• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

رييس‌جمهوري در جريان آيين‌ بهره‌برداري از قطار برقي گلشهر به هشتگرد:

هيچ دوراني مانند اين سال‌ها، همه به ما فشار نياوردند

حسن روحاني، رييس‌جمهوري روز سه‌شنبه به شهر جديد هشتگرد رفت تا در آيين بهره‌برداري از قطار برقي گلشهر به هشتگرد حضور يافته و سخنراني كند. بنا بر گزارش شركت كنترل كيفيت هوا دست‌كم تهران در يك سال گذشته 59 روز هواي ناسالم داشته ‌‌است و هفته گذشته نيز در مدارس تهران و برخي شهرهاي ديگر قريب به 7 روز و در برخي دانشگاه‌ها كلاسي داير نشد. شاخص آلودگي هوا در اغلب شهرهاي صنعتي چون تهران، تبريز، اصفهان و... به مرز هشدار رسيد و اگرچه در زمان وقوع آلودگي‌ اغلب مقامات دولتي اين پديده را طبيعي و بر اثر وارونگي هوا توصيف كردند اما يك هفته پس از اتمام روزهاي آلوده كلان‌شهرها، رييس‌جمهوري راهي شهر جديد هشتگرد شد تا قطار برقي را افتتاح كند كه هم در تسهيل حمل‌و‌نقل عمومي تاثيرگذار است و هم احتمالا بر شرايط آب و هوايي موثر خواهد بود. البته سخنراني روحاني تنها به آلودگي هوا و انتقادها در اين زمينه به دولت ختم نشد. او كه از مقدورات دولت در زمان شدت گرفتن دوباره تهديدها گفت، بار ديگر در لفافه به مصايب پيش پاي دولت و حجم فزاينده حملات به سياست خارجي گفت؛ دولتي كه به گفته رييس‌جمهوري سخت‌ترين دوران و فشاري همه‌جانبه را تجريه مي‌كند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني در جريان برگزاري آيين‌ بهره‌برداري از اين قطار برقي خبر داد كه تا پايان دولت دوازدهم، يك‌هزار كيلومتر ريل ديگر به مجموع خطوط ريلي كشور افزوده خواهد شد كه به اين معناست كه 50درصد خطوط ريلي كشور در دوره 8 ساله دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم ايجاد شده‌ ‌است. رييس‌جمهوري به نبود مترو يا قطار زيرزميني در دوران قبل از انقلاب اشاره و روايت كرد: «در سال‌هاي اوليه انقلاب و مجلس اول دعواي بزرگي وجود داشت كه آيا اساسا كشور نياز به مترو دارد يا خير؟ كه در تمام مجلس اول اين بحث وجود داشت و به نتيجه هم نرسيد. در مجلس دوم با مديريت مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به اين نتيجه رسيديم كه تهران نيازمند مترو است. من و آقاي دُري‌نجف‌آبادي مسوول ايجاد و احداث متروي تهران شديم كه بسياري از روزهاي هفته به چگونگي آغاز به‌كار متروي تهران مي‌گذشت.»

تلاش براي رفع آلودگي هوا و رفاه مردم

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه بايد براي رفع آلودگي هوا، رفاه مردم و برطرف كردن رنج مردم تلاش كنيم، گفت: «اين روزها هواي تهران، كرج و كلان‌شهرها آلوده بود و اين آلودگي يك‌روزه ايجاد نشده است، بلكه در طول يك قرن آلاينده‌ها كنار هم قرار گرفته و شرايط موجود، ايجاد شده است. لذا اگر عامل و علتي در طول 100 سال ايجاد شده، حتما يك روزه نمي‌توان آن را برطرف كرد.... دولت‌ها بايد دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها بايد تلاش كنند تا آلودگي برطرف شود، البته آلودگي صرفا مربوط به كشور ما نيست و ايران در ميزان آلودگي در رديف شانزدهم و هفدهم دنيا قرار دارد.»

روحاني همچنين در ادامه به جاي ارايه راهكارهاي بلندمدت دولت براي كاهش آلودگي هوا به شاخص آلودگي هوا در كشورهاي ديگر اشاره كرد تا به صورت ضمني اشاره كند كه آلودگي هواي تهران و كلان‌شهرها آنچنان هم غيرعادي نيست. او گفت: «امروز با ميزان آلودگي حدود 200 مدارس كشور را تعطيل مي‌كنيم. اين در حالي است كه در هند با شاخص 300 مدارس تعطيل مي‌شود و در چين با 360 هم مدارس تعطيل نمي‌شود و اگر چين بخواهد با آلودگي 200 مدارس را تعطيل كند بايد 6 ماه از سال مدارس اين كشور تعطيل باشد و در هند و مكزيك با شاخص 200 بايد 9 ماهه سال مدارس تعطيل باشد.»

دولتي‌ها چگونه تنفس مي‌كنند؟!

روحاني ادامه داد: «در مسير حركت دولت‌ها، مهم اين است كه آيا دولت به فكر مردم است، آيا دولت درك مي‌كند كه مردم در شرايط مشكل هستند، بدون ترديد روسا و اعضاي دولت هم در تهران زندگي مي‌كنند و از دستگاه ديگري براي تنفس استفاده نمي‌كنند، لذا آنها هم احساس مي‌كنند كه هوا آلوده بوده و تلاش مي‌كنند كه مشكلات را برطرف كنند.»

در روزهاي آلودگي گفته مي‌شد كه كيفيت بنزين موجود باعث افزايش روزهاي آلوده كلان‌شهرها شده ‌است. روحاني در خلال سخنراني به اين موضوع هم اشاره كرد و گفت: «دولت به خوبي درك مي‌كند كه براي داشتن هواي پاك بايد آلايندگي بنزين و گازوييل را برطرف كند، لذا آلايندگي گازوييل در طول دولت يازدهم و دوازدهم از چند هزار به 50 و 10 رسيد و حتي در پالايشگاه تبريز اين آلايندگي به زير 10 PPM رسيده است، ضمن اينكه آلودگي بنزين نيز در اين دوره كاهش پيدا كرده و امروز 75درصد بنزيني كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، بنزين يورو 4 و 5 است.»

روحاني بعد از برشمردن بنزين يورو 5 به عنوان يكي از دستاوردهاي دولت به باقي اقدامات دولت دوازدهم اشاره كرد و توضيح داد كه توليد محصولات پتروشيمي نيز تا پايان دولت دوازدهم به 100 ميليون تن افزايش خواهد يافت و اين به معناي دو برابر شدن آن نسبت به آغاز دولت يازدهم است.»

رييس‌جمهوري اضافه كرد: «اگر جنگ اقتصادي نداشتيم از سال 95 تا امروز بايد 200 ميليارد دلار منبع اضافي وارد كشور مي‌شد كه 100 ميليارد دلار آن پول نفت بود. اگر در سال 97 و 98 تحريم وجود نداشت در هر سال حدود
50 ميليارد دلار از فروش نفت كسب مي‌كرديم. اگر تحريم وجود نداشت، پارسال و امسال حدود 100 ميليارد دلار درآمد كشورمان اضافه‌تر مي‌شد.»

 

نمي‌توانيم از صداوسيما گله كنيم

رييس‌جمهوري با اشاره به موفقيت‌هاي بزرگ دولت به ويژه كشف منبع بزرگ نفتي تا حدود 53ميليارد بشكه نفت اظهار كرد: «در مقابل چنين موفقيت‌ها و دستاوردهاي بزرگي متاسفانه برخي به قدري منفي‌بافي مي‌كنند كه اين موفقيت‌ها فراموش مي‌شود. در اين زمينه از صدا و سيما و روزنامه‌ها كه نمي‌توانيم گله كنيم لابد بايد از خودمان گله‌مند باشيم، چرا از كارهاي عظيمي كه در كشور انجام مي‌شود، كمتر ياد مي‌شود.»

روحاني كه يك روز پيش از افتتاح قطار برقي هشتگرد نيز از جنگ و صلح گفته و تاكيد كرده‌ بود وعده‌هايش مربوط به زمان صلح بوده نه جنگ، به سبك دو سال گذشته در لفافه به اظهارات برخي منتقدان در حوزه سياست خارجي اشاره كرد و گفت: «بايد واقعيت‌ها را به مردم بگوييم و اين به نفع نظام است، دولت خادم كوچك مردم است و رييس‌جمهور نيز اگر جايگاهي دارد، به خاطر راي مردم است و چنانچه در دنيا مورد احترام قرار مي‌گيرد و مي‌تواند در برابر امريكا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صداي بلند و با شجاعت سخن بگويد،
به پشتوانه مردم است. بسيار علاقه‌مند هستم كه تمام مذاكرات دولت يازدهم و دوازدهم يك روزي منتشر شود تا معلوم شود كه با چه لحني با طرف‌هاي خود حرف زديم و دستاوردهاي ما چه بوده است.» رييس‌جمهوري خطاب به كساني كه يأس و نااميدي را در جامعه منتشر مي‌كنند، گفت: «چرا مردم را نگران مي‌كنيد و چرا مردم بايد آينده را سياه و تاريك ببينند. ... هيچ دوراني مانند اين سال‌ها نبود كه همه به ما فشار بياورند...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون