعه، احتمال سوءاستفاده از كارت‌هاي بانكي افراد تقريبا به صفر نزديك مي‌شود و مردم مي‌توانند با آسودگي خاطر بيشتري نسبت به انجام تراكنش‌هاي اينترنتي اقدام كنند. به همين منظور بانك ملي ايران با معرفي اپليكيشن 60، سامانه رمزبان و همچنين كد USSD منحصر به‌فرد #60*737* براي افرادي كه گوشي هوشمند دراختيار ندارند، تلاش دارد كه فرهنگ استفاده از رمز يك‌بار مصرف را ميان مشتريانش نهادينه كرده و امنيت روزانه ميليون‌ها تراكنش اينترنتي را تضمين كند.

معتقدم غيرممكن شدن تراكنش‌هاي غيرحضوري با رمزهاي ثابت و فعال شدن رمزهاي يك‌بار مصرف كارت‌هاي بانكي، يك تحول بزرگ در نظام بانكي محسوب مي‌شود و از اين طريق مي‌توان علاوه بر كاهش چشمگير پرونده‌هاي قضايي، رونق توليد و كسب و كارهاي آنلاين را در كشور بهبود بخشيد.

قطعا نظام بانكي با اتخاذ اين استراتژي و تلاش براي نائل شدن به هدف حفظ امنيت حساب‌ها و حقوق مشتريان و ايمن‌سازي تراكنش‌هاي بانكي، بار ديگر كارآمدي خود را در حوزه بانكداري الكترونيك به رخ خواهد كشيد.

مديرعامل بانك ملي ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون