• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

تحليل رفتار كالدرون و ستاره‌هاي پرسپوليس

نيمكت انگيزه‌ساز

 

 علي كربلايي
 

گابريل كالدرون تيمي را تحويل گرفت كه سه فصل متوالي قهرمان ايران شده بود. او با مجموعه‌اي از بازيكنان روبرو بود كه هر يك خود را داراي نقش اساسي در تكرار قهرماني‌ها مي‌دانستند. تيمي مغرور كه مربي محبوب هواداران را هم از دست داده بود و بهانه لازم براي به اندازه كافي تلاش نكردن را در اختيار داشت. از هفته اول تاكنون، كالدرون در هيچ مسابقه‌اي تركيب تكراري به ميدان نفرستاده و بسياري بر اين باورند او هنوز به تركيب دلخواهش دست نيافته است. اما به نظر مي‌رسد اين موضوع دليل ديگري داشته باشد. كالدرون سرمربي باتجربه‌اي است و زماني كه پرسپوليس را تحويل گرفت، مي‌دانست بازيكنان اين تيم با چه وضعيت روحي نامناسبي مواجهند. او با توجه به مجموعه بازيكناني كه در اختيارش گذاشته شد، براي اينكه روحيه رقابت را در تيمش زنده كند و به بازيكنان يادآوري كند هيچ‌كدام جايگاه ثابتي در تركيب ندارند، از سيستم چرخشي استفاده كرد. به خصوص در پست دفاع وسط و در مورد سيد جلال حسيني اين موضوع بسيار به چشم آمد. كاپيتان پرسپوليس كه سه بار پياپي جام قهرماني ليگ برتر را بالاي سر برده و عنوان بهترين بازيكن ليگ را هم در همين سال‌هاي اخير به دست آورده، ابتداي فصل را از نيمكت شروع كرد. اين ماجرا تقريبا براي تك‌تك بازيكنان پرسپوليس تكرار شد و هيچ بازيكني در تيم كالدرون جايگاه ثابتي نداشت. اين رفتار كالدرون با ستاره‌هاي تيمش آنها را به خودشان آورد و بعد از شروع نه چندان اميدواركننده، اين تيم حالا هم‌امتياز سپاهان در صدر جدول است. كالدرون در مصاحبه‌هايش به بازيكنان پراشتباه تيمش مي‌تاخت و امروز مي‌بينيم كه از همان‌ها كه انتقاد مي‌كرد، دفاع مي‌كند.

بيرانوند يكي از معدود ستاره‌هايي بود كه از گزند انتقادات كالدرون در امان مانده بود و همواره از او تمجيد مي‌شد. اما مشخص است كه او از فرم ايده‌آلش دور شده و اين فصل گل‌هايي دريافت كرده كه سال‌هاي پيش دريافت نمي‌كرد. كالدرون با توجه به حساسيت پست دروازه‌بان، مدت‌ها در اين باره سكوت كرد، اما مصدوميت بيرانوند، اين فرصت را به كالدرون داد تا به رادوشوويچ بازي بدهد. رادو كه براي چهارمين بار در تركيب ثابت پرسپوليس قرار مي‌گرفت عملكردي خيره‌كننده داشت. در بازي دوستانه‌اي كه فرداي بازي با سايپا برگزار شد، بيرانوند بدون نشاني از مصدوميت به ميدان رفت. در حالي كه همه منتظر بودند در بازي با پارس جنوبي جم نام بيرانوند را به عنوان سنگربان پرسپوليس ببينند، باز هم اين رادوشوويچ بود كه در تركيب اصلي جاي گرفت. اتفاقي كه براي ديگر بزرگ‌ترهاي تيم افتاده بود، براي بيرانوند هم رخ داد. رادو در پنج بازي پنج كلين‌شيت ثبت كرد و با مهارهاي استثنايي‌اش در بازي با ذوب‌آهن و سايپا، پرسپوليس را تيم برتر ميدان نگه داشت. چنين عملكردي در كنار رفتارهاي هيجاني اين دروازه‌بان آماده او را محبوب هواداران كرده. رادو يكي از نمادهاي تعصب به پرسپوليس شده و سكوتش در دوران نيمكت‌نشيني طولاني‌مدت، همان چيزي است كه هواداران ارتش سرخ از ستاره‌هاي تيم‌شان انتظار دارند. تا قبل از نمايش‌هاي اخير رادو كم‌تر كسي تصور مي‌كرد اين گلر كروات از نظر فني اين‌قدر خوب باشد و زماني كه عملكرد خوب او به چشم آمد، سكوت او و حمايت‌هايش از عليرضا بيرانوند براي تماشاگران پرسپوليس معنادارتر شد.

عملكرد فني خوب و محبوبيت بسيار رادو بين هواداران، اين تصور را در بيرانوند به وجود آورد كه جايگاهش در خطر است. همين موضوع باعث شد در تمرين روز گذشته پرسپوليس، بيرو به ديدار كالدرون برود و از او در مورد دلايل نيمكت‌نشيني‌اش سوال كند. هنوز معلوم نيست در مكالمه اين دو چه گذشته است كه بيرانوند به قدري عصباني شده كه مستقيم راهي دفتر مديرعامل باشگاه شده تا جلسه‌اي فوري برگزار كند. رسانه‌ها در همان دقايق ابتدايي نوشتند بيرانوند از انصاري‌فرد درخواست رضايتنامه كرده. چنين رفتاري از دروازه‌بان شماره يك تيم ملي بسيار بعيد بود. گلر خرم‌آبادي پرسپوليس در شرايطي كه تيمش صدرنشين ليگ است، سرخ‌ها را وارد يك بحران جدي كرده است.

روشي كه كالدرون براي بالا كشيدن تيمش برگزيد، از نظر فني و جدولي پرسپوليس را به اوج رساند و اين تيم بيشترين برد ليگ برتر را دارد اما باعث ناراحتي سه بازيكن كليدي اين تيم شده است. اميد عاليشاه و سيامك نعمتي چند باري از ليست پرسپوليس خط خوردند و به نظر مي‌رسد هر دو بازيكن خواهان جدايي از جمع سرخ‌پوشان هستند. شايعاتي در مورد تمايل چند تيم ليگ برتري براي جذب اين دو بازيكن شنيده مي‌شود؛ گويا پرسپوليس خواهان انتقال قرضي اين دو بازيكن است و دلش نمي‌خواهد رقباي مستقيمش را تقويت كند. پرسپوليس كه از نظر فني چنين وضعيت خوبي دارد، درگير حواشي عجيبي شده كه اوج غيرحرفه‌اي بودن بازيكنان ايراني را نشان مي‌دهد. بازيكناني كه تاب و تحمل نيمكت‌نشيني را ندارند. آنها جوري برخورد مي‌كنند كه گويا خبر ندارند بايد در سه جبهه بجنگند و غير از مقطع پرفشار ليگ و جام حذفي، مسابقات سنگين ليگ قهرمانان آسيا هم در راه است. پرسپوليس مجبور است حداقل 18 بازيكن خوب و آماده بازي در تركيبش داشته باشد تا بتواند در مقابل تيمي مثل الدحيل كه ماريو مانژوكيچ را هم به خدمت گرفته مقاومت كند. بازيكنان نام‌دار در فوتبال ايران به قدري درگير منافع شخصي هستند كه تيم را به صورت كامل فراموش مي‌كنند. پرسپوليس كالدرون هنوز موفق نشده اتحادي كه پشت پرسپوليس برانكو بود را تجربه كند و هواداران هنوز در هواي روزهاي خوش با سرمربي كروات هستند. زماني كه سكوها از كالدرون به صورت واضح حمايت نمي‌كنند، بازيكنان اين اجازه را به خودشان مي‌دهند كه با سرمربي سرشاخ شوند؛ اتفاقي كه در زمان برانكو هرگز رخ نداد و در مورد اخراج بازيكناني مثل مسلمان و رضاييان، هواداران كاملا پشت مربي تيم‌شان ايستادند.

يكي از دلايلي كه در مورد ناراحتي بيرانوند شنيده مي‌شود اين است كه او اين روزها حال روحي مساعدي ندارد و بعد از اينكه جايزه بهترين بازيكن سال آسيا را به دست نياورده، روان به هم ريخته‌اي دارد. بيرانوند تمركز كافي ندارد و منطقي است در حالي كه يك رقيب كاملا آماده در چارچوب دروازه دارد كالدرون به او استراحت بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون